![]() |
Treinkaartje kopen
Hoi,
Als je een treinkaartje koopt. Kan je dan je beginstation ook bepalen? Zelf woon ik in Huizen, maar ik wil naar Amsterdam. Maar ik vertrek uit Bussum, maar kan een kaartje halen in Hilversum. Kan je dan ook een kaartje kopen: Bussum - Amsterdam (Retour)? Of alleen Hilversum - A'dam? |
Nee dat kan. Dan selecteer je op de automaat eerst je eindstation (Amsterdam) en dan tik je links in het scherm op 'van' en dan verander je het station waar je op dat moment staat (Hilversum) in Bussum.
|
Kan je dat ook in dat kantoortje doen? Waar een meneertje zit?
|
Loket? Daar kan je ook een kaartje Bussum-Amsterdam kopen ook al is het in Hilversum maar dan betaal je wel een balie toeslag. Een eticket kopen op de site van NS kan ook.
|
Dus het is beter om t bij zo'n automaat te kopen? Ik heb dat nooit gedaan haha, kan dat gewoon met pin pas?
|
Heb je geen OV-chipkaart waarmee je gewoon op saldo kunt reizen bij NS? Dat is het aller makkelijkste. Moet je wel even met je chipkaart langs de automaat om aan te geven of je eerste of tweede klas wil reizen.
Heb je geen OV-chipkaart dan raad ik je een eticket aan (kan je met ideal betalen). Bij de automaat betaal je anders een euro extra voor een wegwerp chipkaart. Bij de automaat kan je gewoon pinnen. |
Als je in Bussum op de trein stapt kan je daar toch een kaartje kopen?
|
Die heb ik wel, maar dan moet je er minimaal 20 euro op hebben staan, plus je treinkaart zelf. Dat vind ik een beetje gortig..
Maar krijg je dan een kaartje, als je met iDeal betaalt? |
Daar hebben ze geen loket. Alleen een paaltje, voor je OV chipkaart.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kan dat dan bij dat kaartloket? Of moet je dat thuis doen?
Cash geld accepteert het apparaat zeker niet he? |
Moet je zelf thuis doen, daarom zei ik ook "zelf printen".
Sommige automaten accepteren muntgeld. Briefgeld wordt nooit geaccepteerd. Pinnen is het handigste ;) |
Dan haal ik wel met extra toeslag. Want ik kan thuis niet printen..
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Haha, is Tochjo me net voor :d
|
Citaat:
|
Zo'n beetje alle stations met poortjes hebben dat ;)
Dus wat Tochjo zegt lijkt me niet te kloppen. Hoogstens dat je bij de volgende check-in weer voldoende saldo op je kaart moet hebben om in te kunnen checken in trein, bus, tram of metro, maar dat is logisch. |
Citaat:
|
Nu snap ik er helemaal niks meer van haha.
|
Ik haal denk ik wel zo'n kaartje. Want dat is goedkoper, dan om er saldo op te zetten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee, ik doe alles meestal met de scooter. Maar misschien dat ik 't in de toekomst gebruik, maar voor nu is het eenmalig.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Op een eenmalige chipkaart zit een toeslag van €1,- per reis en kan je niet met korting reizen Bij een anonieme chipkaart moet je minimaal €20,- saldo hebben om te kunnen reizen met de trien en €4 voor bus, tram of metro. Voordeel is dat deze niet persoonsgebonden is. Nadeel is dat hij na 4 of 5 jaar verloopt. Bij een persoonlijke chipkaart zonder abonnement gelden dezelfde saldo's als bij de anonieme. Echter kan je hier ook een abonnement op laten zetten zodat je met korting kan reizen als dat voordeliger is. Bij een Weekend Vrij, Dal Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement heb je bij de NS €10,- nodig om in te checken buiten het moment dat je vrij reist, voor de overige vervoerders geldt weer de €4,- Reis je op saldo met een abonnement op je persoonlijke chipkaart heb je bij de NS geen saldo nodig op de kaart. De reizen die je buiten je abonnement reist worden maandelijks van je rekening afgeschreven samen met je abonnementsgeld. Voor de overige vervoerders heb je wel geld op je kaart nodig en geldt een instaptarief van €4,- |
Dit was eigenlijk niet eens de bedoeling, dus ik ga zelden tot nooit met de trein haha. Alleen wel is met de bus.
|
Het minimumbedrag voor niet-abonnementhouders is trouwens €16,-
|
Wanneer is dat veranderd dan?
|
Dat was het altijd al maar gecommuniceerd wordt 20 euro.
|
Citaat:
Betalen zou ik doen met de pinpas ;) |
€16,- en nee want dat geld is niet weggegooid geld, als je 20 keer een los kaartje koopt dan heb je het dus al terugverdiend.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40. |