Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Leren voor de toetsweek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1895586)

Commander2 15-11-2014 11:22

Leren voor de toetsweek

Ik zit in 4 Havo profiel NT en mijn toetsweek begint op 27 november , dus over 12 dagen, en ik sta momenteel 5 onvoldoendes,
Natuurkunde 4
Economie 4
Wiskunde B 4

Nou heb ik 7/8 vakken in de toetsweek waarvoor ik moet leren. Maar het is heel erg veel, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hoeveel dagen van tevoren leren en hoeveel uren per dag enz?

Mijn toetsweek rooster

27 nov
Maatschappijleer 1 hoofdstuk
Nederlands 1 hoofdstuk
Natuurkunde 2 hoofdstukken

28 nov
Scheikunde 1 hoofdstuk
Engels 1 hoofdstuk

1 nov Een dag vrij

2 nov
Economie 7 hoofdstukken

3 nov
Wiskunde B 3 hoofdstukken

Erg veel leren voor o.a Economie en WisB dus! Terwijl ik daar al veel moeite mee heb, mijn mentor gaat mij binnenkort ook helpen met plannen.

Maar mijn vraag is dus wat het beste is voor het leren, hoeveel uur zodat je niet juist teveel leert en dichtslaat enz

Mvg, Nick

Elin3 15-11-2014 14:53

Gewoon spreiden wat je doet en direct beginnen. Niet alleen theorie leren maar ook sommetjes oefenen.

Daantje_0705 15-11-2014 15:56

Ik maakte altijd een schema met vakjes. Als ik een hele dag had maakte ik vier blokken van maximaal twee uur achter elkaar mmet tussendoor een half uur pauze en 's middags een uur om te eten. Na het eten 's avonds probeerde ik hooguit nog wat te herhalen of door te lezen net als de dag of ochtend voor je tentamen. Dan is het een kwestie van de stof verdelen over de blokken die je hebt. Dan heb je ook rust omdat je weet dat als je dat doet in dat blok, je het red om op tijd klaar te zijn.

Is het duidelijk zo of wil je een voorbeeld?

Schrödinger 15-11-2014 19:32

Mijn tactiek was altijd om de morgen van het proefwerk nog even een kwartiertje het boek door te lezen.

Biggers 16-11-2014 00:30

Maak allereerst een mooi overzicht met welke dingen je wilt gaan doen. Ga je samenvatten, schrijf dit dan op per hoofdstuk of per paragraaf (dat is aan jou om over te beslissen). Je kunt denken aan samenvatten en oefentoets.

Dan kun je in excel een mooie planning maken en zo terugplannen. Wat ik hiermee bedoel is dat je plant vanuit de toets zelf naar vandaag. Dat doe je zo met ieder vak.

Als je nog vragen hebt, mag je altijd een berichtje sturen.

Commander2 16-11-2014 00:41

Allereerst erg bedankt voor jullie reacties!(y)
Mijn planning is om a.s. Maandag te gaan beginnen, Ik kan dit weekend niet meer leren want heb maandag een belangrijke Nederlands toets.
Ik dacht eraan om voor de 7 hoofdstukken economie , 8 dagen van tevoren te beginnen, elke dag 1 hoofdstuk en de laatste dag alles herhalen, Voor wiskundeB ga ik alvast 1 week van tevoren beginnen en voor natuurkunde hetzelfde, dat betekent alle vrijetijdsbesteding aan de kant voor mijn school!

Biggers 16-11-2014 00:50

Ben je van plan meerdere vakken op een dag te doen? Daar zou je namelijk niet slecht aan doen. Als je één vak op een dag doet, wordt je ook niet gelukkig van.

Commander2 16-11-2014 16:18

Citaat:

Biggers schreef: (Bericht 33685220)
Ben je van plan meerdere vakken op een dag te doen? Daar zou je namelijk niet slecht aan doen. Als je één vak op een dag doet, wordt je ook niet gelukkig van.

Natuurlijk meer vakken op een dag! Gewoon 1/2 uur per vak en dan een paar vakken per dag, heb 7 vakken maar de vakken die ik op het laatst heb , of bijv Engels, waar ik best goed in ben, leer ik dan minder voor

Biggers 16-11-2014 17:45

Half uur per vak is goed ingedeeld. Daarna gewoon een kwartiertje pauze en dan weer met voldoende energie verdergaan. :)

Commander2 16-11-2014 19:13

Citaat:

Biggers schreef: (Bericht 33685378)
Half uur per vak is goed ingedeeld. Daarna gewoon een kwartiertje pauze en dan weer met voldoende energie verdergaan. :)

Ik bedoelde 1 of 2 uur per vak, anders sla ik sowieso geen informatie op.

hebben jullie nog tips voor de concentratie te verbeteren, en hoe kan ik vrijetijd , zoals gamen, indelen?

Daantje_0705 16-11-2014 21:04

Half uurtje is ook wel erg kort. Langer dan twee uur zou ik ook niet achter elkaar doen. Je kan proberen te plannen dat je na het avondeten niets meer hoeft te doen maar als dat niet lukt, doe dan iig een uur voor je gaat slapen nog even iets om te relaxen en tussen twee blokken leren een half uurtje even iets anders.

Tink* 17-11-2014 19:40

Ik verplaats dit naar algemene schoolzaken.

Verder zou ik me niet zo druk maken, in principe zou je de stof ook al een keer moeten hebben gelezen. Dan voldoet nog een keer doorlezen van tevoren. Praktische vakken moet je veel voor oefenen. Zorg bij wiskunde dat je de stof beheerst en opgaven goed kunt maken, schrijf altijd alle stappen op voor extra punten. Mijn tactiek was altijd om de avond van tevoren vol die vakken van de dag erna te gaan leren en dat dan daarna voor het komende tentamen en daarna weer voor die erna. Maar als je meer leertijd nodig hebt dan zou ik een week van tevoren beginnen. Misschien niet elke avond, maar gewoon het weekend ook goed benutten.

Commander2 17-11-2014 19:52

Ik heb voor elk vak heel veel tijd nodig, omdat ik nogal veel praktische vakken heb! Wiskunde B , Natuurkunde , Scheikunde en Economie (veel sommen maken).
Wat ook erg lastig is dat ik vorig jaar de stof snapte voor bijv, WisB en toen haalde ik een 8 en bij bijv. de vorige toets snapte ik alles helemaal, maar toen kwamen de allermoeilijkste vragen en kwam er geen 1 makkelijke vraag in. Toen haalde ik alsnog een 5,7..

Commander2 22-11-2014 14:41

Nog 5 dagen tot de toetsweek begint, Pas geleden heb ik met mijn mentor naar mijn planning gekeken, hij was tevreden erover. maar wees mij wel op het feit dat het volhouden van de planning ook heel lastig is. Dusver heb ik de helft van natuurkunde geleerd, een deel scheikunde enz, ik vind wiskunde B nu erg moeilijk maar daar ga ik binnenkort met een vriend naar kijken , hij snapt het wel helemaal. Mijn planning bestaat uit ongeveer 3/4 uur per dag leren en de rest van de tijd vrijetijdsbesteding

Elin3 25-11-2014 09:00

Succes! Volgens mij ben je goed bezig (y)

Commander2 25-11-2014 21:32

Het begint nu echt te tikken.. Donderdag mijn eerste 3 toetsen, na deze week heb ik alleen nog dinsdag en woensdag 1 toets en dan ben ik klaar, de voorbereiding voor donderdag is er, toch voel ik me er niet lekker bij.. dit komt waarschijnlijk door eerdere resultaten maar ik voel me er nu al niet lekker bij Natuurkunde vooral.. dit is dus toch een soort van faalangst.. wat kan ik hier z.s.m. aan doen?

Tink* 26-11-2014 16:56

Is er geen oefentoets die je kan maken?

Commander2 26-11-2014 17:29

De proefwerkopgaven voor natuur- scheikunde zijn slecht en ze worden ook nooit teruggevraagd op de toets. voor andere vakken waren er geen oefentoetsen gegeven

Commander2 27-11-2014 13:09

Vandaag de eerste 3 toetsen gehad: Maatschappijleer , Nederlands en Natuurkunde
Maatschappijleer ging wel lekker , Nederlands ging ook wel goed maar Natuurkunde.. wat een drama weer. Tijdens het berekenen in een combinatieschakeling raakte ik compleet in de war. Maar verder is het onduidelijk hoe die ging, de kleinere vraagjes met 1,2 punten had ik wel goed maar de grote vragen maakte ik weinig van.. Nu ff uitrusten en dag vandaag weer leren voor Engels en Scheikunde

Commander2 01-12-2014 19:25

Net mijn eerste cijfer van de toetsweek terug, en het is een 5,3 voor natuurkunde.(y)

Ik had veel lager verwacht maar als ik het achteraf bekijk had ik ook een 6 kunnen halen :herp:

Maar ik sta weer een 5! Dus nog maar 4 onvoldoendes

Casio 03-12-2014 01:05

tip vanuit t vmbo: gebruik een urenrooster.

Commander2 03-12-2014 13:58

Net mijn tweede cijfer terug! En ik heb een 5,7 voor wiskunde! En damn wat ben ik blij, de toetsweek is afgelopen, nu de cijfers nog

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.