![]() |
Mutant: discussie afgesplitst van het beoordeeltopic.
Mijne staat niet op youtube, moet je dus even via Soundcloud luisteren: https://soundcloud.com/svetec/svetec-we-wont-stay-dead |
Ik ben een behoorlijke muziek liefhebber.
En durf ook wel te zeggen dat ik er best veel vanaf weet. En zo durf ik dit ook wel geen muziek te noemen. Maar het resultaat van een of ander gedownload programma op de computer waar je tonen meer kan mixen. Met een paar klikken heb je een achtergrond beat wat knoppen verschuiven zodat er wat echo achter zit. Nog wat bij geluidjes erbij, en oke misschien heeft hij wel daarwerkelijk zelf of een of andere josti henk een synthesizer aangesloten. En daar tuuttuuttuut tuuttuuttuut tuuttuuttuut op liggen jengelen. Maar ''live'' zie ik ze dat nog niet doen. Dan is het cdtje erin kop telefoon schuin opzetten beetje knopjes draaien handje in de lucht en springen maar. In mijn ogen geen muziek maken, maar entertainment. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dan, de discussie over elektronische muziek en blabla en djen, tijdje terug was hier een programma op tv waarbij dj's elkaars kunnen mochten beoordelen en daar komt toch wel iets meer bij kijken dan met een koptelefoontje schuin op het hoofd aan knopjes draaien. En over het maken:
En dan was ten tijde van Voodoo People deze hele shit er niet eens :D |
Citaat:
|
Citaat:
Toegegeven, het klinkt vaak best lekker, en als je het op dat moment populaire recept maar aanhoudt kom je ermee in de hitlijsten, zonder maar één muziekinstrument te hebben aangeraakt of ervoor maar een dag op een muziekschool te hebben gezeten. Zo vind ik het volgende nummer best lekker om aan te horen maar de plotselinge klif van het volume na de zware beat lijkt èrg op een autovolume die (bij een te hoog volume) plots, geschrokken de registers dichtdraait; (beginnersfout). Ik vind het zeer storend en vraag me af of de betreffende mixer dit doorhad of dat dit juist de bedoeling was. Verder, voor de echte mierenneuker die ik ben; een muziekinstrument brengt zijn geluid voort met frequenties. Bij het knippen en plakken knipt iemand natuurlijk nooit op de sinus=0, da's veel te veel precisiewerk en ook vast niet hoorbaar maar toch... |
Ik dacht dit voorheen ook (ik speel gitaar), maar sinds ik twee jaar geleden meer naar elektronische muziek ben gaan luisteren (en het zelf ook een beetje ben gaan maken) zie ik pas in dat het veel moeilijker is dan het lijkt. Natuurlijk, slappe dancemuziek met een four-on-the-floor beat is niet moeilijk, maar dat zijn veel popliedjes op gitaar ook niet. Maar als ik naar bijvoorbeeld Trentemoller luister ben ik altijd erg onder de indruk van de sounds die hij bedenkt, de arrangementen die hij maakt, de ingewikkelde beats. Ik weet bij muziek bijna altijd hoe een bepaald geluid wordt gemaakt, omdat ik dat wil weten, maar bij zijn muziek sta ik perplex. Je zou kunnen zeggen dat een computer net zo goed een instrument is als ieder ander.
Wat ik overigens wel debiel vind zijn live-DJ's. Daar is niets spannends of 'organisch' (om dat slappe woord eens te gebruiken) aan. |
Citaat:
Korte toevoeging, ik heb mezelf gitaar leren spelen en voordat het op een beetje een redelijk niveau lag was er 1,5 à 2 jaar voorbij, niet 4 ;) Ik durf zeker te zeggen dat het produceren van goed klinkende elektronische muziek een stuk moeilijker is dan gitaar leren spelen. |
Citaat:
Als je beiden tot in de finesses wil beheersen, zijn er jaren van oefening nodig. Het is niet zo dat een beetje tokkelen op een gitaar gelijk staat aan gitaar kunnen spelen. Dat is volslagen lulkoek. Net zoals goed klinkende electronische muziek meer is dan met wat knopjes pielen. Beide vormen van muziek maken vereisen oefening, uren oefening, tot je een zo hoog mogelijk niveau haalt. |
het ene instrument is mogelijk wat laagdrempeliger dan het andere, maar dat zegt niets over de mogelijke complexiteit.
|
Wat elektronische muziek weer moeilijk maakt om te leren is dat je niet echt kan jammen, en andermans nummers naspelen doe je ook niet. Je moet eigenlijk meteen beginnen met componeren.
|
Citaat:
Ik bedoel natuurlijk niet meteen een Armin van Buuren/Slash niveau, maar gewoon een 'normaal' niveau. En voordat je dat een beetje onder de knie hebt ben je met produceren toch heel wat meer tijd kwijt dan met gitaar spelen ;) |
Met elektronische muziek doe je meer partijen dan alleen gitaar/lead. Ik denk dat dat het wel beïnvloedt.
|
Klopt inderdaad, zo is het maken van een goede kick een stuk moeilijker dan een synth maken. Verschilt natuurlijk ook per genre, maar bij hardstyle/hardcore is dat bijvoorbeeld zo.
|
Overigens moet je voor het spelen van melodieën op een (digitale) synth altijd nog enige kennis van pianospelen hebben, hoe weinig ook.
|
Citaat:
Als je echt een vergelijk wil maken, moet je eigenlijk jezelf tot je toppen opjagen. Zowel als DJ als als gitarist. En je ook regelmatig laten 'beoordelen' door luisteraars die kennis hebben van dat specifieke instrument. Ik heb beiden NIET gedaan. Ik ben echter wel al weer een paar jaar beroepsmusicus. Conservatorium met echt wel goede cijfers afgerond, en ook al weer heel wat jaren werkzaam in de muziek. Dus op basis daarvan wéét ik dat goed muziek maken meer is dan alleen maar de snaren aanslaan. ;) Overigens: ik ben trompettist, en hou me ook maar aan 1 instrument vast. Druk zat mee, en ik ben te lui om er wat anders bij te gaan doen :cool: |
Citaat:
Ik had al heel vroeg een aversie tegen "onnodige" covers; covers die niet beduidend beter zijn of gewoon niets toevoegen, een artiest wilde er alleen nog even wat uitmelken. Met het gevolg dat DJ's het origineel niet eens meer draaien (ja, eens per jaar, rond de jaarwisseling). Daarnaast, overweg kunnen met Photoshop maakt je nog geen grafisch ontwerper, daar hoort een jarenlange studie bij. Waar hebben we het conservatorium voor als ik gewoon samples kan nemen van Louis Armstrong (om maar 's bij trompetten te blijven) |
Citaat:
Oké, Blutonium Boy niet dan. Die jat kicks van Zatox. (Sowieso, dat nummer, beide eigenlijk, buiten de sounds om. Om kotsneigingen van te krijgen) |
Deze vind ik leuk om aan het werk te zien, goeie set ook op Pukkelpop 2009!
|
Als het op electronische muziek aankomt gaat er niets boven het oudere analoge synthesizer werk van Klaus Schulze, Tangerine Dream, Synergy (BV Haast in de electronica) Kit Watkins, Edgar Froese, Anthony Phillips en Richard Wahnfried.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.