Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] Scheikunde indicatoren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1900336)

Lemoii 06-06-2015 13:06

Scheikunde indicatoren

Hoi allemaal!

Binnenkort heb ik een practicumtoets en daarvan snap ik nog niet zo goed hoe je precies moet bepalen wat voor indicator je moet gebruiken. Uiteraard snap ik dat dit van alles te maken heeft met het pH-omslagtraject, maar ik weet niet hoe bijvoorbeeld het feit dat je een zwak zuur hebt, hier van invloed op is en hoe dit beïnvloedt welke indicator je moet gebruiken. Is er iemand die me dit kan uitleggen?

Verder moeten we ook bij verschillende buizen bepalen wat voor stof daarin aanwezig is. Daarvoor heb je dan H2O, NaCL en HCL als reagentia. Bij water snap ik wel wat je daarmee moet doen, namelijk gewoon kijken of de stof oplosbaar is in water of niet. Maar hoe je moet bepalen wat er met een bepaalde stof gebeurt bij HCL en NaCL, weet ik niet helemaal. Ik weet wel dat er een aantal aantoningsreacties zijn, zoals 2HCl + CO3- -> H2CO3 en dat daar dan gasontwikkeling bij ontstaat, maar bij andere stoffen zou ik hier geen idee bij hebben. Iemand die me hier mee verder kan helpen - en dan vooral ook hoe je dit uitzoekt met behulp van de Binas?

Alvast bedankt!

Durian 06-06-2015 18:36

Ga je dat zwakke zuur neutraliseren met een sterke of zwakke base?

Lemoii 07-06-2015 07:28

Nou, bijvoorbeeld met een sterke base?

mathfreak 07-06-2015 11:19

Citaat:

Lemoii schreef: (Bericht 33793615)
Nou, bijvoorbeeld met een sterke base?

Dat is inderdaad de gebruikelijke manier. Wat weet je dan van de pH-waarde bij het equivalentiepunt?

Lemoii 07-06-2015 18:35

Hmm, ja, zelf zou ik zeggen dat het equivalentiepunt nog steeds rond de 7 zou liggen, maar dat lijkt niet zo te zijn. Is het dan zou dat het equivalentiepunt onder de 7 ligt omdat het een sterke base is? Maar waarom is dat dan precies zo?

mathfreak 07-06-2015 19:38

Citaat:

Lemoii schreef: (Bericht 33793776)
Is het dan zou dat het equivalentiepunt onder de 7 ligt omdat het een sterke base is?

Nee, de pH bij het equivalentiepunt is groter dan 7. Een base heeft immers altijd een pH groter dan 7.

Lemoii 08-06-2015 19:09

Citaat:

mathfreak schreef: (Bericht 33793800)
Nee, de pH bij het equivalentiepunt is groter dan 7. Een base heeft immers altijd een pH groter dan 7.

Ja, dat bedoelde ik haha. Ik vergeet altijd dat een base een pH hoger heeft dan 7 en niet eronder. Maar ik snap het inmiddels al wel, het heeft iets te maken met dat aan het einde van de reactie er met een sterke base, nog een beetje base overblijft, waardoor de pH dus boven de 7 uitkomt op het equivalentiepunt. Vandaar dus ook dat je een indicator nodig hebt met een omslagtraject boven de 7.

chemicals 15-03-2016 07:41

ga voor de FFT (FenolFTaleïne), deze heeft een mooi duidelijk omslagpunt rond de pH 8 (hint hint) ook is de omslag heel erg duidelijk namelijk van kleurloos in een zuur milieu naar lichtroze in een licht alkalisch milieu...

succes!!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.