Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   School is niet goed voor je (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1897658)

Creeperded209 03-02-2015 10:22

School is niet goed voor je
 
Hoi allemaal,

Ondertussen is het wel bekend dat onderzoeken aantonen dat school (ook psychisch) lichamelijk niet goed voor je is, je moet veel te veel zitten op een plastic stoel (terwijl leraren statistisch gezien minder zitten en op zachte stoelen zitten), je moet wel eens je behoefte ophouden vanwege een toets of omdat je leraar niet toestaat dat je 'tijdens' zijn les naar de wc gaat.

Kort samengevat is het een plek waar je gedwongen word om ongezonde houdingen, dingen whatever te doen/hebben/zijn/watever.

Ook is het aangetoond dat als school later (om 10 uur) begint, dat leerlingen dan beter presteren (hallo regering??? Vooral die twee van onderwijs en volksgezondheid (Bussemaker en Schippers)).

Hopelijk leest iemand uit de regering mee, want hier moet toch echt wat aan veranderd worden...

Groetjes,
Jongen die het zat is dat school hem tegenhoud in zijn kwaliteiten, omdat hij verplicht 3/5 van zijn jeugd aan school moet spenderen terwijl sommige van deze zaken niet eens relevant zijn aan de ontwikkeling van een individueel (AK, wat voor bergen zijn er, leuk om te weten, maar ik heb er geen fuck aan, aangezien ik niets met geologie of ak wil gaan doen)... Volgens mij is onderwijs op maat, nog niet helemaal 'op maat'.

Bronnen voor de onderzoeken:
http://www.telegraaf.nl/gezondheid/2...zonder___.html (staat helaas geen onderzoekrapport bij deze..)
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binne...betere-cijfers (kijk ook even naar de resultaten van de Drentse scholieren, staat een link in dit artikel.)
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Neder...htdienst.dhtml ook weer zo'n mooie, want zo voelt het echt.. :P
http://www.npowetenschap.nl/nieuws/a...ar-school.html

Lees ze allemaal rustig door en reageer als jij ook vind dat school later moet beginnen!

Kareltje 03-02-2015 10:51

Oké!

rensend 03-02-2015 15:01

ik krijg de indruk dat je meer het syteem afkraak dan school zelf .
persoonlijk vin ik school zeker nie slecht voor mense want landen waar school minder of niet toegakelijk is zijn over het algemeen ok veel gevaarlijke

Elin3 03-02-2015 15:04

School heeft ook hele belangrijke sociale elementen, omgang met anderen, leren presenteren, leren begrijpend lezen die in het algemeen voor iedereen nuttig zijn.

Reverend 03-02-2015 15:26

Wat een schattig knaapje ben jij.

Woyt_oud 04-02-2015 18:24

Welke klas zit je?

otacilio 04-02-2015 18:28

Ik mis de middelbare school, dus het wordt alleen maar erger

Tink* 05-02-2015 16:23

Tja er zijn ook heel veel avondmensen die 's avonds beter presteren. Hun baas gaat de werktijden ook niet aanpassen.

Wat de onderwerpen betreft kun je op de middelbare school veel kiezen. We kunnen gaan discussiëren over dat ons onderwijssysteem anders moet, maar dat bedoel ik niet. Er zijn bepaalde dingen die tot de algemene ontwikkeling behoren, zo ook een gedegen basiskennis van alle 'vakken'.

Je bronnen voor onderzoeken zijn nieuwsberichten, niet de bron waarin het wetenschappelijke onderzoek en de resultaten worden beschreven.

Wat wil je met dit topic bereiken?

_melove 06-02-2015 07:55

Ik vind het meer achtelijk dat je verplicht moet turnen voor gym. Een beetje basketbal, voetbal, etc. snap ik wel, maar wat heb je er aan om handstand enzo te doen?

Reverend 06-02-2015 13:02

Citaat:

_melove schreef: (Bericht 33733408)
Ik vind het meer achtelijk dat je verplicht moet turnen voor gym. Een beetje basketbal, voetbal, etc. snap ik wel, maar wat heb je er aan om handstand enzo te doen?

Wat heb je eraan om een bal in een ringetje te gooien? Voor turnen valt meer te zeggen dan elke balsport.

Durian 06-02-2015 13:25

Zonder school was ik waarschijnlijk vaker op straat voor problemen zorgen door verveling en stress.

Creeperded209 09-02-2015 11:56

Citaat:

rensend schreef: (Bericht 33731867)
ik krijg de indruk dat je meer het syteem afkraak dan school zelf .
persoonlijk vin ik school zeker nie slecht voor mense want landen waar school minder of niet toegakelijk is zijn over het algemeen ok veel gevaarlijke

Ja, srry ik bedoelde het systeem ook :P
School zelf is niet slecht, zolang het ook niet overheerst (zoals tegenwoordig... Ow kinderen kunnen dit of dat beter leren?! Nou dat kwakken we er ook wel weer even bij aan het lesprogramma.. U know what i mean? (Dan bedoel ik wel overbodige dingen, zoals Engels al eerder gaan leren.) Ik vind dat kinderen meer ruimte moeten krijgen om gewoon kind te zijn.)

Creeperded209 09-02-2015 11:57

Citaat:

Durian schreef: (Bericht 33733527)
Zonder school was ik waarschijnlijk vaker op straat voor problemen zorgen door verveling en stress.

Da's grappig want ik verveel me namelijk op school,
de stof is veel te makkelijk (en ik stress me omdat ik door de simpelheid van de shit hetnie wil doen en daardoor achterloop (ookal is het zo ingehaald..))

-Marleen 09-02-2015 15:07

Citaat:

Creeperded209 schreef: (Bericht 33734739)
Da's grappig want ik verveel me namelijk op school,
de stof is veel te makkelijk (en ik stress me omdat ik door de simpelheid van de shit hetnie wil doen en daardoor achterloop (ookal is het zo ingehaald..))

Dan doe je het verkeerde niveau. ;)

Reversistence 09-02-2015 15:55

Ik vind vwo wel te makkelijk, ongeveer een kwart van de leerlingen op het vwo wordt in mijn ogen niet genoeg uitgedaagd wat slechte resultaten in de hand werkt.

-Marleen 09-02-2015 16:04

Sommigen dingen op het vwo zijn inderdaad heel makkelijk. Terwijl bij andere vakken te snel door de stof wordt gegaan en bij sommigen vakken krijgen we gewoon te veel huiswerk op. Er zijn zoveel makkelijke opdrachten en die lijken allemaal op elkaar en daar begrijp ik niet altijd het nut van :o

Durian 09-02-2015 16:17

Gelukkig zit de beste geschiedenisdocent van Nederland op mijn school, Eric van der Donk :)

-Marleen 09-02-2015 20:51

Citaat:

Durian schreef: (Bericht 33734871)
Gelukkig zit de beste geschiedenisdocent van Nederland op mijn school, Eric van der Donk :)

En zijn geen goede geschiedenisdocenten:mad::mad:

Durian 09-02-2015 21:24

Citaat:

-Marleen schreef: (Bericht 33734996)
En zijn geen goede geschiedenisdocenten:mad::mad:

oh jawel :p

Creeperded209 10-02-2015 09:06

Citaat:

-Marleen schreef: (Bericht 33734808)
Dan doe je het verkeerde niveau. ;)

ehm... Jammer genoeg is er niet echt iets hoger dan VWO.

Creeperded209 10-02-2015 09:07

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 33731882)
Wat een schattig knaapje ben jij.

:P

Elin3 10-02-2015 11:03

Citaat:

Creeperded209 schreef: (Bericht 33735160)
ehm... Jammer genoeg is er niet echt iets hoger dan VWO.

Er zijn, wanneer jij inzet toont altijd extra programma's voor slimme en gemotiveerde(!) leerlingen. Extra vakken volgen of een aantal vakken volgen bij een Universiteit, daar zijn programma's voor. Dan heb je meer uitdaging. Maar als je geen inzet toont, dan zal je daar niet snel toegang tot krijgen.

HistoryMan 10-02-2015 23:05

Ik ben het niet echt met je eens... Zoals Elin3 zegt heeft school ook vele voordelen. Zelf vind ik leren leuk, ik leer graag. Maar het systeem vind ik bagger, er zijn vakken waar je torenhoog op staat en vakken waar je niet hoger dan een 5 kan halen. Ik zou het persoonlijk fijner vinden om te kiezen welk niveau je wilt doen voor een vak.

Reversistence 10-02-2015 23:15

Zonde ja, ongeveer de helft van mijn vriendengroep heeft vwo niet gered door Duits en Frans, terwijl ze qua betavakken het gewoon allemaal kunnen bijbenen.

Wat ik zelf merk is dat alles wel te doen is en ook geeneens zo heel saai als je jezelf maar doelen blijft stellen. Stel aan het begin van het jaar als doel overal een 8.0 gemiddeld te halen, dat werkte bij mij in ieder geval wel.

Elin3 11-02-2015 07:04

Als je slim genoeg bent voor VWO kan je ook die lastige talen gewoon weten bij te houden. Het zal meer moeite kosten, bèta vakken kan je snappen, talen moet je vooral keihard leren. Maar als je daar je best voor doet zijn er zeker voldoendes te halen. Woordjes stampen vond ik bijvoorbeeld super lastig, maar luisteren en lezen werd ik steeds beter in, waardoor mijn cijfers toch voldoende bleven. Ik heb vaak genoeg bezorgde Duits-leraressen gesproken, omdat ik maar geen woordjes kon leren (tenzij ik er al mijn tijd aan besteedde), maar met grammatica, lezen en luisteren wist ik ze steeds weer gerust te stellen.

Axel11 11-02-2015 08:39

Met (alleen) twee 5'en voor Frans en Duits ga je op vrijwel elke school gewoon over. En als ze afronden op het eindrapport red je het zelfs met twee 4,5'en. Dat moet haalbaar zijn op het VWO. Als je blijft zitten dan gaat het waarschijnlijk dus ook bij andere vakken mis...

Tochjo 11-02-2015 09:18

In artikel 26e van het Inrichtingsbesluit WVO is bepaald dat een leerling ontheffing kan krijgen voor het volgen van onderwijs in een tweede moderne vreemde taal als de leerling onderwijs volgt in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding verhindert.

Axel11 11-02-2015 09:22

Citaat:

Tochjo schreef: (Bericht 33735666)
In artikel 26e van het Inrichtingsbesluit WVO is bepaald dat een leerling ontheffing kan krijgen voor het volgen van onderwijs in een tweede moderne vreemde taal als de leerling onderwijs volgt in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding verhindert.

Oh ja, nu je het zegt: mijn schoonzusje heeft zelf zo'n ontheffing gekregen :d

Schrödinger 11-02-2015 16:15

Al is het natuurlijk de vraag wat je op het vwo doet als je het belachelijk lage niveau van het taalonderwijs daar niet aankan.

Creeperded209 17-02-2015 13:49

Iemand dan nog tips voor motivatie?? Misschien kennen jullie een manier van denken die het effect kan faken (meer iets als nabootsen), want ik voel me de laatste tijd nogal als een zak stront omtrent dingen doen.

Elin3 17-02-2015 17:00

Een schop onder je kont? ;)

Reverend 17-02-2015 17:12

Citaat:

Creeperded209 schreef: (Bericht 33737718)
Iemand dan nog tips voor motivatie?? Misschien kennen jullie een manier van denken die het effect kan faken (meer iets als nabootsen), want ik voel me de laatste tijd nogal als een zak stront omtrent dingen doen.

Gewoon niets doen en kijken waar je terecht komt. Dan komt die motivatie snel genoeg.

Reversistence 17-02-2015 22:38

Eis gewoon van jezelf Cum Laude te slagen? Tering zo moeilijk is het niet hoor om motivatie te vinden, bedenk gewoon wat je doel is en waarom dat doel jou in de toekomst verder gaat brengen, dat zou genoeg moeten zijn, en anders ben je een luie flikker.

Durian 18-02-2015 06:45

Citaat:

Reversistence schreef: (Bericht 33737956)
Eis gewoon van jezelf Cum Laude te slagen? Tering zo moeilijk is het niet hoor om motivatie te vinden, bedenk gewoon wat je doel is en waarom dat doel jou in de toekomst verder gaat brengen, dat zou genoeg moeten zijn, en anders ben je een luie flikker.

Amen

Creeperded209 18-02-2015 11:01

Citaat:

Reversistence schreef: (Bericht 33737956)
en anders ben je een luie flikker.

LOL :P

Nee, serieus! Motivatie ligt niet voor de deur, bij bijna niemand niet (alleen bij die top-mensen die niet aan personal-development doen en sommige anderen).
Maar dat is ook niet alleen persoonlijkheids-gebonden, want de ene is echt een luie flikkâh en de ander die heeft gewoon geen zin in schoolwerk omdat het zo makkelijk is dat ie er bij in slaap valt (of zoals er bij mij nog eens een hoge mate van irritatie bijkomt, omdat de stof herhaaldelijk als een baksteen die je in de lucht gooit terugkomt in je gezicht)...

VWO+ heb ik dan wel zin in, maar ik moet eerst al dat werk in halen waar ik toen en nu nog steeds geen motivatie voor heb (nouja, misschien vaak genoeg blijven herhalen dat ik dat moet doen vóórdat ik VWO+ kan doen..)

Durian 18-02-2015 16:06

Hoe zijn je cijfers?

Woyt_oud 19-02-2015 18:40

Citaat:

Creeperded209 schreef: (Bericht 33738103)
LOL :P

Nee, serieus! Motivatie ligt niet voor de deur, bij bijna niemand niet (alleen bij die top-mensen die niet aan personal-development doen en sommige anderen).
Maar dat is ook niet alleen persoonlijkheids-gebonden, want de ene is echt een luie flikkâh en de ander die heeft gewoon geen zin in schoolwerk omdat het zo makkelijk is dat ie er bij in slaap valt (of zoals er bij mij nog eens een hoge mate van irritatie bijkomt, omdat de stof herhaaldelijk als een baksteen die je in de lucht gooit terugkomt in je gezicht)...

VWO+ heb ik dan wel zin in, maar ik moet eerst al dat werk in halen waar ik toen en nu nog steeds geen motivatie voor heb (nouja, misschien vaak genoeg blijven herhalen dat ik dat moet doen vóórdat ik VWO+ kan doen..)

Je blijft gewoon een luie flikker als je VWO zou kunnen doen, maar niet genoeg moeite ervoor doet. Motivatie maakt daarbij geen ene flikker uit.

WhiteBlossom 21-02-2015 11:15

Citaat:

Schrödinger schreef: (Bericht 33735797)
Al is het natuurlijk de vraag wat je op het vwo doet als je het belachelijk lage niveau van het taalonderwijs daar niet aankan.

Ik had vele jaargenoten met dyslexie, één van die jongens was echt geniaal op bèta-gebied, kon de leraar moeiteloos verbeteren of aanvullen. Talen daarentegen waren super moeilijk voor hem. Hij zat niet verkeerd op het VWO, ook al kon hij het 'belachelijk lage niveau van het taalonderwijs' niet aan. Wat ik een beetje een rare constructie van je vind, want als het onderwijs slecht is, ligt het niet aan de leerlingen dat ze het eindexamen niet halen, maar aan de leraren die de leerlingen niet naar het juiste niveau weten te helpen. Uiteindelijk zijn de teksten van het eindexamen (bij vreemde talen + engels) toch van een bepaald niveau, het zijn gewoon artikelen uit echte tijdschriften, dus als je het haalt heb je ook een redelijk niveau van die taal.

Schrödinger 21-02-2015 11:31

Citaat:

WhiteBlossom schreef: (Bericht 33739731)
Ik had vele jaargenoten met dyslexie, één van die jongens was echt geniaal op bèta-gebied, kon de leraar moeiteloos verbeteren of aanvullen. Talen daarentegen waren super moeilijk voor hem. Hij zat niet verkeerd op het VWO, ook al kon hij het 'belachelijk lage niveau van het taalonderwijs' niet aan. Wat ik een beetje een rare constructie van je vind, want als het onderwijs slecht is, ligt het niet aan de leerlingen dat ze het eindexamen niet halen, maar aan de leraren die de leerlingen niet naar het juiste niveau weten te helpen. Uiteindelijk zijn de teksten van het eindexamen (bij vreemde talen + engels) toch van een bepaald niveau, het zijn gewoon artikelen uit echte tijdschriften, dus als je het haalt heb je ook een redelijk niveau van die taal.

Ach, wie heeft er tegenwoordig geen dyslexie? Beetje een makkelijk excuus, vind je niet? Verder weet ik niet wat je onder "een redelijk niveau" verstaat, maar ik heb zonder problemen Duits en Frans afgerond op vwo-niveau en kan in die talen nauwelijks een simpel gesprek voeren.

WhiteBlossom 21-02-2015 13:41

Citaat:

Schrödinger schreef: (Bericht 33739749)
Ach, wie heeft er tegenwoordig geen dyslexie? Beetje een makkelijk excuus, vind je niet? Verder weet ik niet wat je onder "een redelijk niveau" verstaat, maar ik heb zonder problemen Duits en Frans afgerond op vwo-niveau en kan in die talen nauwelijks een simpel gesprek voeren.

Ja, sommige mensen gebruiken het als excuus, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat en er bestaan ook verschillende vormen van, sommige mensen hebben het ernstiger dan anderen, wat niet meer dan logisch is.
En de taalvaardigheid moet aan een bepaald niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2. Voor Engels was dat volgens mij C1 voor vwo eindexamen.
Er zit een verschil tussen gespreksvaardigheid en taalvaardigheid, meestal wordt er gefocust op het lezen van teksten en niet zozeer op het kunnen praten in die vreemde taal, aangezien dit voor wetenschappelijke doeleinden minder van belang zou zijn. (daar valt over te twisten).

Tochjo 21-02-2015 14:20

Citaat:

WhiteBlossom schreef: (Bericht 33739846)
En de taalvaardigheid moet aan een bepaald niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2. Voor Engels was dat volgens mij C1 voor vwo eindexamen.

Voor Engels is dat B2, met slechts een klein deel C1 bij leesvaardigheid.

WhiteBlossom 21-02-2015 14:40

Ah okee dankjewel!

Heeft iemand taalniveau B2? Dan begrijpt hij een tekst waarin de schrijver een standpunt inneemt over een actueel onderwerp (‘de jeugd begrijpt alleen nog teksten van maximaal 140 karakters’) . Hij kan ook genieten van hedendaagse literatuur.
taalniveau C1

Met taalniveau C1 kan iemand lange en complexe teksten begrijpen. Hij kan specialistische artikelen en technische instructies begrijpen, zelfs als die over een ander vakgebied gaan. Hij waardeert complexe (oudere) literatuur en het gebruik van stijlen.
http://paktaal.nl/taalniveau-a1-a2-b1-b2-c1-c2

dit zijn dus zo'n beetje de eisen voor engels vwo eindexamen niveau, wat volgens mij dan nog redelijk hoog moet zijn.

Schrödinger 21-02-2015 14:51

Wat het niveau zou moeten zijn is natuurlijk wat anders dan wat het niveau daadwerkelijk is, en fatsoenlijke beheersing van het Engels is ook wel wat belangrijker dan Frans of Duits. Als je geen Engels spreekt heb je er verder ook weinig aan om "geniaal" te zijn op bètagebied, want dan kun je geen bètastudie afronden.

WhiteBlossom 21-02-2015 14:54

In ieder geval bij de leestoetsen is het niveau wel redelijk te bepalen denk ik? Maar als je een 6 haalt op je eindexamen, voldoe je maar net aan de norm. En voor Frans en Duits ligt die norm ook lager, daar wordt wel rekening mee gehouden ja.

Durian 21-02-2015 16:57

Op mijn school hoef je als je dyslexie hebt niet Duits of Frans te volgen. Wel natuurlijk Engels en Nederlands.

Schrödinger 21-02-2015 18:57

Citaat:

Durian schreef: (Bericht 33740064)
Op mijn school hoef je als je dyslexie hebt niet Duits of Frans te volgen. Wel natuurlijk Engels en Nederlands.

Wat een idioot systeem.

rensend 21-02-2015 19:00

Citaat:

Durian schreef: (Bericht 33740064)
Op mijn school hoef je als je dyslexie hebt niet Duits of Frans te volgen. Wel natuurlijk Engels en Nederlands.

Met dyslexie moet je gewoon alle lesse volge je mag alleen in de les en met toetse hulpmidele gebruiken en er telt een ander be cijfer rigs syteem voor talle

Reversistence 21-02-2015 19:16

Wat Durian zegt klopt wel hoor. Zo werkt het bij ons in de bovenbouw ook. Verder ben ik het met Schrödinger eens - als je in staat bent betavakken te doen moet je ook wel in staat zijn om wat woordjes en grammatica te leren.

rensend 21-02-2015 19:58

Nou ik heb dylexie en hed heel wat uurtjes besteed aan leer van grammatica maar als je egt dylexie hed is het bijna niet te doe ik ben er wel mee eens dat tegewoordig iedereen dylexie heb en het dan als smoes gebreuken

Axel11 21-02-2015 21:24

Citaat:

rensend schreef: (Bericht 33740124)
Met dyslexie moet je gewoon alle lesse volge je mag alleen in de les en met toetse hulpmidele gebruiken en er telt een ander be cijfer rigs syteem voor talle

Er bestaat inderdaad de wettelijke mogelijkheid voor scholen om ook vrijstelling te verlenen van Frans/Duits in de bovenbouw.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.