![]() |
Lactosevrije gerechten
Na 10 jaar is het weer zover. Ik moet een tijdje lactosevrij eten.
Wie heeft er tips voor lekkere gerechten? |
misschien kan je gebruik maken van lactase.
|
Ik kook voor mijn vriendin altijd lactosevrij en die kwam een paar jaar terug heel vaak eten. Zij was ook vegetariër waardoor ik eigenlijk nagenoeg veganistisch moest koken (ei kon wel en normale harde kaas). Ik vond het vooral een kwestie van heel veel pakjes lezen en vooral ook blijven lezen want er verandert vaak het een en ander.
Nasi maakte ik bijvoorbeeld met witte rijst, groentepakket, vegastukjes, cashewnoten, eitje en komkommer erbij. Stamppot is niet moeilijk aan te passen, let wel goed op bakboter, de een bevat wel melk en de ander niet, net als boter voor op brood. Alpro heeft een goed assortiment en ook de Jumbo heeft veel lactosevrije producten (ook lactosevrije kwark en roomkaas enzo). |
Ik kook eigenlijk altijd wel zonder melk(producten), mar nu je erop vraagt weet ik het natuurlijk weer niet zo goed (n)
Sowieso soepen! En stoofschotels. Ik ben zelf fan van stoofschotel met kikkererwten in een tomatensaus met heel veel groenten erin. |
Couscous met studentenhaver en courgette en aubergine maakte ik ook vaak voor haar, ook lekker als salade (y)
|
Ik heb hier laatst ook naar gezocht en vond een receptensite met zoekfunctie. Je kunt hier intikken welk ingrediënt je niet in het gerecht wil: kokenzonder.nl
|
Dingen als ouscous kun je ook heel makkelijk lactosevrij maken, inderdaad :y En pasta's.
|
Bedankt allemaal! (y)
Ik heb weer wat ideetjes! *O* |
En Miekje, mochten je recepten te binnen schieten, laat het me weten! ;)
|
Couscous kan inderdaad heel goed. Rundvlees of kip aanbraden, ui, paprika, courgette en winterpeen erbij doen, bouillonblokje, tomatenpuree en harissa of ras el hanout erbij, beetje water, en dan zo lang mogelijk laten staan (minstens één uur, langer = beter).
|
Pompoencurry is ook heel lekkker en lactosevrij! Deze is mijn lievelings.
|
Noordafrikaanse gerechten kunnen volgens mij wel aardig goed. Ik kook veel marrokaanse gerechten en een groot deel is lactose vrij, als ik het goed heb. Kan wel eens het een en ander opzoeken....?
|
Ja, ik ben voor recepten! Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!
Mijn dieet is alleen ietsje strenger: geen koemelkeiwit, dat zit in veel meer producten dan lactose... |
http://www.smulweb.nl/recepten/13868...p-en-abrikozen
Ik geloof dat dit wel koemelkeiwit- en lactosevrij is! Er staat in de tajine, maar het kan ook gewoon in een pan.Lijkt heel veel werk, maar het valt wel mee - dat is met veel van dit soort gerechten. |
Ik zal binnenkort eens meer opzoeken (Y)
|
Ook heel veel simpele dingen natuurlijk. Bijvoorbeeld snert is al koemelkeiwitvrij (mogelijk afhankelijk van het merk rookworst).
|
Bouillonblokjes bevatten vaak wel lactose maar geen koemelkeiwit volgens mij.
|
http://chickslovefood.com/5-or-less-...l-en-spinazie/
Als je de kaas weglaat, is dit lactosevrij, toch? |
(y)
|
Woohoohoo, ik hoef niet op dieet, ik mag ALLES eten wat ik wil! *O*
Dus vanavond.... PIZZAAAAA!!! *O* |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03. |