![]() |
Rekenprobleem.
Beste mensen,
Ik heb binnenkort centraal examen rekenen, alleen bij het oefenen van een examen zit ik vast op een vraag en ik snap hem echt niet. Het gaat als volgt: Je gaat 5 liter satésaus maken. In de supermarkt verkopen ze satésauspasta van 500 mililiter voor € 2,99. Op de verpakking staat: "Meng de satésauspasta met kokend water in de verhouding 1: 2." Wat betaal je in de supermarkt? Het gedeelte wat ik niet begrijp is dat verhouding gedoe, kan iemand mij dat duidelijk maken? |
1 liter satesauspasta met 2 liter water, lijkt mij.
|
-
|
Ja het antwoord is blijkbaar 4, maar ik snap niet waarom
|
De 5 liter saus wordt in drie delen verdeeld, en een van die delen is de benodigde satésauspasta. Dat geeft 5/3 ≈ 1,67 liter benodigde satésaus. Er gaat 0,5 liter in een pot satésauspasta. Met 3 potten heb je 3 x 0,5 = 1,5 liter, dus te weinig. Je kunt alleen maar hele potten kopen, dus heb je er 4 nodig. Je betaalt dus 4 x € 2,99 = € 11,96.
|
Waarmee oefen je?
Ik heb dat centraal examen rekenen ook binnenkort! |
Op de website van het Cito vind je voorbeeldtoetsen. Niveau 2F is voor vmbo, niveau 3F voor mbo, havo en vwo.
|
Bedankt! (y)
Zelf gebruikte ik rekenbeter.nl maar dat vond ik niet opschieten met die meerkeuzevragen.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23. |