![]() |
Wiskunde! Help! Negatieve breuken!
Hallootjes!
Ik ben net nieuw op deze site omdat ik iets wou vragen over een wiskunde probleem. Ik ben dus superslecht in wiskunde en meestal snap ik sommen alleen als ze buiten klas worden uitgelegd. Ik heb dus nu de som: 2 4 - — - — = 9 9 ( Min twee negende, min vier negende) En ik snap er niets van, ik heb de Theorie die er boven staat ook al duizend keer gelezen maar nog steeds snap ik het niet. :( :confused::confused::confused::confused::confused::confused: Kan iemand me dit uitleggen? Het is huiswerk en ik wil het graag snappen! groetjes van Juultje :confused::confused: |
Nou zou ik 123 het antwoord niet weten, maar ik raad je wel aan om eens een kijkje te nemen op http://wiskundeacademie.nl/
|
Ik zal proberen een soort stappenplan voor je te schrijven.
1. Kijk naar de twee breuken, hebben de breuken dezelfde noemer (het getal onder de deelstreep), ga dan direct naar stap 2. Is de noemer van de eerste breuk niet hetzelfde als de noemer van de tweede breuk, zorg dan eerst dat de noemers gelijk worden, door bij één van beide breuken zowel de teller (getal boven de deelstreep) als de noemer met hetzelfde getal te vermenigvuldigen. Probeer hierdoor te bereiken dat de noemers hetzelfde worden. Kan je hier geen handig getal voor vinden? Vermenigvuldig beide breuken dan met de noemer van de andere breuk. Bijv. 1/2 en 3/5, kan je dan vermenigvuldigen tot (5 x 1) / (5 x 2) en (2 x 3) / (2 x 5) dit geeft 5/10 en 6/10. 2. Als de noemers gelijk zijn ligt de nadruk vooral op de teller. Leg je vinger desnoods maar over de noemers heen. Dan staat er in jouw vraag dus -2 - 4, in plaats van (-2 / 9 ) - ( 4 / 9). Deze som kan je makkelijk uitrekenen, dit is namelijk -6. Omdat de noemers gelijk zijn, weet je dat je eindantwoord dezelfde noemer heeft als de breuken waarmee je begon. Je eindantwoord is dus -6 / 9. Helpt dit je op weg? |
Thanks Elin3! Ik heb een paar sommen geprobeerd en ik snap hem!
Yay! |
Fijn dat je het snapt! :)
|
Elin3 legt het al goed uit :), ziet er misschien ingewikkeld uit, is het niet. Inderdaad de noemers gelijk maken, en dan doe je eigg niets anders dan -2 -4 = -6/9
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06. |