![]() |
Hoe haal ik een 8 voor aardijkskunde en geschiedenis?
Mijn cijfers voor AK en GS dit jaar zijn dramatisch laag. Het schommelt allemaal tussen 3tjes en 6jes. Ik heb binnenkort mijn laatste aardrijkskunde en geschiedenis proefwerken (voor beide vakken nog 1 proefwerk) van dit jaar. Voor aadrijkskunde moet ik minimaal een 8 halen om het op te halen naar een voldoende en voor geschiedenis een 7.5.
Hebben jullie tips om goed geschiedenis en aardrijkskunde te leren? Dankjewel als je een reactie achterlaat! :) |
In welke klas zit je?
Volgens mij zijn aardrijkskunde en geschiedenis gewoon leervakken, dus je moet gewoon alle begrippen, context en dergelijke dingen uit je kop leren. |
Citaat:
Ik zit in 3e klas havo. Ik doe dit hele jaar al zo mijn best om contect, begrippen etc. te leren, maar toch komen er steeds onvoldoendes uit de resultatenmachine :( |
De truuc van Geschiedenis en Aardrijkskunde is juist niet tot op het bot uit je kop leren van alle feitjes. Maar continu afvragen waarom dat feitje wel of niet belangrijk is.
wat was of is het het gevolg, wat ging er aan vooraf, waarom gebeurde dat of waarom juist niet. Bij geschiedenis is niet het jaartal wanneer iets gebeurde belangrijk, maar waarom gebeurde dat nu juist op dat moment. bij aardrijkskunde is het niet heel belangrijk waarom de passatwinden altijd naar het oosten (of hoge breedte naar westen) waaien, maar waarom doen ze dat. en wat zijn daarvan de gevolgen bijvoorbeeld voor het ontstaan van orkanen. Inzicht dus, op zich wel belangrijk om eerst goed te leren, weet de feitjes maar vervolgens moet je die gaan toepassen en dat kan je doen door met andere erover te praten, ouders bijvoorbeeld, of om extra te lezen of te bekijken. Pak eens een atlas, kijk eens een film over een bepaalde tijd, lees meer op Wikipedia over een bepaald onderwerp, etc. Vaak is je boek simpelweg niet voldoende |
Welk niveau doe je?
|
Citaat:
|
Oh, niet goed gelezen dan.
Je moet in ieder geval voor geschiedenis zorgen dat je niet alleen de feitjes kent, maar juist de context eromheen begrijpt en verbanden kan leggen. Een vraag over de Eerste Wereldoorlog zal bijvoorbeeld niet zijn: 'Wanneer was de Eerste Wereldoorlog?', maar eerder iets in de trant van 'Wat was de aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog?' of 'Leg de dieper liggende oorzaken van de Eerste Wereldoorlog uit'. |
Heb je al je huiswerk gemaakt van de laatste periode, meestal als je de vragen van het huiswerk kan kan je de toets ook wel.
Vraag anders aan de docent een oefentoets en kijk of je die snapt |
Goed de kopjes lezen en bedenken waar dat stukje precies over gaat. Als je jezelf gaat overhoren stel dan vooral een vraag over dat kopje. Samenvattingen maken helpt ook wel en het klinkt misschien stom, maar soms helpt het ook om begrippen in wrts of quizlet te zetten. Maar dan wel alleen bij begrippen, anders is het natuurlijk niet zo handig. Of anders klik je bij wrts gewoon op: uit het hoofd; "bedenk in je hoofd het antwoord en klik aan of je het goed of fout had." Zoiets
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.