![]() |
geld problemen (HELP!)
hallo allemaal, ik ben een voltijdstudente dat op zichzelf woont zonder werk/inkomen met heel wat schulden! ik woon dus op mezelf in een huurhuisje van €400 per maand heb daarnaast nog andere rekeningen gas, water, elektriciteit, tv, internet en zorgverzekering + boodschappen en dat is allemaal bijelkaar: €650 ongeveer inclusief huur.
wat ik ontvang: €88 huurtoeslag €80 zorgtoeslag (ik betaal voor zorgverzekering iets meer dan 100) €250 studiefinanciering basisbeurs. op aanvullend heb ik geen recht vanwege hoog inkomen van beide ouders die me niks kunnen/willen geven! mijn ''inkomen'' is dus beduidend lager dan mijn uitgaven! met betalen/aflossen loop ik al achter. ik had pas geleden 300 geleend bij een vriendin zodat ik er iig huur mee kan betalen omdat ze dreigden incasso op me af te sturen en dat eist ze ook weer terug. verder solliciteer ik overal waar ik kan om aan geld te komen en ik word nergens aangenomen. tot overmaat van ramp heb ik me zelfs opgegeven als proefkonijn om medicijnen op me te laten testen!! ik ben dus helemaal radeloos. heeft iemand tips of weet iemand of ik nog ergens recht op heb of wat ik kan doen? alle advies is welkom! |
Heb je lenen van de DUO overwogen? Gunstige rente, relatief gunstige terugbetalingsvoorwaarden.
|
Je krijgt stufi dus waarom leen je niet bij? Dat is de voordeligste manier van lenen en je hoeft pas terug te gaan betalen als je werk hebt en naar rato. Blijf ook zoeken naar een baantje zodat je daarna eventueel minder of niet meer bij hoeft te lenen.
|
Je hebt overigens wel recht op aanvullend, je ouders zijn verplicht bij te dragen doe ze dat aantoonbaar niet heb je aanvullend recht, dit kan alleen wel een heel lang verhaal worden omdat het systeem er van uit gaat dat alle ouders hun kind graag helpen wat blijkbaar te veel gevraagd is vaak.
Ik heb de smak altijd bijgeleend totdat ik uiteindelijk de aanvullende rond had, werkt wel deels met terugwerkende kracht maar als je eenmaal aanvullend heb kan je niet nog extra bijlenen. Eventueel zou ik nog aanraden om parallel aan alles te informeren naar of je je ouders via gerechtelijke weg kan aanzetten tot bijdragen. |
oh bedankt voor het reageren Axel en Daan.
ik kan maximaal 150 bijlenen (heb ik deze maand gedaan en dat gaat pas vanaf februari in) omdat mijn ouders ook een bepaald bedrag moeten bijdragen dus ja daar heb ik ook niet veel aan en bij de bank kan ik ook niet lenen, ik heb vaak roodstaan aangevraagd maar iedere keer weigeren ze. nog andere opties/tips? |
Citaat:
|
Het is vrijwel onmogelijk om een aanvullende beurs te krijgen als je ouders niet willen bijdragen als je niet sinds je twaalfde geen ocntact meer gehad hebt met je ouders, niet erkend bent of allerlei verklaringen hebt van psychologen, jeugdzorg, Riagg, etc. Ik heb het geprobeerd en het is alleen maar een jarenlange strijd geweest waarin het contact met je ouders er zeker niet op vooruit gaat en de kans dat je er iets uit sleept zonder aan bovenstaande voorwaarden te voldoen is eigenlijk nihil. Ik zou die energie dan liever steken in het zoeken van een bijbaantje.
|
Hier staat overigens uitgelegd hoe het werkt als je het inkomen van je ouders buiten beschouwing wilt laten voor het berekenen van een aanvullende beurs. Ervan uitgaande dat je HBO of universiteit doet.
Is het overigens geen optie dat je een studentenkamer zoekt? Die huurprijs is doorgaans inclusief gas/water/licht en elektriciteit en dan ben je wel goedkoper uit dan wat je nu betaald. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als dat huurhuisje nog een kamer vrij heeft ZOU je er nog iemand anders kunnen laten intrekken en (meer dan) de helft laten betalen.
|
Dan vervalt alleen waarschijnlijk wel je recht op huursubsidie en overigens mag je sociale woningbouwhuurwoningen in de meeste gevallen niet onderverhuren dus kijk uit dat je daar geen gezeik mee krijgt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09. |