Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Geneeskunde of Rechten? HBO of WO? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1895608)

sierrapaniagua 16-11-2014 18:20

Geneeskunde of Rechten? HBO of WO?

Hee allemaal,

Ik zit in 5vwo en twijfel enorm over wat ik moet kiezen; Geneeskunde lijkt me een supergave studie maar rechten ook. Rechten is nogal een rare keuze want ik heb een NG profiel maar toch lijkt het me leuk om advocaat te worden. Ook weet ik niet of ik naar een universiteit wil of naar een hoge school. Ik heb niet super hoge cijfers, dus denk aan gemiddeldes rond de 5,6 en 7 en daarom leek het me slimmer om misschien een hbo opleiding te gaan doen. Mijn vraag is daarom ook voor de mensen die rechten of geneeskunde studeren; is de opleiding moeilijk/veel? En misschien kunnen jullie me advies geven over hbo of wo?

Alvast bedankt xx

Pluis 16-11-2014 22:00

Beide studies zijn WO opleidingen, dus als dit je enige opties zijn dan wordt het toch echt een WO studie en geen hbo. Ben je al naar een open dag geweest? Dan kun je iets meer te weten komen over wat de studies precies inhouden, want ze zijn natuurlijk wel heel verschillend.
Van rechten heb ik begrepen dat het eerste jaar vrij saai is, omdat je gewoon heel veel basics van rechten uit je hoofd moet leren, en wetteksten zijn saai. Pas verderop krijg je leuke opdrachten waarin je die kennis in de praktijk brengt en slimmigheidjes moet zoeken.
Ik heb zelf geneeskunde gestudeerd, dus daar kan ik bel iets meer vertellen. Het is niet een extreem moeilijke studie, maar je moet wel veel leren. Zolang je de stof interessant vindt omdat je graag wilt weten hoe het menselijk lichaam werkt in ziekte en gezondheid is dat geen probleem, maar je moet wel kunnen plannen en je hebt ook doorzettingsvermogen nodig voor de onderdelen die je ietsje minder boeiend vindt. In principe moet je de geneeskundestudie wel kunnen doen ongeacht je cijfers, maar houd er wel rekening mee in de keuze van universiteit: door de decentrale selectie kijken sommige universiteiten meer naar je eindexamencijfers (of zelfs 5vwo cijfers) dan anderen.

sierrapaniagua 16-11-2014 22:05

Doorzettingsvermogen en disipline hebik wel, nu op de middelbare hou ik alles bij en begin ik vaak optijd aan m'n toetsweken. Omdat ik heel graag in Leiden wil studeren moeten m'n vwo5 overgangscijfers goed zijn want hier kijken ze erg naar. Maar heel erg bedankt voor de info!

df 17-11-2014 12:00

Rechten kun je toch ook op hbo-niveau doen?

Sarah 17-11-2014 17:29

Citaat:

df schreef: (Bericht 33685697)

HBO rechten bestaat maar dan word je juridisch adviseur. Ze wil advocaat worden.

Biggers 18-11-2014 19:47

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 33685846)
HBO rechten bestaat maar dan word je juridisch adviseur. Ze wil advocaat worden.

Of als je SJD doet (heeft ook te maken met rechten), sociaal juridisch dienstverlening.

Als je rechten op WO wilt doen kun je advocaat, rechter, officier van justitie etc worden.

Robert-LHC 20-11-2014 20:32

Waarom wil je advocaat worden?

Wat wil je doen met je geneeskunde studie?

sierrapaniagua 23-11-2014 13:31

Citaat:

Robert-LHC schreef: (Bericht 33687704)
Waarom wil je advocaat worden?

Wat wil je doen met je geneeskunde studie?

Nou mijn probleem is dat ik alles leuk vindt, ik kan niet echt de knoop doorhakken. Het lijkt me gewoon leuk en interessant om iemand te verdedigen tijdens een rechtszaak. En met geneeskunde wil ik arts worden, wat precies weet ik nog niet maar het menselijk lichaam vind ik ook interessant.

sierrapaniagua 23-11-2014 13:32

Citaat:

df schreef: (Bericht 33685697)

Ja klopt, juridisch adviseur lijkt me ook wel leuk maar minder dan advocaat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.