Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WI] Gebroken formules afstrepen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1897742)

Commander2 07-02-2015 19:52

Gebroken formules afstrepen
 
Havo 4 Wiskunde B Getal en Ruimte

Hoi iedereen, ik zit in 4 Havo en heb maandag de toets van H3,H4 en H5 van Wiskunde B, alleen bij H5 loop ik nog een beetje vast : dit betreft gebroken formules

Herleid de som x²-5x / x²-x-10

stap 1: x²-5x / x²-x-10

stap 2: x(x-5) / (x+4)(x-5)

en dan het antwoord
x / x+4



Dit gaat om het afstrepen daarvan, wie kan mij uitleggen hoe ik vanaf stap 2 aan het antwoord kom?

Tochjo 07-02-2015 22:54

Je kunt in de breuk zowel teller als noemer door delen. Het basisidee is hetzelfde als bij het vereenvoudigen van breuken met cijfers: , want je kunt teller en noemer door 5 delen.

Natuurlijk kan dit bij jouw breuk alleen als , maar die voorwaarde wordt stilzwijgend aangenomen en vaak niet vermeld.

mathfreak 08-02-2015 10:06

Wat je bij het vereenvoudigen (zoals dit officieel heet) doet is dat je de eigenschap toepast, waarbij p niet nul is omdat delen door nul niet is toegestaan. Volgens deze eigenschap blijft de waarde van een breuk gelijk als je teller en noemer door hetzelfde getal deelt. De eigenschap geldt ook in omgekeerde volgorde, dus er geldt ook dat . Dit noemen we het uitbreiden van een breuk door teller en noemer met hetzelfde getal te vermenigvuldigen. Ook dan blijft de waarde van een breuk gelijk. De uitbreidingseigenschap is te gebruiken als je 2 breuken op elkaar deelt.

Commander2 08-02-2015 10:13

Bedankt voor jullie antwoorden :D

Zoals ik het hier uit begrijp moet je kijken waar je 'dubbele' breuken hebt in dit geval x(x-5) / (x+4)(x-5) is de (x-5) 'dubbel' en kan je deze dus wegstrepen?

Begrijp ik het zo goed?

MasterY 08-02-2015 11:00

Citaat:

Commander2 schreef: (Bericht 33734130)
Bedankt voor jullie antwoorden :D

Zoals ik het hier uit begrijp moet je kijken waar je 'dubbele' breuken hebt in dit geval x(x-5) / (x+4)(x-5) is de (x-5) 'dubbel' en kan je deze dus wegstrepen?

Begrijp ik het zo goed?

Ja, heb je dit niet bij natuurkunde gehad?

mathfreak 08-02-2015 11:43

Citaat:

Commander2 schreef: (Bericht 33734130)
Bedankt voor jullie antwoorden :D

Zoals ik het hier uit begrijp moet je kijken waar je 'dubbele' breuken hebt in dit geval x(x-5) / (x+4)(x-5) is de (x-5) 'dubbel' en kan je deze dus wegstrepen?

Begrijp ik het zo goed?

Wat je bedoelt is dat je kijkt naar een gemeenschappelijke factor in teller en noemer, waarna je teller en noemer door die gemeenschappelijke factor deelt. De term wegstrepen is didactisch gezien niet aan te bevelen omdat sommige leerlingen dat wegstrepen nogal eens letterlijk opvatten, wat kan leiden tot absurditweiten als , , en .
*ontleend aan Bram Lagerwerfs Wiskundeonderwijs nu*

1337Gamer 11-02-2015 23:08

Denk dat tjocho het goed uitlegde, je kijkt inderdaad wat ze allebei hebben, dit moet wel keer zijn, in een breuk als 5+3 / 5+7 mag je zeker niet allebei de 5en tegen elkaar wegstrepen, in een breuk als 5*3/5*7 mag dit wel :).

Je gaat dus inderdaad opzoek naar wat de teller en noemer allebei hebben, en deelt door ditgene :).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.