Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Bijna 18 jaar en financieel (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1900494)

michello16 13-06-2015 21:55

Bijna 18 jaar en financieel

Hallo iedereen,

Ik ben over ongeveer twee maandjes 18 jaar. Een jaar dat ik eindelijk volwassen word. Maar ook een jaar dat je voor de wet zelf voor je eigen centjes moet zorgen.

Daarom heb ik een paar vraagjes aan jullie:
  • Hoe doen jullie eigenlijk jullie financiering, een eigen baantje of je ouders er voor op laten draaien?
  • Wat voor verzekeringen heb je eigenlijk nodig en welke raden jullie me eigenlijk aan?
  • En hoeveel zal je inkomen moeten betreffen om in je behoeften te vol doen?
Ik hoor graag van jullie!

Anna_Nibud 15-06-2015 07:52

Beste michello16,

Je kunt veel informatie vinden op deze website: http://scholieren.nibud.nl/scholiere...ar-en-dan.html. Hier staat bijvoorbeeld informatie over verzekeringen.

Hoeveel inkomen je nodig hebt om aan je behoeften te voldoen, hangt sterk samen met wat je behoeften zijn. Dat is voor iedereen verschillend. De een houdt van merkkleding en allemaal luxe gadgets, terwijl de ander dit helemaal niet belangrijk vindt.
Wat je het beste kunt doen is je uitgaven eens op een rijtje zetten: hoeveel geef je zelf uit? Weet je niet hoe je dit het beste kunt doen? Dan kun je hier kijken: http://scholieren.nibud.nl/scholiere...r.html#bereken.

Veel succes!

Elin3 15-06-2015 10:30

Ik woonde toen ik 18 werd (begin oktober) nog gewoon thuis en studeerde al. Ik kreeg daarom sinds begin oktober stufi en een studentenOV. Wel moest ik mijn eigen zorgverzekering gaan betalen. Verder veranderde er voor mij niet zoveel. Ik werkte al vanaf mijn veertiende, dus een stukje eigen inkomen had ik al jaren. Daar kon ik, omdat mijn ouders relatief veel voor mij betaalde, veel van sparen.

Pluis 15-06-2015 16:21

Ik ben met 18 jaar direct op kamers gegaan ivm m'n studie, dus voor mij veranderde er heel veel.
Ik betaalde mijn huur, eten en studie van mijn studiefinanciering + een bijbaantje. Daarnaast kreeg ik nog een bijdrage van mijn vader. Ik moest alles zelf betalen, alleen in het begin toen ik nog geen stufi had heeft mijn moeder een maand of 2 alles voor me betaald (inclusief het eerste deel van m'n studieboeken).

Qua verzekeringen hangt het ook af of je nog thuis woont of niet:
- zorgverzekering is verplicht voor iedereen, ook voor jou. Of je ouders die voor je gaan betalen, moet je met hen overleggen
- Als je nog thuiswoont zijn er ouders die kostgeld vragen aan hun kinderen, zeker als je zelf een baantje hebt en je ouders hebben het niet zo heel breed is dat heel normaal
- een aansprakelijkheidsverzekering is ook handig, voor het geval je schade maakt bij een ander (bijvoorbeeld per ongeluk een raam ingooien, dat soort dingen). Je bent namelijk niet meer verzekerd onder je ouders (wederom alleen als zij niet voor jou willen betalen)
- als je op kamers woont is een inboedelverzekering handig, dan ben je verzekerd tegen brand, waterschade en diefstal

Ik kwam in die begintijd rond van ongeveer 800 euro per maand. Dat lukte prima, mn omdat ik niet heel veel uitgaf aan uitgaan enzo.

df 16-06-2015 19:02

Neem een aansprakelijkheidsverzekering. Kost een euro of 3 per maand (als je studeert?) en kan je echt superveel opleveren als je eens perongeluk iets sloopt.

deadlock 16-06-2015 21:47

Citaat:

df schreef: (Bericht 33796413)
Neem een aansprakelijkheidsverzekering. Kost een euro of 3 per maand (als je studeert?) en kan je echt superveel opleveren als je eens perongeluk iets sloopt.

1,95 betaal ik per maand. Tot 2,5 miljoen.

Mark52 18-06-2015 15:14

Op je 18e is het normaal dat je bijvoorbeeld een bijbaantje neemt en zelf wat dingen gaat betalen. Je ouders zijn echter nog wel onderhoudsplichtig tot je 21e. Dat betekent dat je ouders verplicht zijn om mee te betalen aan zaken als levensonderhoud en studie. Wie precies wat gaat betalen zul je zelf met je ouders moeten afspreken.

Afhankelijk van wat je zelf gaat betalen moet je vervolgens ook weer een aantal dingen regelen. Als je zelf de zorgverzekering betaalt, kun je in de meeste gevallen bijvoorbeeld zorgtoeslag aanvragen.

Axel11 18-06-2015 15:52

Citaat:

Mark52 schreef: (Bericht 33796846)
Als je zelf de zorgverzekering betaalt, kun je in de meeste gevallen bijvoorbeeld zorgtoeslag aanvragen.

Dat kun/moet je altijd. De Belastingdienst maakt het niet uit dat je ouders de premie betalen.

df 18-06-2015 21:22

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 33796502)
1,95 betaal ik per maand. Tot 2,5 miljoen.

Oh, waar zit je? Ik betaal 2,95 en heb 50 eur eigen risico.

deadlock 19-06-2015 10:45

ABN AMRO Pakketverzekeringen en geen eigen risico. Heb hem nu voor de aankomende twee maanden wel verhoogd want als me iets in de VS gebeurt dan ben ik zuur.

Trouwens, op je 18e ben je niet financiëel onafhankelijk, dat is een paar jaar later pas, op je 21e.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.