![]() |
Tegoed OV-Chipkaart
Middag,
Ik ga overmorgen met de bus. Hiervoor moet ik iets meer dan 1 euro betalen. Op mijn OV kaart zit nog een kleine 2 euro. Maar die gebruik ik overmorgen voor de laatste keer. Kan ik dan gewoon reizen, op die 2 euro? Of moet ik hem eerst verhogen? Want ik weet dat ik hem hierna niet meer gebruik, en vind het zonde om dat geld weg te gooien. Als het echt zou moeten, is er dan een minimaal bedrag? Of kan 50 cent ook bij wijze van spreken? Ik heb een normale OV-Chipkaart. Geen studenten OV. Ik voer(de) 'm altijd bij de NS op. Hopelijk weet iemand dit! |
Er is geen minimumtegoed (althans je saldo moet 0,00 euro of meer zijn) vereist voor inchecken in bus, tram en metro. Alleen voor de trein wel.
|
Dat ligt eraan hoe ver je moet reizen.
|
Citaat:
|
Ja sorry wist ik niet. Ik ga bijna nooit met het openbaar vervoer..
|
Wat gebeurd er dan, als je op een negatief tegoed komt te staan?
Weet jij toevallig ook of er een minimum tegoed is, wat je kan toevoegen? |
O.a. bij sommige AH's staan van die apparaten om je OVkaart op te waarderen ( heb het vandaag nog gedaan) maar weet niet wat het minimum is. Denk 1 of 5 euro. Maar als je na de laatste keer dat je hem gebruikt in de min staat wat dan nog? Gewoon weggooien!
|
Kunnen ze dat niet achterhalen? Voor mezelf maakt het weinig uit, maar het is een Ov die op mijn naam staat. Het is geen anonieme.
|
Je mag gewoon negatief staan als je wil, geen probleem.
|
Je kunt hem dan alleen niet meer gebruiken tot er weer tegoed op staat.
|
Dus als ik het goed begrijp, kan ik bij wijze van spreken, ook met een tegoed van 0,05 cent reizen, op een rit van 3,00 euro?
Dus dan lijkt het me ook logisch, dat als ik op -0,35 cent sta, en verhoog met 5 euro, dat m'n tegoed 4,65 zou zijn? |
Ja dat klopt, wat je in de min staat wordt er bij het opladen van af gehaald.
|
Mooi! Kan ik dan ook gewoon normaal uitchecken?
|
Je kunt altijd uitchecken. Of je tegoed min of plus is maakt niet uit. Alleen inchecken lukt niet als je tegoed in de min staat.
|
Citaat:
|
Bedankt voor alle hulp en uitleg!
|
Bij de bus, tram en metro moet je minimaal 4 euro op de kaart hebben staan. Als je namelijk incheckt gaat er 4 euro af, en als het maar 1 euro kost komt de 3 euro er weer bij het uitchecken bij. Bij de trein moet je minimaal 20 euro erop hebben staan voor dezelfde reden.
|
Citaat:
|
Citaat:
En als je vergeet uit te checken, had ik eens gehad, dan heb je dus 4 euro verlies. Maar dat kun je op OV-chipkaart.nl weer terug vragen. |
Citaat:
Citaat:
|
Als je ov kaart verlopen is en je saldo is negatief krijg je wel een brief thuis met het verzoek het resterende saldo over te maken. Mee oppassen dus stel het is jaren laten en je adres is gewijzigd. Je hebt zo een incassobureau aan je broek hangen.
|
De mensen die ik ken die zo'n brief gehad hebben, hebben er daarna nooit meer wat over gehoord.
|
Citaat:
|
Niet als jij jij voor de kosten van het incassobureau opdraait!
|
Citaat:
En er zullen mensen voor mindere bedragen incassobureaus op hun dak krijgen. Immers de kosten daarvan zijn toch voor de schuldenaar. |
Incassobureaus mogen voor dit soort kleine bedragen tegenwoordig nog maar maximaal 40 euro incassokosten in rekening brengen aan de consument. Overige kosten zijn voor de schuldeiser.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32. |