![]() |
Product-sommethode
Hallo iedereen,
Ik moet wat hoofdstukken leren voor de PWW maar ik ben weer heel wat vergeten Ik weet wel hoe de product som methode gaat, maar niet bij dese: 25p^2 + 20p + 4 Delen door 25 gaat hier niet, wat moet ik dan doen? Alvast bedankt :) Groetjes, Vragenstellert |
Is product-sommethode gewoon ontbinden?
Anders probeer je zoiets: (5p -/+ ... )(5p -/+ ... ) = jouw ding |
De vergelijking 25p2 + 20p + 4 = 0 wordt normaal gesproken opgelost met de abc-formule. Heb je die gehad?
|
Stel 25p²+20p+4 = (5p+a)(5p+b), dan geldt dat 5(a+b) = 20 en a∙b = 4, dus a+b = 4 en a∙b = 4. Bepaal daarmee a en b. Dit geeft de gevraagde ontbinding.
|
Ah dankjullie wel! Maar uh... Ik krijg alleen 25p^2 + 20p + 4 en dan zeggen ze: ontbind in zoveel mogelijk factoren
Wat moet ik dan doenN? |
Ik denk dat je dan moet ontbinden in factoren. Weet je wat ontbinden in factoren is?
|
Citaat:
a∙b+a∙c = a(b+c) (buiten haakjes halen) a²+2ab+b² = (a+b)² (resultaat is een merkwaardig product) a²-2ab+b² = (a-b)² (resultaat is een merkwaardig product) a²-b² = (a+b)(a-b) (resultaat is een merkwaardig product) a²+a(b+c)+b∙c = (a+b)(a+c) (product-som-methode) Zorg ervoor dat je deze ontbindingen en de bijbehorende producten goed kent. |
Citaat:
|
Citaat:
25p²+5(a+b)p+a∙b, dus 5(a+b) = 20 en a∙b = 4, dus a+b = 4 en a∙b = 4. Bepaal daarmee a en b. Dit geeft de gevraagde ontbinding. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03. |