![]() |
Evenwichtsprijs en evenwichtshoeveelheid
Hey,
Kan iemand mij uitleggen hoe je de evenwichtsprijs moet berekenen als er een breuk in de opgave staat? hier is een kleine voorbeeld: Qv = - 2p + 40 Qa = 2/3p - 20/3 |
Waarom zou het uitmaken of er breuken in de formule staan? Je hebt toch wel geleerd vergelijkingen met breuken op te lossen? Eventueel zou je bij het oplossen de vergelijking -2p + 40 = 2/3p - 20/3 in zijn geheel met drie kunnen vermenigvuldigen om de breuken weg te werken.
|
Neej ik heb het niet geleerd. In ons boek staat er ook geen uitleg over, op het internet vind ik het ook niet terug :/ en ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met dat je het in het geheel moet vermeenigvuldigen met drie :S
|
Je hebt
tab -2p + 40 = 2/3p - 20/3, alles met drie vermenigvuldigen geeft tab -6p + 120 = 2p - 20, dit geeft (beide kanten -2p en -120) tab -8p = -140, dus tab p = -140 : -8 = 17,5. Dit is wiskunde die behandeld wordt in klas 2. |
Aah dank je wel. Ik denk dat ik het nu snap, dus stel dat er 4/6 stond dan moest ik alles met 6 vermenigvuldigen?
Ps; Ik heb nog nooit wiskunde gehad :$ |
Ja, je vermenigvuldigt met de noemer van de breuk. Bij meer breuken kun je vermenigvuldigen met het product van de breuken, dus bij 1/2 = 1/3 + p vermenigvuldig je met 2 x 3 = 6 om 3 = 2 + 6p te krijgen.
Wiskunde is een verplicht vak in de eerste jaren van elk niveau middelbaar onderwijs in Nederland, en met reden. Je loopt vast bij andere vakken als je deze basis niet onder de knie hebt. Informeer eens bij je docent economie naar materiaal waarmee je de benodigde wiskunde kunt oefenen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05. |