Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   bedrijfstelefoon (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1897941)

Nick204 16-02-2015 18:59

bedrijfstelefoon

mijn collega's en ik hebben sinds kort allemaal een bedrijfstelefoon gekregen met een onbeperkte databundel. Maar nu word er gezegd dat onze werkgever kan zien wat wij doen op onze telefoon op internet en waar we zijn. Nu is mijn vraag, Mag de werkgever dit zomaar doen?. Er is een progamma op de telefoon gezet en via dit progamma (MobileIron) schijnt de werkgever alles te kunnen zien wat we doen. Ook kan ik locatie niet uitzetten, wanneer ik locatievoorzieningen uitzet staat die enkele minuten later weer aan.

kan iemand mij uitleggen of mijn werkgever dit zomaar mag doen?

alvast bedankt!

jippie1234 16-02-2015 19:47

Volgens mij zit het zo dat ze dat mogen omdat je de telefoon voor je werk gebruikt. Als je vrij bent hoeft hij toch niet aan te staan? Dus kan je hem dan uitzetten en gewoon op je eigen telefoon verder. Ja ze kunnen een hoop en ik denk ook dat jij het recht hebt de telefoon niet te accepteren

Daantjer 16-02-2015 20:07

Ik geloof dat je werkgever moet melden zodra hij je gebruik monitort. Je zal dus moeten kijken of dat ergens is vastgelegd. Op het moment dat er een clausule geschreven staat zoals "De werkgever behoudt zich het recht voor om het gebruik van medewerkers op bedrijfseigendommen te monitoren", dan kan hij doen zoals je gesteld hebt. Voor de verwerking van gegevens moet je trouwens nogmaals toestemming geven.

Nick204 16-02-2015 20:26

Citaat:

Daantjer schreef: (Bericht 33737509)
Ik geloof dat je werkgever moet melden zodra hij je gebruik monitort. Je zal dus moeten kijken of dat ergens is vastgelegd. Op het moment dat er een clausule geschreven staat zoals "De werkgever behoudt zich het recht voor om het gebruik van medewerkers op bedrijfseigendommen te monitoren", dan kan hij doen zoals je gesteld hebt. Voor de verwerking van gegevens moet je trouwens nogmaals toestemming geven.

Bedankt Daantjer.

Het enige wat er is vastgelegd toen ik tekende voor de telefoon is het aantal belminuten prive en het onbeperkt internet en dat het toestel eigendom blijft van het bedrijf.

Nick204 16-02-2015 20:29

Citaat:

jippie1234 schreef: (Bericht 33737502)
Volgens mij zit het zo dat ze dat mogen omdat je de telefoon voor je werk gebruikt. Als je vrij bent hoeft hij toch niet aan te staan? Dus kan je hem dan uitzetten en gewoon op je eigen telefoon verder. Ja ze kunnen een hoop en ik denk ook dat jij het recht hebt de telefoon niet te accepteren

De telefoon mag prive gebruikt worden en we waren verplicht het toestel te bestellen omdat we altijd bereikbaar moeten blijven. we mochten de telefoon dus ook niet weigeren.

jippie1234 16-02-2015 20:38

In dat geval zal er een schriftelijke verklaring over de monitoring moeten zijn lijkt me. Anders is jou privacy niet gewaarborgd

Axel11 16-02-2015 20:41

Bijhouden/volgen locatie werknemers: sowieso alleen tijdens werktijd, en binnen die werktijd ook nog eens alleen als er een groot bedrijfsbelang mee gemoeid is. Je werkgever zal dit in principe moeten aantonen. Bovendien moet de ondernemingsraad van je bedrijf (als die er is), hiermee akkoord zijn gegaan. En uiteraard moet er een (privacy)reglement zijn.

Volgen wat je precies doet op internet: dit ligt zo mogelijk nog gevoeliger. Dit mag in principe alleen als er een redelijk vermoeden is dat je je schuldig maakt aan wangedrag. Zeker nu je de telefoon expliciet gewoon privé mag gebruiken van je werkgever, lijkt me dit nog minder snel aan de orde.

Met andere woorden: je werkgever heeft vooral eerst iets goed uit te leggen.

Axel11 16-02-2015 20:42

Citaat:

jippie1234 schreef: (Bericht 33737502)

Citaat:

Daantjer schreef: (Bericht 33737509)
Ik geloof dat je werkgever moet melden zodra hij je gebruik monitort. Je zal dus moeten kijken of dat ergens is vastgelegd. Op het moment dat er een clausule geschreven staat zoals "De werkgever behoudt zich het recht voor om het gebruik van medewerkers op bedrijfseigendommen te monitoren", dan kan hij doen zoals je gesteld hebt.

Nee, zo simpel is het dus allemaal niet.

Dark Phoenix 16-02-2015 22:01

Een 16-jarige met een functie waarbij hij altijd bereikbaar moet zijn? :D

deadlock 17-02-2015 07:53

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 33737521)
Bijhouden/volgen locatie werknemers: sowieso alleen tijdens werktijd, en binnen die werktijd ook nog eens alleen als er een groot bedrijfsbelang mee gemoeid is. Je werkgever zal dit in principe moeten aantonen. Bovendien moet de ondernemingsraad van je bedrijf (als die er is), hiermee akkoord zijn gegaan. En uiteraard moet er een (privacy)reglement zijn.

Volgen wat je precies doet op internet: dit ligt zo mogelijk nog gevoeliger. Dit mag in principe alleen als er een redelijk vermoeden is dat je je schuldig maakt aan wangedrag. Zeker nu je de telefoon expliciet gewoon privé mag gebruiken van je werkgever, lijkt me dit nog minder snel aan de orde.

Met andere woorden: je werkgever heeft vooral eerst iets goed uit te leggen.

Dat is niet helemaal waar. Het mag ook buiten werktijd want je kan niet verwachten dat MobileIron, die ook gegevens beschermt, buiten werktijd uitgeschakeld kan worden waarmee de gegevens ook onbeschermd zouden zijn. Er mag alleen niets met de gegevens gedaan worden.

Axel11 17-02-2015 09:01

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 33737601)
Dat is niet helemaal waar. Het mag ook buiten werktijd want je kan niet verwachten dat MobileIron, die ook gegevens beschermt, buiten werktijd uitgeschakeld kan worden waarmee de gegevens ook onbeschermd zouden zijn. Er mag alleen niets met de gegevens gedaan worden.

Nou ja, arbeidsrechtelijk is dat het probleem van de werkgever. Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft o.a. eerder geoordeeld dat het raadplegen van de locatiegegevens door de werkgever technisch onmogelijk moet zijn, en heeft er op gehint tegen centrale opslag ergens van locatiegegevens te zijn. Als MobileIron dat niet kan bieden, dan moet hij maar een andere applicatie gebruiken c.q. laten bouwen om gegevens te beschermen.

Nick204 17-02-2015 22:33

Citaat:

Dark Phoenix schreef: (Bericht 33737537)
Een 16-jarige met een functie waarbij hij altijd bereikbaar moet zijn? :D

Bereikbaar om enige wijzigingen in te brengen in de werkschema's, het is overigens een BBL opleiding en ook heeft iedereen hem moeten aannemen omdat al de post via de mail gaat en onze DUR (Digitale Uren Registratie) via de iPhone ingevuld moet worden

Nick204 17-02-2015 22:34

Allen bedankt voor de reacties!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.