![]() |
Hey hallo vraagje over ak:
Hey,
zoals in de titel van dit topic heb ik een vraag over ak. Ik snap namelijk erg weinig van dat cultuur gedoe, en ben een boel vergeten van vorig jaar, waardoor ik bijvoorbeeld de vraag waardoor de televisie de wereld (ook) kleiner heeft gemaakt niet eens meer kan beantwoorden... Help pls :confused: |
Kun je wat specifieker zijn, want dit klinkt erg breed.
|
Gewoon gezond verstand kan die vraag toch wel beantwoorden? Doe eens je best.
Door televisie kunnen we zien wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt. Dus de wereld wordt daardoor kleiner in spreekwoordelijke zin. In letterlijke zin is het zo dat televisies van de zuidpool afgegraven worden, met iedere TV wordt de aardbol dus een klein stukje kleiner. Er is wel eens berekend dat als alle Chinezen een TV zouden hebben, de aardbol tot aan de steenbokskeerkring afgegraven zou zijn. |
De termen hierbij zijn "globalisering" en "mondialisering".
Deze termen gaan verder dan alleen cultureel; denk ook maar aan economisch en politiek. Denk bijvoorbeeld aan wat de EU en de euro heeft gedaan voor Europa; je kunt zonder moeite de grens over, betaalt met dezelfde munt die je van oma hebt gekregen in een ander land enzovoort. De wereld voelt hierdoor kleiner; je bent zo in een ander land, waar steeds meer een overeenkomende cultuur, economie en politiek mee is. De televisie heeft dan ook weer op zijn beurt meegeholpen aan de globalisering; zoals gezegd kan je zo zien wat er gebeurt overal in de wereld, zonder maar uit huis te gaan. Denk bijvoorbeeld aan de jaren 50/60, hoe The Beatles in een concert te zien zijn op TV, en dus fans over de hele wereld gek maakt. |
Hey thnx.
had het inzicht gwoon ff niet. |
Vroeger was de wereld even groot als nu natuurlijk. Maar bijv. 300 geleden hoorde je echt niet dat er een belangrijke minister dood was gegaan in Amerika. Nu hoor je deze dingen wel omdat er televisie is en deze dingen in het nieuws komen. Hierdoor lijkt de wereld klein.
|
Klopt, 300 jaar geleden bestond de USA nog niet en was min of meer de koning van Engeland daar de leider. En/of een opperhoofd van een indianenstam naar keuze. Of zo. Verzin maar wat. Inderdaad kreeg je in die tijd niet te horen dat er een minister in Amerika was doodgegaan, dat gebeurde namelijk niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ze wonen er ook al generaties, dus hebben ze er denk ik recht op... |
Ah ja. Mijn familie verhuist al generaties lang iedere generatie, hebben wij dan geen recht op een nationaliteit?
|
Citaat:
Ik wou je graag even uitleggen wat ik bedoelde. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26. |