![]() |
VMBO > MBO of HAVO?
Hallo mensen!
Ik heb zojuist te horen gekregen van beide opleidingen dat ik ben aangenomen, maar ik heb hun verteld dat ik er een weekje over moet nadenken. Daarom vraag ik aan jullie wat het beste zou kunnen zijn? Ik wil namelijk de opleiding applicatieontwikkelaar(ICT) volgen en het leek me dus een goed idee om naar het MBO te gaan en voor kennis op te doen. Maar het kwam ook in me op dat ik HAVO kan doen en dan dit op een mogelijk hoger niveau bestuderen. Mijn uiteindelijke goal is zoiezo HBO. Alvast bedankt jongens! (y) |
Als je toch al het hbo wil, dan zou ik naar de havo gaan. De overstap van havo naar hbo is namelijk makkelijker dan vanaf het mbo.
|
Citaat:
Het nadeel van de mbo-route is dat er 2 jaar langer naar school gaat en het hbo kan dan best saai zijn. Veel stof heb je namelijk al gehad. |
Uitval van mbo'ers in het hbo is circa 22% na het eerste jaar, havo'ers "slechts" 13%. Uiteindelijk hebben na 8 jaar ook meer havo'ers hun hbo-diploma dan mbo'ers.
Maar uiteraard zijn dit slechts gemiddelden. |
Citaat:
Edit; Voor ts, als je denkt dat je havo aankunt, zou ik dat wel aanraden. Het mbo is een goede vooropleiding voor het hbo, maar naar mijn mening is 15 of 16 jaar nog te jong om al een beroepsopleiding te kiezen. 2 jaar lang nog algemene kennis opdoen kan nooit kwaad. Achteraf had ik zelf ook liever havo gedaan, maar mijn diploma voldeed niet aan de eisen. :ghe: |
Ja, dat weet ik. Doet verder niets af aan de cijfers. Topicstarter kan bijv. ook motivatie verliezen als hij al een mbo-diploma heeft gehaald. Is verder moeilijk te voorspellen.
|
Citaat:
|
ik zou naar mbo gaan. Je doet dan simpelweg sneller iets wat je leuk vindt, en mocht het niets zijn weet je dat ook sneller dan wanneer je eerst nog naar havo gaat. Werkervaring opdoen is goed als je binnen dezelfde richting blijft is de overstap mbo-->hbo kleiner dan havo-->hbo.
Daarnaast leer je op het mbo ook vaardigheden die je op havo niet leert zoals zelfstandiger werken(met de bijbehorende dingen als plannen etc), projectgericht werken en gewoon deadlines halen en dat soort dingen. Dat komt altijd goed van pas en het is zeker een voordeel als je die vaardigheden hebt als je naar hbo gaat. |
Ga naar de HAVO, dan hoef je niet de rest van je leven door het leven als een MBO'ur. En HBO doen naar MBO is moeilijk aangezien je ouder word, meer gewend raakt aan geld op de bank etc.
|
Ik heb toch maar gekozen voor MBO. Ik vind dat als ik eerder begin met het studeren van mijn opleiding op het MBO, ik met meer ervaring van het vak naar de HBO ga.
Bedankt lieve mensen ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31. |