![]() |
Halveringstijd en -dikte
Hoi iedereen, sinds Natuurkunde voor mij al een lastig vak is heb ik hier nog een paar vragen over
Hoe reken / werk je met de halveringsdikte en de halveringstijd? Ik snap wel dat per halveringsdikte de helft eraf gaat maar er zijn nog meer berekeningen bij, ook met de BINAS Ook de formules I = I 0 x (1/2) n en A = A 0 x (1/2) n Kunnen jullie de halveringsdikte en -tijd voor mij verduidelijken? Graag met een voorbeeld Dank , Nick |
Voorbeeld: de tritiumisotoop H-3 heeft een halveringstijd van 12,3 jaar. Na hoeveel jaar is er nog 90% niet vervallen tritium over?
Oplossing: stel N0 is het aantal tritiumkernen waarmee je begint, en Nt is het aantal tritiumkernen op tijdstip t, dan geldt dat Nt = 0,9N0, dus Voorbeeld: gammafotonen met een energie van 2 MeV kunnen worden verzwakt met aluminium met een halveringsdikte van 6 cm. Bereken hoeveel cm dik het aluminium is als de intensiteit 30% is. Oplossing: stel I0 is de intensiteit waarmee je begint en Id is de intensiteit bij dikte d, dan geldt dat Id = 0,3I0, dus |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51. |