Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Onzin (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=49)
-   -   Theateraudities (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1897220)

fizzle-fluffy 15-01-2015 13:27

Theateraudities
 
Hallo mensen die verstand hebben van theater, niet per se abs
maar
abs.

Als er bij een auditie staat dat je 1 klassiek en 1 modern stuk moet doen, wat bedoelen ze dan met klassiek en wat met modern? Is shakespeare klassiek? Is 20e eeuw modern?
Is het wenselijk om een dialoog of monoloog uit de gesproken teksten van een opera te doen, zoals de Zauberflöte of der Freischütz?
Is het gebruikelijk om in verschillende talen teksten te gebruiken?

<edit> ohja, en er moet ook een stuk 'komisch' zijn. Is een stuk uit een operette komisch omdat dat een komisch stuk is, of bedoelen ze een stuk van een cabaretier? Of is eh, much ado about nothing ook al komisch?</edit>

Ik ben misschien van plan om er nog een paar jaar theaterakademie achteraan te plakken zodat ik niet zo'n operazangeres ben die wel mooi zingt maar acteert als een halfgare aardappel :o En de auditie is pas over een half jaar, of dit weekend maar ik doe die van voor het wintersemester. Denk ik. Als het te doen blijkt. :o :lisa:

Carn 15-01-2015 13:54

klassiek is naakt en modern is zo goed als naakt (praktisch naakt).

Kristaco 15-01-2015 13:54

Bel ze op, dan maak je sowieso een goede indruk (Y)

EZBlade 15-01-2015 13:56

Citaat:

Carn schreef: (Bericht 33721816)
klassiek is naakt en modern is zo goed als naakt (praktisch naakt).

:D

Abby. 15-01-2015 14:01

Ik ga hier straks even uitgebreid op in!

Abby. 15-01-2015 14:12

Of gewoon nu, want ik moet toch even wachten. Waar ga je auditie doen? Als het Amsterdam is, kan ik me voorstellen dat komisch iets cabaret-achtigs is, want kleinkunstacademie.

Ik heb nog nooit iemand een stuk opera of operette als auditie zien doen, ik weet dan ook niet of dat zo'n slim idee is. Verschillende talen lijkt me al helemaal niet nodig. Het moet vooral een goeie acteertekst zijn, een beschrijvende monoloog waarin je veel verschillende dingen kan laten zien bijvoorbeeld. Nou vind je die vooral veel in modernere stukken. Klassiek - inderdaad iets als Shakespeare, of Racine of de Grieken - zijn vaak innerlijke monologen die ook heel goed speelbaar zijn; innerlijke conflicten met flink wat emotie ;)
Denk bij Modern meer aan Albee, Arthur Miller, Hugo Claus... Er zijn ook prima Nederlandse schrijvers, zoals Peer Wittenbols of Maria Goos. 20e + 21e eeuw inderdaad. Gewoon even de bieb induiken en op zoek naar leuke stukken.
Vooral niet doen: een monoloog uit het boek Nu ben ik alleen. Dat is een boek met monologen en het getuigt van weinig creativiteit als je daar iets uit doet. Vooral de monoloog van Tennessee Williams (topschrijver, maar die monoloog doet half Nederland) komt menig academiedocent de neus uit.
Much ado about nothing is inderdaad komedie, net als praktisch alles van Moliere, en Midzomernachtsdroom en er zijn heeeeeel veel moderne komische stukken (ikzelf regisseer nu iets van Frank Houtappels en vorig jaar hebben we nog Carnage gespeeld).

Tot zover..? :o

fizzle-fluffy 15-01-2015 14:53

Citaat:

Carn schreef: (Bericht 33721816)
klassiek is naakt en modern is zo goed als naakt (praktisch naakt).

oh ok :D

Citaat:

Kristaco schreef: (Bericht 33721817)
Bel ze op, dan maak je sowieso een goede indruk (Y)

Of juist niet, omdat ik niet snap wat ik precies voor de auditie moet doen :bloos:
Citaat:

Abs schreef: (Bericht 33721827)
Of gewoon nu, want ik moet toch even wachten. Waar ga je auditie doen? Als het Amsterdam is, kan ik me voorstellen dat komisch iets cabaret-achtigs is, want kleinkunstacademie.

Ik heb nog nooit iemand een stuk opera of operette als auditie zien doen, ik weet dan ook niet of dat zo'n slim idee is. Verschillende talen lijkt me al helemaal niet nodig. Het moet vooral een goeie acteertekst zijn, een beschrijvende monoloog waarin je veel verschillende dingen kan laten zien bijvoorbeeld. Nou vind je die vooral veel in modernere stukken. Klassiek - inderdaad iets als Shakespeare, of Racine of de Grieken - zijn vaak innerlijke monologen die ook heel goed speelbaar zijn; innerlijke conflicten met flink wat emotie ;)
Denk bij Modern meer aan Albee, Arthur Miller, Hugo Claus... Er zijn ook prima Nederlandse schrijvers, zoals Peer Wittenbols of Maria Goos. 20e + 21e eeuw inderdaad. Gewoon even de bieb induiken en op zoek naar leuke stukken.
Vooral niet doen: een monoloog uit het boek Nu ben ik alleen. Dat is een boek met monologen en het getuigt van weinig creativiteit als je daar iets uit doet. Vooral de monoloog van Tennessee Williams (topschrijver, maar die monoloog doet half Nederland) komt menig academiedocent de neus uit.
Much ado about nothing is inderdaad komedie, net als praktisch alles van Moliere, en Midzomernachtsdroom en er zijn heeeeeel veel moderne komische stukken (ikzelf regisseer nu iets van Frank Houtappels en vorig jaar hebben we nog Carnage gespeeld).

Tot zover..? :o

Oh - het gaat om de Theaterakademie in Köln. Omdat ik daar ook auditie doe voor de operastudio. Dus ik moet sowieso duitse stukken doen, en ik dacht, dat het wellicht goed is om te laten zien dat ik ook Nederlands en Engels beheers. Omdat in Duitsland de meesten dat niet doen :bloos:
Maar ik zal in elk geval iets uit een echt stuk pakken, dan, en niet uit een monologenboek!
Is het dus ook normaal om dingen niet in de originele taal te doen? Dus Shakespeare zou ik ook in het Duits doen?
In elk geval bedankt voor de tips! :liefs:

Kristaco 15-01-2015 14:57

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 33721841)
oh ok :D


Of juist niet, omdat ik niet snap wat ik precies voor de auditie moet doen :bloos:


Als je zegt 'ik kom van het conservatorium en ik wil me graag verbreden naar theater maar heb nog niet zoveel ervaring' blablabla dan staat dat toch niet slecht?

Carn 15-01-2015 15:02

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 33721841)

Of juist niet, omdat ik niet snap wat ik precies voor de auditie moet doen :bloos:

"Ja ik ben een buitenlander en heb wel een aardig beeld van hoe dit soort zaken gaan in Nederland, maar zouden jullie het proces kunnen toelichten zodat ik mij optimaal kan voorbereiden ok dankjewel groetjes"

fizzle-fluffy 15-01-2015 15:50

Citaat:

Kristaco schreef: (Bericht 33721844)
Als je zegt 'ik kom van het conservatorium en ik wil me graag verbreden naar theater maar heb nog niet zoveel ervaring' blablabla dan staat dat toch niet slecht?

Citaat:

Carn schreef: (Bericht 33721846)
"Ja ik ben een buitenlander en heb wel een aardig beeld van hoe dit soort zaken gaan in Nederland, maar zouden jullie het proces kunnen toelichten zodat ik mij optimaal kan voorbereiden ok dankjewel groetjes"

"ja ik ben een buitenlander [tuut tuut tuut ...]

:D

Nee jullie hebben gelijk, Het is waarschijnlijk goed als ik bel om te informeren. :y

fizzle-fluffy 15-01-2015 15:56

En ik ben hee blij met al jullie hulp en tips. Maar ik vind het heel eng en alles :bloos: en dan ga ik grapjes maken omme in te dekken.

Abby. 15-01-2015 16:10

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 33721841)
oh ok :D


Of juist niet, omdat ik niet snap wat ik precies voor de auditie moet doen :bloos:


Oh - het gaat om de Theaterakademie in Köln. Omdat ik daar ook auditie doe voor de operastudio. Dus ik moet sowieso duitse stukken doen, en ik dacht, dat het wellicht goed is om te laten zien dat ik ook Nederlands en Engels beheers. Omdat in Duitsland de meesten dat niet doen :bloos:
Maar ik zal in elk geval iets uit een echt stuk pakken, dan, en niet uit een monologenboek!
Is het dus ook normaal om dingen niet in de originele taal te doen? Dus Shakespeare zou ik ook in het Duits doen?
In elk geval bedankt voor de tips! :liefs:

Ah, over theateracademies in Duitsland weet ik niet zo veel (behalve dat ze in Duitsland veel aardiger voor theatermakers zijn dan in het postHalbeZijlstra-Nederland :mad: ) maar mijn verwachting is dat Shakespeare in het Duits gebruikelijk is ja. Maar zoals anderen al zeggen, bellen lijkt me helemaal geen probleem!

Carn 15-01-2015 16:14

http://german.about.com/od/literature/a/Shakespeare.htm (Y)

fizzle-fluffy 15-01-2015 21:20

funfact - de enige shakespeare die ik ooit heb gezien was Hamlet. In het Duits (Burgtheater Wien). :o

Abby. 15-01-2015 21:27

Ik heb dan weer nooit een Hamlet gezien :o Wel heel veel andere Shakespeares, en ook zelf Othello gedaan, dat scheelt wellicht :o

Abby. 15-01-2015 21:28

Je kunt natuurlijk ook gewoon Heiner Müller - The Hamlet Machine doen :cool: Vrij heftig en lastig materiaal wel :p En dat valt onder modern, niet onder klassiek.

fizzle-fluffy 15-01-2015 21:28

Ik heb dan weer nog nooit een toneelstuk gedaan :D
Ik heb wel stukken uit Othello gezongen, maar dan die van Verdi en die van Rossini. Niet die van Shakespeare. :bloos:

fizzle-fluffy 15-01-2015 21:30

"Ich war Hamlet."
„Ich stoppte den Leichenzug, stemmte den Sarg mit dem Schwert auf, dabei brach die Klinge, mit dem stumpfen Rest gelang es und verteilte den toten Erzeuger FLEISCH UND FLEISCH GESELLT SICH GERN an die umstehenden Elendsgestalten."


fakking chill :cool:

fizzle-fluffy 15-01-2015 21:31

„Hier kommt das Gespenst, das mich gemacht hat, das Beil noch im Schädel. Du kannst den Hut aufbehalten, ich weiß, daß du ein Loch zuviel hast. (...) Ich wollte, meine Mutter hätte eins zu wenig gehabt, als du im Fleisch warst. Ich wäre mir erspart geblieben. Man sollte die Weiber zunähn, eine Welt ohne Mütter."
ok omg :D

Abby. 15-01-2015 21:31

Hij is natuurlijk hoe dan ook oorspronkelijk van Shakespeare ;)

Ik heb ooit een monoloog gedaan uit A Winter's Tale. Personage Pauline geloof ik. Die was tof. Ik was toen 19 :p En in Richard III zitten prima vrouwenmonologen, voor zover Shakespeare überhaupt interessante vrouwenrollen schreef -o-
Dus ik raad dan liever Andromache van Racine aan als klassieker (y) Heb ik ooit Hermione in gespeeld.

fizzle-fluffy 15-01-2015 21:32

Is het in theater heel raar om als vrouw een mannenrol te doen en andersom, trouwens? :o

Abby. 15-01-2015 21:32

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 33722237)
"Ich war Hamlet."
„Ich stoppte den Leichenzug, stemmte den Sarg mit dem Schwert auf, dabei brach die Klinge, mit dem stumpfen Rest gelang es und verteilte den toten Erzeuger FLEISCH UND FLEISCH GESELLT SICH GERN an die umstehenden Elendsgestalten."


fakking chill :cool:

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 33722242)
„Hier kommt das Gespenst, das mich gemacht hat, das Beil noch im Schädel. Du kannst den Hut aufbehalten, ich weiß, daß du ein Loch zuviel hast. (...) Ich wollte, meine Mutter hätte eins zu wenig gehabt, als du im Fleisch warst. Ich wäre mir erspart geblieben. Man sollte die Weiber zunähn, eine Welt ohne Mütter."
ok omg :D

Die ja ;)

fizzle-fluffy 15-01-2015 21:33

Citaat:

Abs schreef: (Bericht 33722243)
Hij is natuurlijk hoe dan ook oorspronkelijk van Shakespeare ;)

nou, ja, maar de teksten van die opera's zijn ook helemaal bewerkt en naar het italiaans vertaald en het plot is oppervlakkiger gemaakt en alles ;)
Citaat:

Ik heb ooit een monoloog gedaan uit A Winter's Tale. Personage Pauline geloof ik. Die was tof. Ik was toen 19 :p En in Richard III zitten prima vrouwenmonologen, voor zover Shakespeare überhaupt interessante vrouwenrollen schreef -o-
Dus ik raad dan liever Andromache van Racine aan als klassieker (y) Heb ik ooit Hermione in gespeeld.
Ik ben zo blij met je tips *O*

Abby. 15-01-2015 21:33

Woyzeck van Georg Büchner. Ik roep nog maar een Duits stuk :p

fizzle-fluffy 15-01-2015 21:35

ohja tuurlijk! Daar is ook een film van toch?
Of, nee, wacht, mijn vriend leest me vaak voor uit dat stuk :o

Is dat dan klassiek of modern?

Abby. 15-01-2015 21:57

Modern. Denk ik.
Lastig :o

fizzle-fluffy 15-01-2015 22:37

Bij muziekaudities telt meestal alles na de tweede wereldoorlog als modern. :o

Abby. 15-01-2015 22:43

Ja, waarschijnlijk klopt dat ook wel. Maar bij theater hoort eigenlijk vooral de Grieken bij klassiek, en wordt dan meestal t/m 17e eeuw er ook wel bij gerekend. (Wij hadden het project Hofcultuur & Shakespeare, wat dan weer een aparte tijdsperiode was). Daarna kwam vooral Brecht en toen al na de 2e wereldoorlog. Dat gezegd hebbende, Brecht (y)

fizzle-fluffy 16-01-2015 10:17

OMG ja Brecht :lief:

fizzle-fluffy 16-01-2015 10:17

Ik doe nu trouwens een duet tussen Polly en die andere hoer van Macky. Maar dat is dan weer muziek. :lief:

Kristaco 16-01-2015 10:22

Ik zou de Lama's doen :o

Carn 16-01-2015 10:29

Dat zou net zoiets zijn als een conservatoriumopleiding willen volgen om bij de jostiband te gaan spelen.

fizzle-fluffy 16-01-2015 10:34

WAAR NIETS MIS MEE IS :)

Carn 16-01-2015 10:34

DIE MENSEN MOETEN ER OOK ZIJN

Abby. 16-01-2015 11:01

Of auditie doen voor een dansopleiding met de Macarena.

Carn 16-01-2015 11:05

Dat lijkt me eigenlijk een best komische sketch; van die serieuze dansdocenten in een lokaal incluis norse blik en dan iemand die binnen loopt en dan de Macarena gaat doen, en dat er verder niet gesproken wordt (alleen moeilijke blikken en driftige notities) en het eindigt met 'Je bent aangenomen'.

Abby. 16-01-2015 11:06

Ik zie er wel een Lucky TV bij voor me.

fizzle-fluffy 16-01-2015 11:35

Nou zo makkelijk is het niet om zo'n simpel stuk echt echt goed te doen!!

EZBlade 16-01-2015 11:36

De macarena heeft dan ook niet een hele hoge leercurve.

Maaike.sann 16-01-2015 11:41

Citaat:

Abs schreef: (Bericht 33722676)
Of auditie doen voor een dansopleiding met de Macarena.

:cool::cool:

Kristaco 16-01-2015 12:14

Maar de lama's zijn toch eigenlijk wel heel goed in wat ze doen :o

fizzle-fluffy 16-01-2015 12:19

Ik kan met veel plezier naar de Lama's kijken (Y)

fizzle-fluffy 16-01-2015 12:19

Then again kan ik ook met vol genot de macarena dansen en Musik aus de Berge luisteren met jodels en volkstenues.

Carn 16-01-2015 12:41

Citaat:

Kristaco schreef: (Bericht 33722712)
Maar de lama's zijn toch eigenlijk wel heel goed in wat ze doen :o

Ja, de Bouquetreeks is ook populair en daar is niets mis mee en het is ook knap als je dat soort verhalen aan de lopende band kan schrijven, maar om dat nou als kwaliteitsliteratuur te bestempelen is natuurlijk wat anders.

Kristaco 16-01-2015 12:43

Citaat:

Carn schreef: (Bericht 33722724)
Ja, de Bouquetreeks is ook populair en daar is niets mis mee en het is ook knap als je dat soort verhalen aan de lopende band kan schrijven, maar om dat nou als kwaliteitsliteratuur te bestempelen is natuurlijk wat anders.

Wat ik bedoel te zeggen is; om zo goed dat improvisatietheater te maken, moet je wel een echt goede acteur zijn toch :o Hebben de meesten van die lama's ook niet een theateropleiding gevolgd?

Carn 16-01-2015 12:46

Om Bouquetreeksverhalen te schrijven moet je ook een goede schrijver zijn en de nodige truukjes beheren.

Kristaco 16-01-2015 12:47

Dat tweede wel ja, dat eerste durf ik te betwijfelen :P Denk dat het mij ook wel zou lukken.

Abby. 16-01-2015 12:53

Citaat:

Kristaco schreef: (Bericht 33722726)
Wat ik bedoel te zeggen is; om zo goed dat improvisatietheater te maken, moet je wel een echt goede acteur zijn toch :o Hebben de meesten van die lama's ook niet een theateropleiding gevolgd?

Je maakt een grapje hoop ik?
Ik denk dat van die Lama's hooguit Ruben vd Meer iets weet van acteren, hij heeft als enige een opleiding gevolgd. En Jeroen van Koningsbrugge kan ook wel iets meer dan grapjes maken. Maar de Lama's heeft echt bijzonder weinig met acteren te maken. Je moet adrem zijn en geen gêne kennen, maar heb je wel eens goed naar die 'scènes' gekeken? Grappig best wel, maar goed geacteerd, nee.

Carn 16-01-2015 12:55

Citaat:

Kristaco schreef: (Bericht 33722730)
Dat tweede wel ja, dat eerste durf ik te betwijfelen :p Denk dat het mij ook wel zou lukken.

Nou ja, 'goede schrijver' als in, je weet wat er verwacht wordt en je kan datgene ook leveren. Een goede bouwvakker legt ook niet zijn ziel en zaligheid in elke steen, maar doet wel zijn werk goed en is op tijd klaar. Het is werk hè. Net als veel 'succesvolle professionele muzikanten', dat zijn niet perse de meest getalenteerde virtuozen maar verstaan hun vak, hebben een commerciële knobbel en zijn betrouwbaar, en zijn daarom in trek.

Maar drummen in bijvoorbeeld de huisband van de Toppers is toch iets anders dan vol passie met je jazz-combo nieuwe paden in proberen te slaan ;o

Abby. 16-01-2015 12:56

Ik snap echt niet dat je kan denken dat de Lama's goede acteurs zijn :D Sorry, dit is juist niet snobistisch bedoeld, maar zelfs de grootste leek zou toch moeten zien dat ze continu uit hun rol stappen, dat scènes nergens heen gaan, dat ze alleen maar bezig zijn met grapjes scoren en dat ze altijd (behalve Ruben vd Meer) een iets andere versie van zichzelf zijn ipv dat ze een rol spelen.

En begrijp me niet verkeerd, ik vind de Lama's ook grappig, maar eigenlijk precies wat fizzle zegt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.