Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   beste vriend is zwaar depresief (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1897629)

Gabrielle-mn 01-02-2015 23:32

beste vriend is zwaar depresief

hoi.

zoals de titel al zei is mijn beste vriend zwaar depresief.
(hier ff een samenvatting van tot nu toe)

vorig jaar toen ik hem leerde kennen werden we al gauw goede vrienden.
we bespraken alles met elkaar en toen zei hij dus ook dat hij depri is en zich zelf sneed.
we hebben met elkaar gepraat over de rede van dat alles en wat we er tegen kunnen doen.
uiteindelijk heb ik hem zo ver kunnen krijgen dat hij naar een psycholoog ging.
het ging een tijdje beter.
op een keer zei hij dat hij niet meer depri was en zich niet meer verwondde.
ik geloofte hem niet helemaal en ik had gelijk. ik kwam erachter dat hij in die tijd een zelfmoord poging had gedaan.
alles ging weer beter en we hadden zomer vakantei in die zomer vakantie kwam hij erachter dat hij bi is. hij schaamde zich en vond zich zelf klote. en wilde steeds dat ik zei dat hij ook echt een kllotzak was alsof hij bevestiging wilde. er kwamen meer pogingen.
daarna ging het een hele lange tij echt goed met hem. tot nu.
hij was zeker 3 maanden clean toen hij zich weer begon te snijden.
ik wil hem heel erg graag helpen want al zn problemen enz worden steeds erger.
ik heb vanalles geprobeert en meestal hielp het ook. maar niet genoeg.

weten jullie wat ik nog kan doen? en zeg aub niet dat ik het aan de volwassene moet overlaten want ik hielp hem beter dan zij. en ik blijf door gaan tot het weer goed m,et hem gaat. maar ik weet niet meer hoe...

bloodyb 01-02-2015 23:45

Gaat hij niet meer naar die psycholoog toe? Als dat zo is probeer hem dan weer over te halen om er toch weer heen te gaan.

Elin3 02-02-2015 08:23

Zoek anders een andere psycholoog als het met deze niet klikt. Het is heel belangrijk dat jouw vriend eerlijk en open is naar zijn psycholoog, zodat hij ook echt geholpen kan worden door haar.

Wat jij kan doen, naast met hem praten? Er voor hem zijn en vooral hem afleiden. Doe leuke dingen met hem om te laten voelen dat het allemaal zo slecht niet is. Of neem samen ergens verantwoordelijkheid voor, zodat hij zich weer nuttig kan voelen. Vergeet niet dat jij af en toe ook je verhaal kwijt moet kunnen, bijvoorbeeld bij een vertrouwenspersoon op school.

Creeperded209 02-02-2015 21:06

Citaat:

Gabrielle-mn schreef: (Bericht 33731221)
hoi.

zoals de titel al zei is mijn beste vriend zwaar depresief.
(hier ff een samenvatting van tot nu toe)

vorig jaar toen ik hem leerde kennen werden we al gauw goede vrienden.
we bespraken alles met elkaar en toen zei hij dus ook dat hij depri is en zich zelf sneed.
we hebben met elkaar gepraat over de rede van dat alles en wat we er tegen kunnen doen.
uiteindelijk heb ik hem zo ver kunnen krijgen dat hij naar een psycholoog ging.
het ging een tijdje beter.
op een keer zei hij dat hij niet meer depri was en zich niet meer verwondde.
ik geloofte hem niet helemaal en ik had gelijk. ik kwam erachter dat hij in die tijd een zelfmoord poging had gedaan.
alles ging weer beter en we hadden zomer vakantei in die zomer vakantie kwam hij erachter dat hij bi is. hij schaamde zich en vond zich zelf klote. en wilde steeds dat ik zei dat hij ook echt een kllotzak was alsof hij bevestiging wilde. er kwamen meer pogingen.
daarna ging het een hele lange tij echt goed met hem. tot nu.
hij was zeker 3 maanden clean toen hij zich weer begon te snijden.
ik wil hem heel erg graag helpen want al zn problemen enz worden steeds erger.
ik heb vanalles geprobeert en meestal hielp het ook. maar niet genoeg.

weten jullie wat ik nog kan doen? en zeg aub niet dat ik het aan de volwassene moet overlaten want ik hielp hem beter dan zij. en ik blijf door gaan tot het weer goed m,et hem gaat. maar ik weet niet meer hoe...

Wees er voor hem, bouw een nog diepere band met hem op en leer hem zijn gevoelens te herkennen, maar er los van te laten handelen (mindfulness (weer naar de psycholoog :P))

Maar het klinkt ook een beetje als een manische (afgeleid van maan (weerwolf met maan, oftewel terugkomende klachten) (zo heb ik er nog nooit over nagedacht lol)) depressie of een jeugdtrauma/-gebeurtenis die hem zich zo laat voelen (heb hier zelf ook mee moeten dealen)

Zorg er in ieder geval voor dat hij niet sociaal contact (zoals ik) gaat vermijden, want dan gaat het meestal helemaal fout...

Vertel eens (als je dat wilt en het ok is), wat is er met hem gebeurd (het kan zijn dat hij je dat nog niet verteld heeft omdat hij dat echt niet wil (I know these things))?
Het is alleen erg moeilijk om een manier te vinden om bij hem door te dringen, zodat hij je dit verteld..

Hopelijk komt het beter, beterschaps!
Creepyded

Het blijft enigszins moeilijk om dit soort dingen in te schatten, dus veel kun je denk ik ook niet echt verwachtten van forums

Creeperded209 02-02-2015 21:12

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 33731260)
Zoek anders een andere psycholoog als het met deze niet klikt. Het is heel belangrijk dat jouw vriend eerlijk en open is naar zijn psycholoog, zodat hij ook echt geholpen kan worden door haar.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het met een andere psycholoog ook niet bepaald zou klikken, omdat (ik kan het gewoon niet goed uitleggen) je als je zo depressief bent en zoveel problemen hebt, dit vaak juist voor je gaat houden en een psycholoog al helemaal niet wilt vertellen van dit soort dingen (misschien deels uit angst voor een labeltje... Eigenlijk niet want er is, ik zeg maar wat, <10% kans dat dat zo is)

Het is beter om met goede vrienden te praten, die vertrouw je op de een of andere manier meer. (alleen moet je wel gevoelige of behulpzame vrienden hebben (wat had ik die graag gehad :P))

Creepyded

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.