Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WI] Bereik berekenen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1895785)

mickeydo 22-11-2014 17:02

Bereik berekenen

Ik snap nog steeds niet hoe je nou een bereik berekend ik heb nu deze som:
g(x)= 2(x-1)^4 -12

ik zou denken dat het (1,-12) is maar dat is het dus niet.

Tochjo 22-11-2014 17:06

Kun je in woorden uitleggen wat een bereik precies is? Hoe kun je aan de grafiek zien wat het bereik is? Wat is de notatie voor een bereik?

mickeydo 22-11-2014 17:10

Ik dacht tot waar een grafiek gaat
en Bg=[..,..)

Tochjo 22-11-2014 17:13

Dat is zo; iets preciezer: de y-waarden die je uit de functie kunt krijgen. Je lijkt te denken dat de y-waarden tussen -12 en 1 zitten. Waarom?

Bij de notatie voor het bereik die je gebruikt, wordt een rechte haak gebruikt als het randpunt wel als y-waarde kan worden aangenomen en een ronde haak als dat niet het geval is. Waarom gebruik je twee ronde haken? Bovendien moet het kleinste getal altijd links staan, dus (1, -12) zou dan (-12, 1) moeten zijn.

mickeydo 22-11-2014 17:23

Ik had zoiets gelezen dat je dan het getal binnen de haakjes met een - of zonder moest doen en dan het buitenste maar dat van het kleinste getal moet links staan wist ik niet. Alleen klopt de 1 niet. Mijn grafiek is een parabool dus dan weet ik niet wat dan de andere waarde is.

Tochjo 22-11-2014 18:17

Als er geen grens is, noteren we dat met het teken ∞ (oneindig) in combinatie met een ronde haak. Het bereik van je functie kan dus genoteerd worden als Bg = [-12, ∞). De functiewaarde -12 wordt ook aangenomen, namelijk voor x = 1, dus gebruiken we daar een rechte haak.

Er worden ook wel andere notaties gebruikt, bijvoorbeeld [-12, →〉. En een eenvoudige manier is natuurlijk y ≥ -12.

Zijn al je vragen hiermee beantwoord?

mickeydo 23-11-2014 10:10

Ja dankjewel :D

mathfreak 23-11-2014 10:25

Nog even de definities voor het domein en het bereik: Als f een functie van x is, dan bevat het domein van f (notatie Df) alle toegestane waarden van x en bevat het bereik van f (notatie Bf)
alle mogelijke functiewaarden f(x).
Nog even een opmerking: de notatie [-12,∞) dient om didactische reden te worden afgekeurd omdat het de indruk zou kunnen wekken dat het oneindigheidssymbool ∞ een getal voorstelt, wat niet zo is. Beter is het om de notatie [-12,→〉 te gebruiken. Hier in Nederland is de notatie met de gebroken haak gebruikelijk. In de andere landen gebruikt men gewone ronde haken.

mickeydo 23-11-2014 11:54

Ja maar ik heb wiskunde op de computer en daar kan ik geen -> invullen maar wel een oneindig

mathfreak 23-11-2014 12:00

Citaat:

mickeydo schreef: (Bericht 33688912)
Ja maar ik heb wiskunde op de computer en daar kan ik geen -> invullen maar wel een oneindig

Kan dit ook niet door vanuit Word het pijltjessymbool te kopiëren en te plakken?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:17.