![]() |
Applicaties op verschillende apparaten
Hey,
Het viel me op dat applicaties vaak zo een uiteenlopend uiterlijk kunnen hebben. Neem de Spotify app. Die ziet er compleet anders uit op vrijwel ieder apparaat. Vooral het verschil tussen de Android tablet en iPad versie vond ik erg opmerkelijk. Mede hierdoor ben ik een onderzoekje gestart (helpt ook mee aan mijn afstudeerscriptie). Zouden jullie 5 minuutjes een paar vragen in willen vullen zodat we daarna hier over die vragen kunnen discussiëren? http://onderzoek.bytommy.nl/ Ik zelf vind dat apps wel aangepast moeten worden aan de scherm grote van een tablet of smartphone, maar vind verder dat ze er overal wel het zelfde uit moeten zien. Wat vinden jullie? http://onderzoek.bytommy.nl/spotify.png |
*schermgrootte maar euh, wat boeit mij nou hoe het eruit ziet. Het is misschien wel handig voor de herkenbaarheid maar ik klik toch echt op dat icoontje en als de functionaliteit maar even simpel en snel werkt.
Daarnaast werk je niet op én een Windows Phone én een iPhone én een Android tegelijkertijd dus het lijkt me niet zo heel erg relevant. |
Ik vind het juist fijn als de apps op mijn Windows Phone aangepast zijn aan het uiterlijk van de rest van mijn telefoon. Zwarte WhatsApp <3
|
Deadlock, wat vind je dan van die iPad en Android versie? Die zijn compleet verschillend terwijl ze ongeveer de zelfde schermgrootte hebben. Ik begrijp uit je bericht dat jij niet zo vaak op verschillende besturingssystemen werkt. Toch vind ik het knap lastig dat ze zo verschillen.
Van de andere kant, de marktplaats app is wel heel herkenbaar en overal het zelfde, maar die is weer heel erg saai. |
Nee, hij merkt alleen op dat het onwaarschijnlijk is dat iemand 3 telefoons, met elk een ander OS heeft.
De combinatie Android telefoon, iPad en Windows 8 pc/laptop is echter wel een denkbare mogelijkheid. Maar de vraag is of je dan nog het design van een app kan vergelijken. Dit topic gaat over software, dus ik verplaats hem even voor je. |
Dat is inderdaad de vraag.
Laten we het even over een andere boeg gooien. Op de spotify app voor smartphones (en volgens mij ook tablets) kun je niet zoeken naar afspeellijsten van je vrienden. Deze functie is wel beschikbaar in de applicaties voor de computer. Je zoekt je eerst laveloos naar die functie op je smartphone terwijl later blijkt dat hij überhaupt niet bestaat. Vervolgens kun je niet naar die toffe playlist luisteren die ze draaide op dat feest waar je gister was. Vinden jullie dit soort dingen heel storend? of denken jullie meer van ja. logisch dat op een klein scherm dergelijke functies zijn verwijderd, en doet het niet met jullie beleving van de app? |
Citaat:
Citaat:
|
Volgens mij is Spotify nu redelijk gelijk op praktisch alle clients. Zo gaat dat eenmaal; vaak kiest men het (makkelijkste) te beheren platform om iets nieuws te proberen en wordt het later uitgerold naar andere platforms. Verder moet een user interface altijd goed kunnen schalen; ongeacht het platform. En een OS-fabrikant kan ook nog altijd richtlijnen opleggen die een design kunnen laten variëren.
En tja, dat functionaliteiten verschillen tussen desktop en app-varianten is altijd zo geweest; vaak omdat men simpelweg andere doelstellingen heeft per variant. Verder zijn er nogal wat verschillen tussen een 'app', een 'webapp' en een website, alhoewel ze steeds vaker hetzelfde kunnen dankzij toenemende support en mogelijkheden van o.a. HTML5 en Javascript. |
@carn, je ziet wel vaak dat ze één richting op gaan met alle applicaties. Toch zie ik dat zelf bij spotify niet echt ondanks dat ze toch al een aantal jaar in de app markt zitten. De plaatjes in dit topic heb ik 2 weken geleden gemaakt.
@deadlock, ik vind het wel interessant dat je alle verschillende apparaten en besturingssystemen hebt en ook nog gebruikt. Wil je dan ook dat een app op ieder apparaat beschikbaar is, of heb je liever een app voor één of 2 apparaten en dat die apps dan helemaal zijn geoptimaliseerd voor het besturingssysteem? |
Geoptimaliseerd voor het besturingssysteem natuurlijk. Een app voor mijn desktoppc moet gewoon windowed kunnen werken en een app voor mijn telefoon moet eruit zien alsof het binnen Android hoort et cetera.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02. |