![]() |
Begrijpend lezen
Ik heb moeite met begrijpend lezen. Samenvatten, verbanden leggen, tekstverklaren, dat is niet echt mijn ding :o Ik heb er veel moeite mee en ga faal daardoor vaak bij vakken zoals biologie en nederlands. Het rotte is dat je voor dat soort vakken niet echt kán leren. Voor biologie moet je de stof wel goed kennen ja, maar uiteindelijk wordt er iets heel anders gevraagd. Meer dan de basis leren kan dus niet. Ik zou niet zeggen dat ik dyslexie heb. Het is eerder moeite met focussen. Vaak lees ik over de woorden heen of zie ik door de bomen het bos niet meer.
Heeft iemand enig idee hoe ik hieraan kan werken? |
Zou je dit met je docent Nederlands kunnen bespreken? Hij of zij heeft vast tips die je kunt toepassen bij het lezen van teksten, zodat je ze beter begrijpt. Misschien heeft je docent ook wel oefenmateriaal.
|
Focussen kun je oefenen door veel te lezen, gewoon elke dag een half uurtje uit een boek lezen.
|
Veel lezen is dan weer niet de oplossing om je toetsen goed te maken. Goed antwoord kunnen geven op dat soort vragen vereist gewoon oefening in vaardigheden. Je moet op een andere manier naar de tekst gaan kijken. Ik zou dit zeker met je docent Nederlands bespreken, want deze vaardigheden vallen echt goed te oefenen.
|
Bespreek het inderdaad met je docent en het kan ook voor je concentratie helpen om steeds in kleine blokjes te werken met voldoende pauzes ertussen.
|
ik heb zelf ook concentratieproblemen, voldoende pauzes nemen helpt me wel. ook veel water drinken... ik nam altijd frisdrank wanneer ik studeerde en dat hielp wel in het begin, maar later word je daar enkel maar moeër van. ben ook begonnen met product om me te helpen focussen: Cogniton Plus. Helpt echt wel om je aandacht erbij te houden en te focussen op waarmee je bezig bent
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17. |