![]() |
Alkanen en alkenen
Hoi,
ik weet inmiddels dat Alkanen in principe de basisstoffen van scheikunde zijn en dat Alkenen hetzelfde is maar dan met een dubbele binding ergens in de structuurformule. Mijn vraag is: Waar en wanneer zet je die dubbele binding? Alvast bedankt :):) |
Als het goed is staat er bij de naam van een alkeen een getal. Dit getal duidt op de positie van de dubbele binding.
(als er geen positie aangegeven is is er vaak maar één mogelijkheid) Etheen heeft maar één binding tussen C atomen, dus laten ze de 1 van 1-Etheen weg. C=C Bij propeen geldt het zelfde! Want 1-propeen is het zelfde als 2-propeen als je hem omdraait(links<->rechts). C=C-C C-C=C Buteen heeft 3 plakken met een verbinding tussen C-atomen. 1-buteen zit op de eerste plek: C=C-C-C 2-buteen zit op de tweede plek: C-C=C-C De volgende zou 3-buteen zijn, maar deze is dan weer het zelfde als 1-buteen dus bestaat dit niet. (Het is altijd de regel om de getallen zo laag mogelijk te houden) Begrijp je dat? Heb je anders zelf nog een voorbeeld waar je niet uit komt? |
WOW ik snap het!! het heeft me zo lang gedaan maar ik snap het eindelijk!! Super bedankt ahahah!!
Nog 1 vraag; als er staat 3-methylpentaan, dan begrijp ik dat deel met de '3-' maar wat moet dat met het methyl? |
pentaan heeft geen dubbele binding hé, want het is een alkaan.
die 3 staat voor 'methyl'. Hiermee wordt een Methylgroep bedoelt, deze bestaat uit 1 C atoom met daaraan 3 H (dus: CH3). Dit zit dan aan je keten vast op positie 3: http://www.curie-online.nl/curie?fil...ttologin=false Dit is alleen hexaan inplaats van pentaan. Maar ik denk dat wel duidelijk is zo. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56. |