![]() |
Recht evenredig
- Toon aan dat H = 15 en G = 68 recht evenredig (of omgekeerd evenredig) zijn.
Ik weet dat bij recht evenredig het volgende geld: als je x vermengvuldigt met een getal moet je y met hetzelfde getal vermenigvuldigen, maar hoe werkt dat hier? Veel dank. |
Als a en b recht evenredig zijn is hun quotiënt constant, en als ze omgekeerd evenredig zijn is hun product constant.
|
Recht evenredig: 15 x 5 = 75 en 68 x 5 = 340 -> 68/15 = 4,533 en 340/75 = 4,533. Heb ik zo aangetoond dat het recht evenredig is? En kan het ook met een ander getal dan 5? Bijvoorbeeld 2: 15 x 2 = 30 en 68 x 2 = 136 etc.
Daarbij nog iets als je het niet erg vindt. - Een groep van twintig leerlingen moet verdeeld worden in 3 groepjes. Deze groepjes krijgen een aparte opdracht (vb. opdr 1, opdr 2, opdr 3). Er zijn twee leerlingen (vb. leerling 1 en leerling 2) die ruzie hebben en niet met elkaar in het groepje mogen. Hoeveel mogelijkheden zijn er op deze manier? |
Citaat:
Ik kan zeggen dat kinetische energie rechtevenredig is met massa, of dat druk omgekeerd evenredig is met volume(in een ideaal gas) maar dan praat ik over functies en niet over getallen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26. |