Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lifestyle (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Dresscode tenue de ville (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1889220)

Daantje_0705 22-03-2014 21:48

Dresscode tenue de ville

Ik heb binnenkort een bruiloft en ga 's avonds naar het feest. Volgens de uitnodiging is de dresscode tenue de ville. Ik heb al wat gegoogeld en vind dan vooral dat het uit twee delen moet bestaan dus voor dames een mantelpakje (met rok) of een broekpak. Nou heb ik een leuke broek en een blousje op het oog maar moet daar dan persé een jasje bij of niet? En moet het een heel chique broek zijn of is iets anders dan een spijkerbroek al gauw goed? Iemand die hier meer van weet?

Daantjer 23-03-2014 00:54

Als je de dresscode 'tenue de ville' krijgt is het wel zo gewenst je daaraan te houden, anders zou een andere (ruimere) dresscode vermeld staan. Jasje is dus een must voor vrouwen en als je niet een rok draagt die over de knie valt, zou een effen broek ook prima zijn, ruimer dan dat kan eigenlijk niet.

Mutant_oud 23-03-2014 07:24

Soms vraag ik me af of mensen die iets op een uitnodiging zetten zelf wel goed beseffen wat het inhoudt. Tenue de ville is niet iets wat je verwacht bij een avondfeest van een bruiloft. Als ze het wel beseffen, dan is het wat Daantjer zegt, want dan is het strikt. Als de mogelijkheid bestaat dat ze het zelf niet helemaal snappen, zou ik even informeren wat zij er onder verstaan.

fizzle-fluffy 23-03-2014 10:13

Voor vrouwen is dresscode wel een stuk vrijer dan voor mannen. Het grootste verschil is of de jurk lang of kort is en of de schouders bedekt zijn of niet.

Sarah 23-03-2014 11:58

Je kunt ook de ceremoniemeester (in de praktijk meestal een vriendin van het bruidspaar) bellen om het te vragen, vaak zit er een briefje bij de uitnodiging met contactgegevens daarvan.

Daantje_0705 23-03-2014 19:32

Moet het jasje dan echt bij de broek horen zoals bij een pak of mag het ook een los jasje daarbij zijn?

Ik zal de uitnodiging nog even goed lezen want ik dacht dat op de trouwkaart tenue de ville stond en in de brief van de ceremoniemeester feestelijke kleding zoals tenue de ville maar dat weet ik niet zeker.

Daantjer 24-03-2014 00:44

Als er staat feestelijke kleding zoals tenue de ville, kan je veel meer vrijheid nemen in je kleding. Anders kan je volgens mij prima een los jasje dragen. Als je namelijk een los jasje met een leuke broek draagt staat dat veel leuker dan een ensemble waar je je niet lekker in voelt.

Daantje_0705 26-03-2014 19:47

Goed punt (y)

Ik heb een mail gestuurd naar de ceremoniemeesters want de omschrijving in de brief was idd zo vaag als ik al dacht en ik heb ook weinig zin om perse een jasje te moeten kopen terwijl ik al iets leuks heb om aan te doen. :)

arPos 29-03-2014 13:56

op "formele" gelegenheden is een jasje uberhaupt wel de gewoonte, als is het om hem te ontdoen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.