![]() |
Meer tolwegen in België?
Hey
We hebben voor het vak Nederlands de opdracht gekregen een debat voor te bereiden. Ik heb gekozen om volgende stelling te verdedigen: "België moet als doorgangsland meer tolwegen krijgen". Hebben jullie eventueel een mening over dit onderwerp? En wat zouden eventuele tegenargumenten kunnen zijn want persoonlijk zie ik alleen maar voordelen. Alvast bedankt, Nicolas |
Wat grappig, ik zie alleen maar nadelen.
Neem bijvoorbeeld containervervoer: of containerschepen nu naar Rotterdam of naar Antwerpen moeten varen, maakt qua afstand vrijwel geen verschil. Als België tol invoert, en Nederland niet, dan zullen vervoerders massaal de containers in Rotterdam laten overslaan om via Nederland naar Duitsland et cetera te rijden om de tol in België te vermijden. Dat scheelt hun geld. Maar het kost de haven van Antwerpen en alle daaraan gerelateerde bedrijven veel geld. Als we al besluiten tol in te voeren, dan is gezien het Schengen-akkoord het niet opportuun het als zelfstandig land binnen Schengen in te voeren. Zeker als je ook nog een klein land bent. Doe het dan gemeenschappelijk met de hele EU of de Schengen-landen of zo. |
Volgens mij is het in uw voorbeeld dan nog steeds goedkoper is te lossen in Antwerpen, aangezien de kostprijs voor een vrachtwagen ongeveer 1,50 euro per km bedraagt en het Ruhrgebied een 20 a 30 km dichter bij Antwerpen ligt. Dus zou men bij een tol van 10 euro nog steeds meer winst maken dan via Rotterdam te vervoeren denk ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Maar dan nog blijft het onderliggende punt staan, namelijk dat je vervoer door België duurder maakt met tol. Dat is natuurlijk sowieso al een tegenargument, zo niet het tegenargument. En daar vroeg de TS naar. |
In de meest algemene zin is het voordeel van tolwegen dat de gebruiker betaalt. De voornaamste nadelen zijn de kosten om het systeem in stand te houden en dat het (afhankelijk van de implementatie) het verkeer kan ophouden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is natuurlijk wel de vraag hoe effectief zo'n middel is, aangezien de meeste mensen niet voor Jan Lul over de snelweg gaan crossen. Als mensen in plaats van snelwegen gebruik maken van provinciale wegen is dat zelfs slechter, aangezien ze daar meer overlast veroorzaken en die wegen veel minder veilig zijn. Daarnaast kun je het opvatten als een regressieve belasting, die meestal slecht zijn voor de economie. Al kun je het natuurlijk altijd in principe compenseren door overige belastingen progressiever te maken. |
Kijk, daar hebben we al goede argumenten tegen tolheffing (y)
|
Citaat:
|
Maar voor de rest, bedankt iedereen!
Hier ben ik al heel wat mee, het zal moeilijk zijn om zo iets nog te weerleggen :) |
Dat argument m.b.t. regressieve belasting zou ik wel achterwege laten tenzij je begrijpt wat er achter zit.
|
Alle systemen die trouwens nu boven snelwegen gehangen worden zijn ANPR en dus zou dat niets hoeven te kosten en ook geen verkeer hoeven op te houden.
|
En met 'alle systemen' bedoel ik dan natuurlijk systemen die verkeersstromen in kaart brengen.
|
Voordeel is dat met dat geld die verschrikkelijke wegen misschien eens worden opgelapt :p
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Omdat men in België echt niet intelligent genoeg is om ook daadwerkelijk wegen te verbeteren.
|
Wel om te weten dat het moet gebeuren hoor maar alles wat federaal is gaat daar gewoon stuk omdat ze geen echte beslissingen kunnen nemen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als er een goede reden is om met publiek geld te investeren in betere wegen, dan is er dus ook (per definitie) een goede reden om daar belasting voor te heffen. Dan maakt het daarvoor geen verschil of die belasting wordt geheven op het gebruik van snelwegen of op de aanschaf van pingpongballen.
|
Wat Schrödinger zegt. Als het doel is om wegen te verbeteren, dan is de beste oplossing om de wegen te verbeteren, niet om tol te heffen. Met welk geld die wegen verbeterd worden, waar dat geld vandaan komt, is uiteraard irrelevant. Uit de theorie van belastingheffing zou je kunnen zeggen dat het het beste is als belastingheffingen de markt zo min mogelijk verstoren, want marktverstoringen gaan ten koste van welvaart. Een extra belastingheffing op één specifiek product (weggebruik) werkt uiteraard marktverstorend.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.