![]() |
integreren
opeens liep ik met een berekening vast. Wat doe ik fout ?
Ik doe het maar in woorden, die tekens zijn lastig te schrijven hier. Bereken de integraal van 0 tot 1/2 pi van de functie (voor het gemak even simpel) cos x de primitieve van cos is de sinus, over gebied 0 tot 1/2 pi sin 1/2 pi = 1 sin 0 = 0 - uitkomst: 1 De oppervlakte van het beschreven stukje is precies 1. Maar nu komt het: Als ik niet 1/2 pi, maar een heel pi had gedaan sin pi = 0 sin 0 = 0 - uitkomst : 0 ????De oppervalkte onder dit stukje is 0 ? |
De situatie is de volgende:
http://i144.photobucket.com/albums/r...psc7014544.gif Oppervlakte onder de x-as wordt als negatief gezien. Omdat de positieve oppervlakte tussen 0 en ½π even groot is als de negatieve oppervlakte tussen ½π en π, is de waarde van de integraal 0. |
Mocht je toch de "hele" oppervlakte willen berekenen van een functie f(x), d.w.z. de stukken onder de x-as ook mee te rekenen als positief oppervlak, bereken dan de integraal over |f(x)|.
|
Als het vlakdeel V wordt begrensd door de grafieken van f en g, waarbij g(x)<f(x) voor x in [a,b], dan is de oppervlakte van V gelijk aan
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45. |