Citaat:
Tinapride schreef:
(Bericht 33638056)
Ik heb ervaring met dit onderwerp en mijn zus studeert psychologie.
|
:D
Citaat:
Mensen met dit probleem snijden diep, en je huid bij de ader is niet zo heel dik.
|
Welk probleem? Mensen kunnen automutileren om 23983254 verschillende redenen.
Citaat:
Mijn vriendin heeft precies hetzelfde, en is ook een keer bijna doodgebloed.
|
Je weet niet of jouw vriendin precies hetzelfde heeft als de vriendin van TS, want je bent geen behandelend psycholoog van deze twee mensen.
Citaat:
Ze heeft het dicht kunnen drukken natuurlijk, maar het is niet te vergelijken met een ibuprofen.
|
Ibuprofen is juist een heel goede vergelijking. Als je iets te veel ibuprofen neemt als je hoofdpijn hebt is er weinig aan de hand. Als je regelmatig grote hoeveelheden ibuprofen neemt omdat je kiespijn hebt waar je niet mee naar de tandarts durft krijg je op den duur maagklachten, maar je gaat er niet zomaar dood aan en als je eenmaal die angst hebt aangepakt zal je vanzelf ook minder pijnstillers nemen. En niemand neemt zomaar per ongeluk dertig pakjes ibuprofen, dat vergt echt moeite en vastberadenheid. Of een verbazingwekkende hoeveelheid fysieke pijn en gebrek aan overzicht, maar dan heb je grotere problemen dan die pijnstillers.
Citaat:
Ook zelf heb ik last van dit probleem, dus ik oordeel niet snel. Ik weet waar ik over praat.
|
Ach, ik heb ook jarenlang aan automutilatie gedaan. Dat was destijds een handige, pragmatische oplossing die verder niets met zelfhaat te maken had. No biggie.
Ik kende ook veel andere mensen die automutileerden. Daarin had je grofweg drie groepen, dezelfde als bij het ibuprofenvoorbeeld.
De grootste groep houdt het oppervlakkig en licht. De meesten houden daar nauwelijks littekens aan over en raken al helemaal geen aders. Als ze wat meer grip op hun leven hebben stoppen ze vaak vanzelf. (Hun automutileerhobby bloedt uiteindelijk vanzelf dood.
*badumtshh*)
Degenen die dieper snijden doen dat zelden in de buurt van de polsen, want dat is moeilijker te verbergen. Bovendien snappen ze zelf ook wel dat je op je polsen niet kunt losgaan. Dit zijn de mensen die duidelijke littekens krijgen, misschien weleens een hechting nodig hebben, verslaafd kunnen worden aan de endorfine- en adrenalinekick, maar verder geen gevaar lopen. Het is de groep waar ik mijn post vooral aan richt.
Een enkeling - bijna niemand - gaat diep in de vetlaag, soms zelfs tot de spier. Dat kan natuurlijk wel misgaan. Maar ook dat zijn mensen die je niet helpt met 'doe het niet'. Ze zijn al aan het verdrinken; het helpt echt niet om daar extra gewicht bovenop te leggen. Deze groep is gebaat bij goed contact met hun huisarts, therapie en acceptatie.
Zelfs aan de extreemste kant van het spectrum is snijden vaak de minste van alle kwaden. Er is bijvoorbeeld een (inmiddels overleden) forumster geweest die soms heel heftig automutileerde, maar soms ook uit pure wanhoop glasscherven at. Tja, dan kun je beter het risico op een impromptu aderlading nemen. Maar goed, dan hebben we 't echt over langdurig opgenomen psychiatrisch patiënten, niet over onzekere tienermeisjes.
In alle gevallen vind ik automutilatie niet kwalijk.
Los hiervan - dat iets voor jou op 'n bepaalde manier werkt betekent niet dat het voor iedereen zo opgaat. Ik snap dat je wil helpen en je komt verstandig over, maar je projecteert je eigen beleving op anderen. Dat is geen goed idee. In datzelfde kader:
Citaat:
Tinapride schreef:
(Bericht 33637852)
Pijn kan ze niet alleen verwerken, ze moet erover praten.
|
Sommige mensen zijn prima in staat om pijn alleen te verwerken.
Citaat:
Het zal pijnlijk worden voor haar, erg zwaar en zeer moeilijk maar samen kunnen jullie eruit komen.
|
Vrienden kunnen helpen, maar het is niet de verantwoordelijkheid van TS om er 'samen uit te komen' met die vriendin, want ze is geen therapeut.