![]() |
Hoe kan ik een psychiater worden in deze situatie.
Hallo medescholieren en anderen,
Ik ben een examenjaar havo leerling die een economisch profiel heeft, dit was echter een grote fout die ik pas inzag na een jaar dat ik de keuze had gemaakt. Ik zou graag de geneeskunde in willen gaan, ik wist voorheen niet echt wat ik wilde in het leven en ik ben recent tot de conclusie gekomen dat ik graag de psychiatrie wil ingaan. Ik heb veel ''research'' gedaan maar ben nog steeds niet zeker wat de mogelijkheden en opties zijn die ik voor me heb liggen... Nou voor mijn persoonlijk plan: Ik had in gedachte om een tussenjaar te nemen en in dat jaar mezelf bij te scholen op het gebied van de benodigde vakken voor geneeskunde die staan bij de toelatingseisen. Ik wil hiermee de kans openen om geneeskunde te kunnen studeren en zo richting psychiatrie te gaan. Wat mij verward is wat ik moet doen om überhaupt toegelaten te worden tot de studie(ik weet dat het een numerus fixus opleiding is). Ik dacht zelf dat natuurkunde verplicht was op vwo niveau. Houd in gedachte dat ik 17 wordt op 27 januari 2015 en dat ik heel erg gemotiveerd ben om mensen te helpen en dat ookal lijkt psychiatrie me later niet zo leuk dat ik via geneeskunde zelf ook nog andere praktijken interessant vind. Maar graag hoor ik advies over hoe ik van dit punt naar psychiatrie kan gaan of als ik nog behorende informatie mis die ik had moeten geven(dit is mijn eerste topic post) Bamienator |
Ga naar je decaan, haal je havodiploma en overleg over de mogelijkheden om door te stromen naar VWO met een ander profiel.
|
Citaat:
|
Citaat:
Je krijgt sowieso alleen vrijstelling van CKV, maatschappijleer en algemene natuurwetenschappen op het VWO. |
Je hebt in ieder geval het volledige pakket van de profielvakken nodig op vwo niveau, een veel scholen hanteren ook een minimaal gemiddelde van je examen cijfers op havo niveau van boven de 7. Verder hanteert geneeskunde nu overal de decentrale selectie wat betekent dat er een uitgebreide selectie is op motivatie in plaats van alleen je cijfers.
Maar geneeskunde is niet de enige manier om in de psychiatrie te werken. Je kunt ook spv'er (sociaal psychiatrisch verpleegkundige) worden. Ook dan werk je met mensen met psychiatrische problemen, en Dit is op havo niveau. Je moet dan alsnog je profielvakken halen, maar dan op havo niveau. |
Ik zal wel kijken of ik iets kan regelen met mijn decaan of loopbaanbegeleider om hierover te praten.
Ik wil echt specifiek psychiatrie ingaan en geneeskunde studeren. |
Citaat:
|
Haha ja dat klopt, die mentaliteit tip zal ik onthouden, slechte woordkeuze..
Ik ben alleen niet zeker of ik ook gewoon direct bij de school waar de geneeskunde studie gegeven wordt met een directeur kan praten hierover en of er mischien uitzonderingen mogen zijn als ik een toelatings voortentamen goed maak en tijdens het tussenjaar natuurkunde, scheikunde en biologie op vwo niveau studeer als zelfstudie |
Geneeskunde is een gewilde opleiding, dus ik betwijfel of een opleiding hard hun best wil doen jou binnen te halen... Je kunt altijd contact opnemen met een studieadviseur, maar reken niet op al te veel wonderen en hulp van hun kant...
|
De eis is toch gewoon een vwo-diploma? Dat bestaat uit meer dan die drie vakken die jij noemt.
|
Citaat:
|
@pluis, ah dat maakt dingen al wat duidelijker,ik begrijp dat ik niet met havo + enkele vakken geneeskunde kan gaan studeren, ik ga het dan over de volgende dingen hebben tijdens een gesprek met de decaan: Het vwo doen na mijn havo examen, profiel veranderingen(van E&M naar N&G) en wellicht wat over de studie geneeskunde zelf. Is er iets wat ik nu over het hoofd zie?
|
Nee, dat lijkt me een goed begin (y) Voorlopig is het vooral belangrijk dat je goede cijfers haalt op je havo-examen, zodat de overstap naar vwo makkelijker wordt. Als je je vwo-plannen verder rond hebt kun je hier altijd nog eens terugkomen voor het geneeskunde verhaal (zoals het voorbereiden op de decentrale selectie, en hoe de studie eruit ziet; ik heb zelf geneeskunde gestudeerd en er zitten nog wel meer dokters op het forum hier)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40. |