Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Wanneer kan een mens denken? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1896597)

toy story 19-12-2014 13:36

Wanneer kan een mens denken?
 
Dus een mening hebben, en wanneer hebben ze herinneringen?

Vanaf welke leeftijd.

Voorbeeld ;
Herinnering ; ' 2 min geleden liep ik op de trap'
Mening : 'kiezen tussen 2 dingen'

Reverend 19-12-2014 14:12

Verschilt per mens.

Sarah 19-12-2014 18:05

Volwassenen hebben doorgaans geen herinneringen van voor hun tweede verjaardag. Maar kinderen van één hebben dan wel weer herinneringen aan bijvoorbeeld de dag ervoor. Dus hoe bedoel je het?
Dat geldt ook voor meningen; grotere baby's hebben vaak al een voorkeur voor bepaalde muziek, dat is ook een mening. Of bedoel je beredeneerde, logische meningen? Een beetje logisch nadenken leren kinderen pas op verrassend late leeftijd. Als je bijvoorbeeld in bijzijn van alleen Jayden van vijf een snoepje in een rode doos stopt, en dan aan hem vraagt "als ik straks tegen Sem zeg dat het snoepje in de blauwe doos zit, waar zal Sem dan het snoepje zoeken?" dan zegt Jayden "in de rode doos" omdat hij nog niet snapt dat Sem niet alles weet wat Jayden weet.

love-in-the-air 19-12-2014 21:10

mooie vraag.

Nonny 20-12-2014 07:31

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 33708522)
Een beetje logisch nadenken leren kinderen pas op verrassend late leeftijd. Als je bijvoorbeeld in bijzijn van alleen Jayden van vijf een snoepje in een rode doos stopt, en dan aan hem vraagt "als ik straks tegen Sem zeg dat het snoepje in de blauwe doos zit, waar zal Sem dan het snoepje zoeken?" dan zegt Jayden "in de rode doos" omdat hij nog niet snapt dat Sem niet alles weet wat Jayden weet.

Ik twijfelde lang of hij echt de rode doos zegt, aangezien je tegen Jayden zegt dat je Sem gaat vertellen dat ie in blauw zit, maar je hebt vast gelijk. Een vergelijkbaar voorbeeld is dat je met twee kinderen een snoepje in de rode doos doet, waarna een kind weggaat en je samen met het andere kind het snoepje verplaatst naar de blauwe doos en vraagt waar het andere kind het snoepje gaat zoeken, dan zegt ie de blauwe doos omdat
Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 33708522)
hij nog niet snapt dat Sem niet alles weet wat Jayden weet.

Vanaf een jaar of 5/6 beginnen ze dit te begrijpen, een ander onderzoek is het mountain onderzoek; http://youtu.be/OinqFgsIbh0.
Een begrip wat ook bij logisch redeneren hoort is theory of mind, dus als je daar geïnteresseerd in ben kun je es Googlen! Echt duidelijke herinningen uit het geheugen heb ik vanaf een jaar of 3,maar dat verschilt ook per persoon denk ik.

toy story 21-12-2014 16:29

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 33708522)
Volwassenen hebben doorgaans geen herinneringen van voor hun tweede verjaardag. Maar kinderen van één hebben dan wel weer herinneringen aan bijvoorbeeld de dag ervoor. Dus hoe bedoel je het?
Dat geldt ook voor meningen; grotere baby's hebben vaak al een voorkeur voor bepaalde muziek, dat is ook een mening. Of bedoel je beredeneerde, logische meningen? Een beetje logisch nadenken leren kinderen pas op verrassend late leeftijd. Als je bijvoorbeeld in bijzijn van alleen Jayden van vijf een snoepje in een rode doos stopt, en dan aan hem vraagt "als ik straks tegen Sem zeg dat het snoepje in de blauwe doos zit, waar zal Sem dan het snoepje zoeken?" dan zegt Jayden "in de rode doos" omdat hij nog niet snapt dat Sem niet alles weet wat Jayden weet.

Dat bedoel ik, wanneer ze iets kunnen herinneren van wat ze hebben gedaan , dag ervoor of 5 min geleden. En voor mening bedoel ik idd muziek of een mening voor bepaald speelgoed

Denkerius 21-12-2014 21:46

Citaat:

toy story schreef: (Bericht 33709440)
Dat bedoel ik, wanneer ze iets kunnen herinneren van wat ze hebben gedaan , dag ervoor of 5 min geleden. En voor mening bedoel ik idd muziek of een mening voor bepaald speelgoed

Als je dat bedoelt met herinneren dan is een baby waarschijnlijk al ergens in de moederbuik een mens. Het enige wat tenslotte nodig is, is hersenactiviteit.

En een baby die huilt wanneer die net geboren is geeft ook zijn mening over de situatie.

"Vanaf welke leeftijd?"
Volgens jouw definities vanaf geboorte dus.

toy story 21-12-2014 22:27

Citaat:

Denkerius schreef: (Bericht 33709699)
Als je dat bedoelt met herinneren dan is een baby waarschijnlijk al ergens in de moederbuik een mens. Het enige wat tenslotte nodig is, is hersenactiviteit.

En een baby die huilt wanneer die net geboren is geeft ook zijn mening over de situatie.

"Vanaf welke leeftijd?"
Volgens jouw definities vanaf geboorte dus.

Baby kunnen heus niet denken , ' ow hey ik ben uit de buik' of 'deze situatie is niet leuk'
Ze voelen dat er iets niet klopt , en weten niet wat het is of waarom.

Als het niet duidelijk was ;
Van welke leeftijd zou een kind kunnen denken ' 5 min geleden heb ik gespeeld'

Een pasgeboren baby zou niet kunnen denken '5 min geleden had ik een speen in me mond'

Denkerius 24-12-2014 09:19

Citaat:

toy story schreef: (Bericht 33709744)
Baby kunnen heus niet denken , ' ow hey ik ben uit de buik' of 'deze situatie is niet leuk'

Dit is een taalprobleem, dan moet je vragen "wanneer kunnen mensen denken in taal? "
Citaat:

Ze voelen dat er iets niet klopt , en weten niet wat het is of waarom.
Wanneer kunnen mensen een simpele oorzaak-gevolg relatie analyseren?

Citaat:

Als het niet duidelijk was ;
Van welke leeftijd zou een kind kunnen denken ' 5 min geleden heb ik gespeeld'

Een pasgeboren baby zou niet kunnen denken '5 min geleden had ik een speen in me mond'
Je voorbeeld is onduidelijk, hier gaat het namelijk niet over herinneren maar over wanneer een mens zodanig zelfbewust wordt dat ze kunnen reflecteren. Iets veel specifieker dan herinneren.

Als je vraagstelling onduidelijk is gaan mensen met elkaar discussiëren terwijl ze het over compleet verschillende dingen hebben. Vandaar mijn opmerking.

12345dan 27-12-2014 10:51

Dat een baby huilt bij de geboorte zie ik niet als mening, meer als een reflex; een teken dat het kind gezond is.

Het bewuste denken kan pas met voldoende taalbeheersing, wanneer een kind gesprekken kan uitvoeren.

Het onbewuste denken kan altijd worden uitgevoerd, denk ik. Een baby had een fijn gevoel, toen de speen eruit ging was dat gevoel minder. Hier wordt de dorgreden juist toegepast, het (gevoel) is na dit (verlies van speen) (verlorengegaan) dus het komt door dat (verlies van speen). Dit kun je dan toch weer classificeren als logisch denken, maar het gebeurt onbewust.

Denkerius 27-12-2014 20:47

Ik ga weer lastig doen :)
Citaat:

12345dan schreef: (Bericht 33712320)
Dat een baby huilt bij de geboorte zie ik niet als mening, meer als een reflex; een teken dat het kind gezond is.

Glimlachen is ook een aangeboren reflex (blindgeborenen glimlachen ook). Dat betekent echter niet dat ik geen mening heb, terwijl ik glimlach.

Reflexen staan los van een mening.

Citaat:

Het bewuste denken kan pas met voldoende taalbeheersing, wanneer een kind gesprekken kan uitvoeren.
Een dove persoon die alleen maar kan denken in beelden geeft al aan hoe ruim de term taal is, een gesprek is daarbij een te klein voorbeeld. Taalbeheersing als voorwaarde van bewust denken levert ook een groot probleem op als je naar het dierenrijk kijkt. Sommige apen hebben (tot nu toe) 300 verschillende woorden uit elkaar kunnen halen, hebben aangetoond nieuwe te kunnen maken door ze te combineren en kunnen dus gesprekken voeren met hun begeleiders. Betekend dit dat ze automatisch een bewust denken hebben?

Nog problematischer is een computerprogramma met wie je en gesprek kan voeren. Als je het niet van te voren wist dan had je het misschien helemaal niet doorgehad. Hebben die automatisch ook bewuste gedachten omdat ze de taal beheersen?

Taalbeheersing is geen uitsluitende voorwaarde voor bewustzijn.

Citaat:

Het onbewuste denken kan altijd worden uitgevoerd, denk ik. Een baby had een fijn gevoel, toen de speen eruit ging was dat gevoel minder. Hier wordt de dorgreden juist toegepast, het (gevoel) is na dit (verlies van speen) (verlorengegaan) dus het komt door dat (verlies van speen). Dit kun je dan toch weer classificeren als logisch denken, maar het gebeurt onbewust.
Als logisch denken tot het onbewuste behoord, waar houd het onbewuste dan op? als we onlogisch gaan denken? In tegenstelling tot je eerder stelling is hier het probleem dat bijna alles tot het onbewuste behoort, er moet slechts een oorzakelijk verband zijn.

Je probeert te stellen dat een baby geen bewustzijn heeft door alle handelingen onder het onderbewuste te zetten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.