![]() |
Welke N-term hanteert Scholieren.com
Beste leden,
Welke N-term hanteert Scholieren.com voor hun cijfer bereken tool? Snap er soms helemaal niks meer van... |
Welk vak/niveau?
|
Ik bedoel eigenlijk meer algemeen. Want de N-term is toch nog helemaal niet bekend? Staat dan alles gewoon nog op 0,0 of hoe zit dat eigenlijk?
|
Bij sommige vakken geven we een schatting op basis van wat scholieren van dat examen vonden. Maar als je een voorbeeld geeft kan ik makkelijker uitleggen wat er gebeurt.
|
Ik zou daar niet echt op vertrouwen. Je weet dat de N-term tussen 0 en 2 ligt, dus daar kun je zeker vanuit gaan. Dat er hier 0,8 of 1,5 geschat wordt, is niet heel erg betrouwbaar.
|
Dus dan wordt 0,8 bij je cijfer opgeteld? Bijvoorbeeld voor Duits heb ik met N-term 0 een 5, en met N-term 0,8 heb ik een 5,8?
|
Dat klopt. Ze geven een minimum en een max. punt. Je kunt dit zelf ook berekenen met de volgende formule: jouw behaalde punten op het examen : het totaal aantal te behalen punten van het examen * 9.
Dus jouw score: totaal te behalen punten x 9. Dan heb je het minimale punt dat je hebt behaald. De N-term ligt ergens tussen 0,0 en 2,0. Stel je kunt 76 punten behalen voor een examen en je hebt er 44 gehaald. 44: 76 * 9 = 5.2 Bij een N-term van 0.0 heb je dan een 5,2 gehaald. Als de N-term 2 is heb je dus een 7,2. Je cijfer ligt dus ergens tussen een 5,2 en 7,2 afhankelijk van welke norm er gehanteerd gaat worden. |
Wat Bootjes zegt, is correct. (y) Scholieren.com geeft een schatting van de N-term, maar ik heb geen idee waarop ze die baseren en die geschatte N-term is dus ook verre van zeker.
Als de toets helemaal aansluit bij het juiste niveau (dus hij is even moeilijk als dat hij zou moeten zijn), is de N-term 1. |
De berekening is ingewikkelder. Bij een hoge of lage score wordt het verschil tussen een N-term van 0,0 en een N-term van 2,0 namelijk kleiner dan 2,0. (Grafiek "vlakt af".)
Voorbeeld 1: je haalt 72 van de 76 punten. Bij een N-term van 0,0 heb je een 9,1. Bij een N-term van 2,0 heb je een 9,8. Voorbeeld 2: je haalt 41 van de 49 punten. Bij een N-term van 0,0 heb je een 7,5. Bij een N-term van 2,0 heb je een 9,3. Hoe minder punten je in totaal voor het examen kon halen, hoe sneller je dit effect ziet! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29. |