![]() |
School is niet goed voor je
Hoi allemaal,
Ondertussen is het wel bekend dat onderzoeken aantonen dat school (ook psychisch) lichamelijk niet goed voor je is, je moet veel te veel zitten op een plastic stoel (terwijl leraren statistisch gezien minder zitten en op zachte stoelen zitten), je moet wel eens je behoefte ophouden vanwege een toets of omdat je leraar niet toestaat dat je 'tijdens' zijn les naar de wc gaat. Kort samengevat is het een plek waar je gedwongen word om ongezonde houdingen, dingen whatever te doen/hebben/zijn/watever. Ook is het aangetoond dat als school later (om 10 uur) begint, dat leerlingen dan beter presteren (hallo regering??? Vooral die twee van onderwijs en volksgezondheid (Bussemaker en Schippers)). Hopelijk leest iemand uit de regering mee, want hier moet toch echt wat aan veranderd worden... Groetjes, Jongen die het zat is dat school hem tegenhoud in zijn kwaliteiten, omdat hij verplicht 3/5 van zijn jeugd aan school moet spenderen terwijl sommige van deze zaken niet eens relevant zijn aan de ontwikkeling van een individueel (AK, wat voor bergen zijn er, leuk om te weten, maar ik heb er geen fuck aan, aangezien ik niets met geologie of ak wil gaan doen)... Volgens mij is onderwijs op maat, nog niet helemaal 'op maat'. Bronnen voor de onderzoeken: http://www.telegraaf.nl/gezondheid/2...zonder___.html (staat helaas geen onderzoekrapport bij deze..) http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binne...betere-cijfers (kijk ook even naar de resultaten van de Drentse scholieren, staat een link in dit artikel.) http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Neder...htdienst.dhtml ook weer zo'n mooie, want zo voelt het echt.. :P http://www.npowetenschap.nl/nieuws/a...ar-school.html Lees ze allemaal rustig door en reageer als jij ook vind dat school later moet beginnen! |
Oké!
|
ik krijg de indruk dat je meer het syteem afkraak dan school zelf .
persoonlijk vin ik school zeker nie slecht voor mense want landen waar school minder of niet toegakelijk is zijn over het algemeen ok veel gevaarlijke |
School heeft ook hele belangrijke sociale elementen, omgang met anderen, leren presenteren, leren begrijpend lezen die in het algemeen voor iedereen nuttig zijn.
|
Wat een schattig knaapje ben jij.
|
Welke klas zit je?
|
Ik mis de middelbare school, dus het wordt alleen maar erger
|
Tja er zijn ook heel veel avondmensen die 's avonds beter presteren. Hun baas gaat de werktijden ook niet aanpassen.
Wat de onderwerpen betreft kun je op de middelbare school veel kiezen. We kunnen gaan discussiëren over dat ons onderwijssysteem anders moet, maar dat bedoel ik niet. Er zijn bepaalde dingen die tot de algemene ontwikkeling behoren, zo ook een gedegen basiskennis van alle 'vakken'. Je bronnen voor onderzoeken zijn nieuwsberichten, niet de bron waarin het wetenschappelijke onderzoek en de resultaten worden beschreven. Wat wil je met dit topic bereiken? |
Ik vind het meer achtelijk dat je verplicht moet turnen voor gym. Een beetje basketbal, voetbal, etc. snap ik wel, maar wat heb je er aan om handstand enzo te doen?
|
Citaat:
|
Zonder school was ik waarschijnlijk vaker op straat voor problemen zorgen door verveling en stress.
|
Citaat:
School zelf is niet slecht, zolang het ook niet overheerst (zoals tegenwoordig... Ow kinderen kunnen dit of dat beter leren?! Nou dat kwakken we er ook wel weer even bij aan het lesprogramma.. U know what i mean? (Dan bedoel ik wel overbodige dingen, zoals Engels al eerder gaan leren.) Ik vind dat kinderen meer ruimte moeten krijgen om gewoon kind te zijn.) |
Citaat:
de stof is veel te makkelijk (en ik stress me omdat ik door de simpelheid van de shit hetnie wil doen en daardoor achterloop (ookal is het zo ingehaald..)) |
Citaat:
|
Ik vind vwo wel te makkelijk, ongeveer een kwart van de leerlingen op het vwo wordt in mijn ogen niet genoeg uitgedaagd wat slechte resultaten in de hand werkt.
|
Sommigen dingen op het vwo zijn inderdaad heel makkelijk. Terwijl bij andere vakken te snel door de stof wordt gegaan en bij sommigen vakken krijgen we gewoon te veel huiswerk op. Er zijn zoveel makkelijke opdrachten en die lijken allemaal op elkaar en daar begrijp ik niet altijd het nut van :o
|
Gelukkig zit de beste geschiedenisdocent van Nederland op mijn school, Eric van der Donk :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben het niet echt met je eens... Zoals Elin3 zegt heeft school ook vele voordelen. Zelf vind ik leren leuk, ik leer graag. Maar het systeem vind ik bagger, er zijn vakken waar je torenhoog op staat en vakken waar je niet hoger dan een 5 kan halen. Ik zou het persoonlijk fijner vinden om te kiezen welk niveau je wilt doen voor een vak.
|
Zonde ja, ongeveer de helft van mijn vriendengroep heeft vwo niet gered door Duits en Frans, terwijl ze qua betavakken het gewoon allemaal kunnen bijbenen.
Wat ik zelf merk is dat alles wel te doen is en ook geeneens zo heel saai als je jezelf maar doelen blijft stellen. Stel aan het begin van het jaar als doel overal een 8.0 gemiddeld te halen, dat werkte bij mij in ieder geval wel. |
Als je slim genoeg bent voor VWO kan je ook die lastige talen gewoon weten bij te houden. Het zal meer moeite kosten, bèta vakken kan je snappen, talen moet je vooral keihard leren. Maar als je daar je best voor doet zijn er zeker voldoendes te halen. Woordjes stampen vond ik bijvoorbeeld super lastig, maar luisteren en lezen werd ik steeds beter in, waardoor mijn cijfers toch voldoende bleven. Ik heb vaak genoeg bezorgde Duits-leraressen gesproken, omdat ik maar geen woordjes kon leren (tenzij ik er al mijn tijd aan besteedde), maar met grammatica, lezen en luisteren wist ik ze steeds weer gerust te stellen.
|
Met (alleen) twee 5'en voor Frans en Duits ga je op vrijwel elke school gewoon over. En als ze afronden op het eindrapport red je het zelfs met twee 4,5'en. Dat moet haalbaar zijn op het VWO. Als je blijft zitten dan gaat het waarschijnlijk dus ook bij andere vakken mis...
|
In artikel 26e van het Inrichtingsbesluit WVO is bepaald dat een leerling ontheffing kan krijgen voor het volgen van onderwijs in een tweede moderne vreemde taal als de leerling onderwijs volgt in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding verhindert.
|
Citaat:
|
Al is het natuurlijk de vraag wat je op het vwo doet als je het belachelijk lage niveau van het taalonderwijs daar niet aankan.
|
Iemand dan nog tips voor motivatie?? Misschien kennen jullie een manier van denken die het effect kan faken (meer iets als nabootsen), want ik voel me de laatste tijd nogal als een zak stront omtrent dingen doen.
|
Een schop onder je kont? ;)
|
Citaat:
|
Eis gewoon van jezelf Cum Laude te slagen? Tering zo moeilijk is het niet hoor om motivatie te vinden, bedenk gewoon wat je doel is en waarom dat doel jou in de toekomst verder gaat brengen, dat zou genoeg moeten zijn, en anders ben je een luie flikker.
|
Citaat:
|
Citaat:
Nee, serieus! Motivatie ligt niet voor de deur, bij bijna niemand niet (alleen bij die top-mensen die niet aan personal-development doen en sommige anderen). Maar dat is ook niet alleen persoonlijkheids-gebonden, want de ene is echt een luie flikkâh en de ander die heeft gewoon geen zin in schoolwerk omdat het zo makkelijk is dat ie er bij in slaap valt (of zoals er bij mij nog eens een hoge mate van irritatie bijkomt, omdat de stof herhaaldelijk als een baksteen die je in de lucht gooit terugkomt in je gezicht)... VWO+ heb ik dan wel zin in, maar ik moet eerst al dat werk in halen waar ik toen en nu nog steeds geen motivatie voor heb (nouja, misschien vaak genoeg blijven herhalen dat ik dat moet doen vóórdat ik VWO+ kan doen..) |
Hoe zijn je cijfers?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En de taalvaardigheid moet aan een bepaald niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2. Voor Engels was dat volgens mij C1 voor vwo eindexamen. Er zit een verschil tussen gespreksvaardigheid en taalvaardigheid, meestal wordt er gefocust op het lezen van teksten en niet zozeer op het kunnen praten in die vreemde taal, aangezien dit voor wetenschappelijke doeleinden minder van belang zou zijn. (daar valt over te twisten). |
Citaat:
|
Ah okee dankjewel!
Heeft iemand taalniveau B2? Dan begrijpt hij een tekst waarin de schrijver een standpunt inneemt over een actueel onderwerp (‘de jeugd begrijpt alleen nog teksten van maximaal 140 karakters’) . Hij kan ook genieten van hedendaagse literatuur. taalniveau C1 Met taalniveau C1 kan iemand lange en complexe teksten begrijpen. Hij kan specialistische artikelen en technische instructies begrijpen, zelfs als die over een ander vakgebied gaan. Hij waardeert complexe (oudere) literatuur en het gebruik van stijlen. http://paktaal.nl/taalniveau-a1-a2-b1-b2-c1-c2 dit zijn dus zo'n beetje de eisen voor engels vwo eindexamen niveau, wat volgens mij dan nog redelijk hoog moet zijn. |
Wat het niveau zou moeten zijn is natuurlijk wat anders dan wat het niveau daadwerkelijk is, en fatsoenlijke beheersing van het Engels is ook wel wat belangrijker dan Frans of Duits. Als je geen Engels spreekt heb je er verder ook weinig aan om "geniaal" te zijn op bètagebied, want dan kun je geen bètastudie afronden.
|
In ieder geval bij de leestoetsen is het niveau wel redelijk te bepalen denk ik? Maar als je een 6 haalt op je eindexamen, voldoe je maar net aan de norm. En voor Frans en Duits ligt die norm ook lager, daar wordt wel rekening mee gehouden ja.
|
Op mijn school hoef je als je dyslexie hebt niet Duits of Frans te volgen. Wel natuurlijk Engels en Nederlands.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat Durian zegt klopt wel hoor. Zo werkt het bij ons in de bovenbouw ook. Verder ben ik het met Schrödinger eens - als je in staat bent betavakken te doen moet je ook wel in staat zijn om wat woordjes en grammatica te leren.
|
Nou ik heb dylexie en hed heel wat uurtjes besteed aan leer van grammatica maar als je egt dylexie hed is het bijna niet te doe ik ben er wel mee eens dat tegewoordig iedereen dylexie heb en het dan als smoes gebreuken
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.