Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   MBO nederlands vs VWO Nederlands onderbouw (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1898774)

Praganonut 21-03-2015 09:27

MBO nederlands vs VWO Nederlands onderbouw

Ik heb een vraag waarvan ik mij afvraag of iemand deze kan beantwoorden.

Ik heb een MBO niveau 3 achtergrond maar ik wil graag VWO deelcertificaten halen voor het kunnen starten van een universitaire opleiding geschiedenis.

Mijn vraag is of de vakken Nederlands en Engels op MBO niveau gelijk zijn aan die van onderbouw VWO. Dit omdat het studieduur verlengd als ik dat ook nog erbij moet gaan doen.

Axel11 21-03-2015 09:54

MBO niveau 3 is vergelijkbaar wat dit betreft met ongeveer eind 2de klas/begin 3de klas VWO.

Aan de andere kant zal je leeftijd/levenservaring ook wel weer mogelijk in je voordeel zijn.

Praganonut 21-03-2015 09:57

Dus ik moet rekening houden met dat ik als nog onderbouw VWO erbij moet doen, als het gaat om lesstof.

De reden trouwens waarom ik dit ook zo vraag is omdat ik n.a.v het maken van de oude examens van 2014 en 2013 best hoog eindigde maar niet voldoende om het te kunnen halen. Dus ik twijfel.

Axel11 21-03-2015 10:02

Citaat:

Praganonut schreef: (Bericht 33754001)
De reden trouwens waarom ik dit ook zo vraag is omdat ik n.a.v het maken van de oude examens van 2014 en 2013 best hoog eindigde maar niet voldoende om het te kunnen halen. Dus ik twijfel.

De vwo-eindexamens Nederlands en Engels bedoel je?

Praganonut 21-03-2015 10:07

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 33754002)
De vwo-eindexamens Nederlands en Engels bedoel je?

Ja, die heb ik in december gemaakt om te kijken waar ik stond en te beoordelen wat ongeveer de zwaarte is van zo'n dergelijke schriftelijke examen.

Axel11 21-03-2015 10:11

Citaat:

Praganonut schreef: (Bericht 33754004)
Ja, die heb ik in december gemaakt om te kijken waar ik stond en te beoordelen wat ongeveer de zwaarte is van zo'n dergelijke schriftelijke examen.

Als je meestal foutloos spelt en een beetje fatsoenlijk een zin op papier kunt zetten, en daar lijkt het wel op, zou ik de onderbouw-stof Nederlands verder laten zitten hoor :o

Voor Engels zou je bijv. eerst kunnen kijken of je de stof in de boeken voor 4 vwo goed aan kan. Zo niet, dan kun je nog terugschakelen naar 3 vwo.

Praganonut 21-03-2015 10:52

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 33754007)
Als je meestal foutloos spelt en een beetje fatsoenlijk een zin op papier kunt zetten, en daar lijkt het wel op, zou ik de onderbouw-stof Nederlands verder laten zitten hoor :o

Voor Engels zou je bijv. eerst kunnen kijken of je de stof in de boeken voor 4 vwo goed aan kan. Zo niet, dan kun je nog terugschakelen naar 3 vwo.

Nou, ik weet wel dat ik wat spelfouten maak maar dat is bijvoorbeeld voor Engels niet zo boeiend volgens mij want daar wordt helemaal niets gevraagd over spelling e.d. :confused:

Axel11 21-03-2015 10:55

Citaat:

Praganonut schreef: (Bericht 33754026)
Nou, ik weet wel dat ik wat spelfouten maak maar dat is bijvoorbeeld voor Engels niet zo boeiend volgens mij want daar wordt helemaal niets gevraagd over spelling e.d. :confused:

Uhm, weet je dat je voor zowel Nederlands als Engels naast het examen dat je hebt gemaakt dat over leesvaardigheid gaat OOK een schriftelijk examen moet doen waarin je een artikel, betoog of brief moet schrijven? ;)

(En daarnaast voor Nederlands en Engels ook nog een mondeling examen trouwens.)

Praganonut 21-03-2015 11:09

Dat eerste was bij mij nog niet bekend. Ik wist wel dat er ergens een adder zat. :X

Ach ja, het houdt de spanning erin. :P

quintyy 22-03-2015 08:56

Engelse lijkt makkelijk, maar het gebruik van de goede tijden zijn best lastig en het is vooral op gevoel.
Maar het lukt je vast wel!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.