![]() |
maakt 't echt zoveel uit als je op jonge leeftijd begint met drinken?
Ik vraag me echt af wat voor 'n gevolgen het kan hebben! Suggesties?
|
En ik kan et op google opzoeken maar vindt et fijner om met mensen die er ervaring mee hebben tespreken!
En mensen die er wat echt wat van weten! Want als je dit soort dingen opzoek t kom je vaak bij kanker uit! |
Ja, dat brengt extra schade toe aan je nog niet volgroeide hersens.
|
En ook aan je lever b.v.
|
Jaw en wat heeft dar voor n gevolgen?
|
als je 15 jaar later nog plezier wil hebben van drinken doe het dan maar rustig aan.
1 biertje is voor mij week ziek zijn nu... |
Lol, dan kan JIJ er dus slecht tegen. HIJ weet dat nog niet, dat is namelijk voor iedere persoon anders.
|
Van alleen de lucht al ga ik over me nek. )-:
|
Schade is vooral op psychisch en cognitief vlak.
Tussen je 15e en 23e ontwikkelen belangrijke hersengebieden die je psychisch stabiliseren, laten beredeneren, overzicht geven, sociaal aangepast maken. Wel jong drinken verlaagd je IQ, verhoogd psychiatrische kwetsbaarheid, maakt je ongelukkig, en je zal eerder sterven. Dat overwegende: vele mensen zullen toch kiezen voor de korte-termijn directe voordelen ervan: gevoel van euforie, sociale onbevangenheid, verdoving. En dat toegevende: veel mensen zijn uiteindelijk beter af met enkele periodes van sociale onbevangenheid, en een permanent verlaagd IQ. |
Citaat:
|
Vraag je dit je echt af of... ? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mensen niet begrijpen hoe schadelijk alcohol op een jonge leeftijd is? Denk je nou echt dat er een minimumleeftijd is ingesteld zonder reden?
|
Citaat:
En wat het eigenlijke topic betreft: Volgens mij wordt dat héél erg overdreven. Er waren namelijk wel eens mensen van een universiteit of wat dan ook in mijn klas en die lieten 2 foto's zien. Eentje van een jongen van 15 die nog nooit alcohol had gedronken en eentje van een jongen van 15 die al meerdere keren coma had gezopen. Het waren foto's van hersenactiviteit. Grijs was inactief en geel actief. Bij de jongen die veel dronk waren de hersenen bijna helemaal grijs terwijl bij de ander de hele hersenen geel waren. Maar(volgens mij) is nooit meer dan iets van 15% van je hersenen actief? Dus die foto's sloegen helemaal nergens op... dat bewijst dat de schade die alcohol aanricht behoorlijk wordt overdreven. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Jezus :D maar nu snap ik het wek wat beter en bedankt voorde reacties latur. of je niet wat super intressants hebben.
|
ik ben 14 jaar en ben 3 dagen veleden voor het eerst dronken geweest(ook de eerste keer dat ik bier). Na 7 pintjes was ik dronken en heb er daarna nog eens 7 binnengegoten. Ik heb moeten overegeven, in mijn broek geplast, zag alles dubbel, kon niet meer recht lopen maar viel op de grond en ik heb geslapen in mijn eigen kots. Ik voel me er heel slecht bij ik verberg het ook voor mijn ouders, dus ik raad het niet aan om vroeg beginnen te drinken!
Ik hoop dat mijn ervaring jullie een beetje kan afschrikkenvan bier:nono::facepalm: |
Met een keer een biertje nemen is niet zoveel mis, het is vooral belangrijk je eigen grenzen te kennen en binnen die grenzen te blijven. 14 bier op een dag is behoorlijk veel, en in zulke hoeveelheden ook veel schadelijker dan 14 dagen lang elke dag één biertje.
|
Af en toe naar de klote gaan moet kunnen. Zolang het geen gewoonte wordt en je jezelf scherp houdt met school etc kan het wel naar mijn mening :p
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42. |