![]() |
Kansberekenen (WisA 4H)
Hoi,
Ik kom niet verder bij de vraag: "De kans dat eindredacteur Dijkstra van De Gelderlander bij controle een zetfout opmerkt is 0,92. Op een bladzijde van de krant staan acht zetfouten." Bereken de kans dat Dijkstra: a) ze alle acht opmerkt b) er twee niet opmerkt c) de helft van de fouten niet ziet ______________________________________________________________________ _ Op vraag a) weet ik het antwoord wel, namelijk 0,92^8. Verder dan a kom ik niet. Ik zou dus graag willen weten hoe je op de andere antwoorden komt met een berekening, zodat ik er van leer. Groeten, Martin |
De kans dat een fout niet wordt opgemerkt is 0,08. Bij b moet je dus de kans op 6 opgemerkte en 2 niet opgemerkte fouten berekenen, en bij c moet je dus de kans op 4 opgemerkte en 4 niet opgemerkte fouten berekenen.
|
Bedankt, moet wel lukken zo denk ik !
|
Citaat:
|
dit is dus wat we noemen de binominale verdeling.
omdat je al een eind op weg bent, eerst de uitleg wiskundig. nadat 0.92^8 al duidelijjk was, kun je je nu afvragen vraag b. stap 1. stel dat je precies de eerste zes wel moet opmerken 0.92^6, precies dáárna twee niet 0.08^2. stap 2. maar dit had natuurlijk ook in andere volgorde gemogen. (8 boven 2) en dan stap 1 maal stap 2. 8 boven 2 is 28. Al die 28 manieren hadden natuurlijk dezelfde kans van stap 1, vandaar 28 x die kans. Dit is nog wat veel rekenwerk, en daarom doe je dat op de grafische rekenmahcine als volgt: binompdf ( 8; 0.92 ; 6). Of: number of trials 8, kans 0.92, en die 6 is dan de kans op 6 'hits'. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45. |