![]() |
Logaritme
Hallo kan iemand mij alsjeblieft helpen?
Ik heb een probleem met het snappen en berekenen van Logaritme zonder grondtal en zonder een rekenmachine, ik heb namelijk een proefwerk vrijdag over logaritme, maar ik snap er geen bal van.... wij hebben allemaal een blaadje gekregen van een toets die precies hetzelfde lijkt op de officiële (op de officiële toets krijgen we die vragen ook maar dan andere sommetjes) dit staat op het blaadje al voorgezegd: Log(1)=0 Log(10*)=x 10log(*)=x Log(a)+Log(b)= log(a.b) Log(a)-Log(b)= Log(a/b) Log(ab)= Log b.Log(a) Log(2)= 0,3010 Log(6)= 0,7782 En ik moet dit kunnen berekenen zonder rekenmachine en grondtal: Log(12)= Log(10000)= Log(5)= Log(600)= Log(27)= Log(0,6)= Log(1/1000)= Kan iemand mij alsjeblieft vertellen hoe ik het gemakkelijkst kan uitrekenen?? Mvg. Mateusz |
Je moet de getallen tussen haakjes anders proberen te schrijven voorbeeld
log(12) 12 = 2 * 6 log(12) = log(2*6) Gebruik nu het volgende: log(a*b)= log(a) + log(b) log(2*6) = log(2) + log(6) probeer de volgende eens te herschrijven met behulp van 10 tot de macht.... |
beste thomasJu ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met laatste zin.. :(
|
Wat is het antwoord van de eerste? Is die gelukt? Snap je die?
Log(10000) Je moet nu dus 10000 omschrijven Citaat:
10000 = 10^x wat is x dan hier? En wat bedoel je precies met dit? Log(10*)=x 10log(*)=x |
Citaat:
@Mateuaz: Als er geen grondtal wordt vermeld heb je te maken met een logaritme met grondtal 10. Zoek nu eens de definitie van het begrip logaritme en de rekenregels voor logaritmen op en kijk eens of je er zo uitkomt. |
Oeps:facepalm:! Aangepast, danku.(y)
@TS: wat bedoel je hiermee? Log(ab)= Log b.Log(a) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21. |