![]() |
wortelfuncties anders schrijven
Wiskunde B
Hoi iedereen, Ik heb een probleempje; ik begrijp het anders schrijven van wortelvormen niet. De regels begrijp ik wel maar de toepassing niet zo goed. In mijn boek geven ze dit vb. f (x) = V``3V``(x-2) anders geschreven: V``(2x-6) Voor degenen waarvoor mijn notatie onduidelijk is (voor mijzelf ook :) ) V`` = wortelteken dus er staat wortel 3 wortel ( X min 2 ) anders geschreven : wortel ( 2 X min 6 ) de haakjes spreken voor zichzelf. In mijn ogen klopt dit niet. Wie kan mijn helpen? bijvoorbaat bedankt. Leerling-met-wis-problem |
je moet gewoon de dingen onder de wortels met elkaar vermenigvuldigen
sqrt(3)sqrt(x-2) zou sqrt (3x-6) moeten zijn |
Even een paar regels wat betreft het rekenen met wortels: laat sqrt(x) de wortel uit x voorstellen, dan geldt: sqrt(a*b)=sqrt(a)*sqrt(b) en
sqrt(a/b)=sqrt(a)/sqrt(b). Bij deze laatste vorm kan door een vermenigvuldiging van teller en noemer met sqrt(b) de wortel uit de noemer worden verdreven, zoals men dat noemt. Indien men een breuk heeft met een noemer van de vorm a+k*sqrt(b) kan men de wortelvorm in de noemer kwijtraken door teller en noemer met a-k*sqrt(b) te vermenigvuldigen, waarbij men gebruik maakt van het merkwaardige produkt (p+q)(p-q)=p^2-q^2. |
Functies met Breuken;
mijn som; 2 + 3 x x-1 Schrijf als een breuk en bereken de nulpunten. het antwoord is 5 x - 2 x^2 - x Hoe komt men eraan? De tweede x + 2 x - 2,5 x + 2 het antwoord hiervan x^2 + 4x - 5 x^2 - 0,5x -5 ik snap het echt niet. pls help. En dan nog iets heel anders; 7x - 1/x a) bereken de nulpunten van deze functie x b) splits de breuken en geef de asymptoten Alsnog bedankt voor de info over de wortelfuncties |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08. |