![]() |
Vernederd worden om erbij te horen
Het leek me een interessante filosofische vraag: hoe staan jullie er tegenover om eerst iemand te 'testen', te 'vernederen', 'voor een uitdaging te plaatsen' vooraleer hij of zij tot jouw vriendenkring mag toetreden.
Een voorbeeld in de realiteit zijn studentenverenigingen, waar je eerst een doop/ontgroening moet ondergaan vooraleer je erbij hoort. Uiteraard met alle medische risico's van dien, want elk jaar gebeurt er wel iets 'gevaarlijk'. Mijns inziens is het enige wat deze mensen bindt: de smeerlapperij die ze uitsteken met weerloze studenten. Maar voorts blijft het uiteraard ieders eigen keus om daar al dan niet in te participeren. Al snap ik niet goed hoe je - met een portie gezond verstand - met zulke praktijken akkoord kan gaan. Dit was uiteraard maar één voorbeeld, er zijn er ongetwijfeld meerdere te verzinnnen, maar het lijkt me interessant om hier een filosofisch gesprekje over te voeren. |
Ik sta daar negatief tegenover. Studentverenigingen die zoiets doen bestaan dan ook uitsluitend uit untermenschen. Anderzijds is het alsnog vrijwillig dus de idioten die zo graag bij een groepje willen horen verdienen de vernedering ook wel.
Echter zijn dit soort tests vaak genoeg ook heel praktisch. Met name bij legertraining. |
Wat volwassen mensen vrijwillig met elkaar doen moeten ze lekker zelf weten, maar uiteraard kijk ik neer op mensen die zich vrijwillig laten vernederen om bij een bierdrinkclubje te mogen horen.
|
Het is belangrijk shit te leren over de vereniging en betrokkenheid bij de tent te creeeren. Je runt de toko immers met z´n allen, op vrijwillige basis. Tevens heb je in één klap een netwerk van 300-1500 man in een stad waar je daarvoor misschien nog nooit geweest bent.
En je kunt natuurlijk 5 tot 7 dagen in de week kneitergoedkoop pils hakken. |
Ik vind alle clubjes treurig.
|
Onderliggende idee is dat je écht jezelf bent, als al je psychologische barrieres doorbroken zijn. Door de vernedering, intoxicatie, slaapdeprivatie, isolatie, en emotionele deprivatie. Het schept dan ook gelijk een band met je lotgenoten, en je superieuren.
Soort van voorbereiding op de maatschappij, want als je gaat werken voor geld, moet je eenzelfde soort proces ondergaan met de belastingdienst/overheid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In een groep heb je niets aan mensen die zichzelf waarderen als individu. Een sterke groep is een groep waarin de leden de groep belangrijker vinden dan zichzelf. Ontgroening is dus een soort zelfverloochening, je leert dat jijzelf niets waard bent, maar dat je alleen waarde hebt als lid van de groep, dat de groep jou je waarde geeft. In fijnmazige culturen (i.t.t. grofmazige culturen als de Nederlandse) is dit normaal. Jij als individu telt niet, maar het gaat om je tribe.
De meeste mensen in Nederland zijn geen lid van een tribe, maar tribes zijn hier wel degelijk. Denk aan feijnoordhooligans, de extreem studentikoze/tribal studentenverenigingen, the old boys network, marokkaanse groepen, wellicht sommige zigeunerfamilies, etc. (Overigens is een lichte vorm hiervan natuurlijk wel wijdverbreid. Maar dan noem je het eerder subculturen dan tribes.) Persoonlijk ben ik simpelweg niet in staat tot zelfverloochening, daarom heb ik nog nooit echt heel erg bij een groep gehoord, laat staan dat ik populair was. |
Zozo, een Hernuel Fan...
|
Offtopic: Jaja, Hernuel stond voor iets waar ik zo'n tien jaar geleden fan van was. Was jij nu ook nog uit mijn tijd en heb je je leeftijd verkeerd of vergis ik me dat 'deadlock' me bekend voorkomt van vroeger, toen ik nog scholierde?
|
Nee mijn leeftijd weerspiegelt mijn geestelijke gesteldheid, zoals altijd. Kijk maar naar mijn registratiedatum ;) 2003.
|
Je bent wel multifanatiek dan, om nog steeds actief te zijn op dit tergend langzaam stervende forum. Ik begrijp nog steeds niet hoe facebook, youtube, en commentsecties onder blogs/nieuwssites ooit forums hebben kunnen verdrijven uit het leven der tieners. Forummen was het leukste wat internet ooit had.
|
Citaat:
vraag het aan je vader. (of je moeder, emancipatie ftw) |
Ik vind het een mooi doel dienen, en je kan er ook best wat van leren. Al is het maar dat je door hebt dat niet altijd iedereen superlief tegen je is en je dat ook leert te relativeren. Met gemiep over hoe gemeen men tegen je is kom je ook niet verder. Maar goed, twee weken introductie maken ook weer niet zo'n enorm verschil. Daarnaast creëert het een goede verbondenheid wat heel prettig is als studentenvereniging.
|
In het leger is het logisch dat je dit doet, omdat je echt moet leren als groep te functioneren en je voorbereid moet zijn op zeer zware omstandigheden en eventuele vernederingen. Bij studentenverenigingen slaat het nergens op als je het mij vraagt.
Wat mij betreft is het alleen logisch om te doen als het gaat om een voorbereiding op iets wat je later ook in het echte leven zal gaan tegen komen als je tot die groep behoord. De sociale vernederingen kunnen gebruikt worden om het kaf van het koren te scheiden, mensen die het aankunnen zijn geschikt voor dingen waar mensen die het niet aan kunnen meestal niet geschikt voor zijn. Vooral types die op school vaak gepest werden en sociaal niet erg vaardig zijn zullen bij een ontgroening door een hel gaan. Als je dergelijke types niet bij je studentenvereniging wil hebben zit er wel een logica achter zo'n ontgroening, maar ik hoef daar niet bij te horen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De extreme stress komt ook niet door het zien van 'wat lijken' of 'wat bomgeluiden.' Het ligt voor een groot deel aan hoe de militairen dat ter plekke verwerken. Vooral het veilig houden van jezelf en je maten zorgt voor die extreme stress. Overigens zal de ontgroening bij het cadettenkorps vooral studentikoze redenen hebben, alleen laat het gelijk wel zien uit wat voor hout je bent gesneden.
|
Citaat:
|
Pijn is niet waar militairen PTSS of andere stoornissen van krijgen. Het zijn de langdurige mentale prikkels. En inderdaad, het is bij iedereen anders.
|
Citaat:
|
Een werkeloze zal minder snel als militair in een gevechtssituatie komen. Uiteindelijk kun je duizenden uitzonderingen bedenken, maar zware trauma's komen simpelweg vaker voor bij militairen in gevechtsfuncties dan kantoorpersoneel, veroorzaakt door hun werkzaamheden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Niet iedereen maakt hetzelfde mee, sommige soldaten komen in situaties die niemand zou kunnen doorstaan zonder trauma's op te lopen. Denken dat die mensen eigenlijk niet geschikt voor dat werk waren is belachelijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24. |