Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eindexamens 2015 (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=174)
-   -   VWO natuurkunde TE moeilijk? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1899813)

animatiekoning 10-05-2015 20:29

VWO natuurkunde TE moeilijk?
 
Hoi,

Zijn er een paar mensen hier die ervaring hebben met examen natuurkunde maken? Ik kom er vaak bij oefenexamens echt niet uit :bob:

Zijn er tips om toch nog zoveel mogelijk punten in de wacht te slepen?

Alvast bedankt...

Durian 10-05-2015 21:40

Wat ik altijd eerst meteen doorneem na het lezen van zo'n vraag zijn alle formules die er mee te maken kunnen hebben.

quintyy 11-05-2015 07:57

Citaat:

animatiekoning schreef: (Bericht 33781701)
Hoi,

Zijn er een paar mensen hier die ervaring hebben met examen natuurkunde maken? Ik kom er vaak bij oefenexamens echt niet uit :bob:

Zijn er tips om toch nog zoveel mogelijk punten in de wacht te slepen?

Alvast bedankt...

Ik vind die natuurkunde examenvragen ook altijd zo vaag.. probeer eerst de situatie te begrijpen. Wat gebeurt er? Welke krachten bv spelen er een rol. Lees goed de inleiding! En dan opschrijven wat je al weet en wat jemoet berekenen als het een.rekenvraag is. Bij een uitleg vraag zou ik een tekening maken

sjoti 11-05-2015 18:52

Probeer een keer een examen te maken waarbij je je rekenmachine weglegt. Denk niet na over de getallen die er staan maar probeer wel naar de oplossing toe te werken met wat je hebt zodat je uiteindelijk een omgeschreven formule hebt waar je zo de getallen in kan vullen. Dit zorgt er vaak voor dat je veel bewuster gaat nadenken over wat je hebt en wat je moet gebruiken om tot het antwoord te komen.

Maak een paar examenopgaven en je zult zien in het correctievoorschrift dat je bij iedere vraag maar een punt kan missen; dat is het completeren van de berekening.

animatiekoning 11-05-2015 19:46

ja dat completeren van de berekening snap ik niet zo goed, wat bedoelen ze daar mee?

sjoti 11-05-2015 20:09

Dat punt krijg je als je de vraag compleet goed hebt. In completeren zit dus ook de juiste significantie, geen afrondfouten, juiste constantes gebruiken e.d.

EDIT: hier de officiele uitleg, staat in het correctievoorschrift van ieder examen in een van de eerste pagina's.

1 Een afwijking in de uitkomst van een berekening door acceptabel tussentijds afronden
wordt de kandidaat niet aangerekend.
2 De uitkomst van een berekening mag één significant cijfer meer of minder bevatten dan
op grond van de nauwkeurigheid van de vermelde gegevens verantwoord is, tenzij in de
vraag is vermeld hoeveel significante cijfers de uitkomst dient te bevatten.
600063-2-35c 3 Lees verder
3 Het laatste scorepunt, aangeduid met ‘completeren van de berekening’, wordt niet
toegekend in de volgende gevallen:
- een fout in de nauwkeurigheid van de uitkomst
- een of meer rekenfouten
- het niet of verkeerd vermelden van de eenheid van een uitkomst, tenzij gezien de
vraagstelling het weergeven van de eenheid overbodig is. In zo'n geval staat in het
antwoordmodel de eenheid tussen haakjes.
4 Het laatste scorepunt wordt evenmin toegekend als juiste antwoordelementen foutief met
elkaar worden gecombineerd of als een onjuist antwoordelement een substantiële
vereenvoudiging van de berekening tot gevolg heeft.
5 In het geval van een foutieve oplossingsmethode, waarbij geen of slechts een beperkt
aantal deelscorepunten kunnen worden toegekend, mag het laatste scorepunt niet worden
toegekend.

animatiekoning 11-05-2015 20:15

dus als je een tikfoutje maakt op je rekenmachine kost je dat al gelijk een hele punt? vind ik een beetje flauw...

Tochjo 11-05-2015 20:17

Er zijn 75 punten te halen. Eén punt minder betekent dus 0,1 of 0,2 minder op je cijfer. Dat lijkt me zo gek niet.

animatiekoning 11-05-2015 20:27

vaak is het ook gewoon zo dat het eerder gaat om het lezen van de vraag dan de stof begrijpen bij natuurkunde, examen Nederlands al gehad, dus ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nog tekstbegrip in zo'n examen moet!

sjoti 11-05-2015 20:35

Dat is altijd al zo geweest, of je nu bij scheikunde een molsom uitrekend, bij wiskunde het buigpunt in een formule moet vaststellen of bij natuurkunde de lenssterkte moet berekenen, van schriftelijke examens tot schoolexamens tot eindexamens.

Maar je kan het ook van de andere kant bekijken. Je kan voor iedere vraag waarbij je iets moet uitrekenen alle puntjes krijgen op 1tje na zodra je de benodigde formules gebruikt en omschrijft.Dit betekent dat je een zeer hoog punt kan halen (denk hierbij aan een 8.5) zonder ook maar een enkel getal op te schrijven en alleen met letters te werken.

Dit dwingt je tot goed nadenken over welke formules die je hebt zonder dat je klakkeloos je GR erbij pakt en wat getallen erin gaat knallen en opschrijven.

Probeer het een keer en kijk dan naar het correctievoorschrift.

animatiekoning 11-05-2015 20:41

Ik heb alle examens van 2010 en verder al gemaakt, is het mogelijk nog meer te oefenen?

sjoti 11-05-2015 20:48

Citaat:

animatiekoning schreef: (Bericht 33782105)
Ik heb alle examens van 2010 en verder al gemaakt, is het mogelijk nog meer te oefenen?

Natuurlijk, oude examens zijn nog steeds relevant! De stof die je moet kennen is op examenblad.nl ergens te vinden. Het natuurkunde examen is door de jaren heen niet heel veel veranderd al zal je af en toe op moeten letten dat er wat opgavens tussen kunnen zitten met stof die je niet hoef te kennen (het examen van 2006 is een perfect voorbeeld waarbij er in 1 opgave het doppler effect voorkomt).

animatiekoning 11-05-2015 20:50

super bedankt! ik dacht dat alle examens voor 2010 niet echt overeen komen met de huidige maar ik ga het proberen..

deadlock 11-05-2015 21:06

Citaat:

animatiekoning schreef: (Bericht 33782095)
vaak is het ook gewoon zo dat het eerder gaat om het lezen van de vraag dan de stof begrijpen bij natuurkunde, examen Nederlands al gehad, dus ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nog tekstbegrip in zo'n examen moet!

Misschien omdat tekstbegrip met afstand de meest belangrijke skill is die je kan hebben. Als jij ingenieur bent en je begrijpt uit een tekst iets dusdanig dat de brug instort als er tien vrachtwagens in de file staan ben je gewoon ongeschikt voor het leven.

Durian 11-05-2015 21:59

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 33782122)
Misschien omdat tekstbegrip met afstand de meest belangrijke skill is die je kan hebben. Als jij ingenieur bent en je begrijpt uit een tekst iets dusdanig dat de brug instort als er tien vrachtwagens in de file staan ben je gewoon ongeschikt voor het leven.

Dit dus. Bij wiskundetoetsen ook altijd dat eeuwige gezeik van mede-leerlingen: "Maar dit is toch wiskunde?!?!?"

deadlock 12-05-2015 08:14

Ja inderdaad. Het is geen proefwerkje, het is het Centraal Schriftelijk. En het is niet alsof ze de vragen in een taal stellen die je nog nooit gehad hebt.

animatiekoning 12-05-2015 12:20

O maar bij wiskunde heb ik dus totaal geen problemen, ik kan altijd alles wel beantwoorden als ik genoeg tijd krijg. Maar bij natuurkunde is het soms niet duidelijk wat ze van je willen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.