![]() |
structuurformules
hallo,
Bij scheikunde krijg ik de vraag wat de structuur formule is van bijvoorbeeld propaan-2-ol of propaanzuur of methaanzuur, maar ik heb geen flauw idee hoe de structuurformules van deze moleculen er uit zien. Bij de één krijg je wel een dubbele binding bij de ander weer niet. Kan iemand mij helpen om de juiste strucuurformules te kunnen opschrijven ? Alvast bedankt. |
Je hebt een alcohol (-ol) en twee zuren opgenoemd.
Bij een alcohol is er altijd een OH groep. In dit geval van propaan-2-ol teken je dus de OH groep aan het tweede koolstofatoom. Bij een zuur is er altijd een COOH groep. Aan een koolstofatoom zit dan een dubbelgebonden zuurstofatoom én een OH groep. Omdat propaanzuur drie koolstofatomen heeft kan je deze COOH groep alleen tekenen aan één van de buitenste koolstofatomen. Methaan heeft maar één koolstofatoom, verdere uitleg lijkt me duidelijk. ;) |
Ik begrijp het, ontzettend bedankt !
Citaat:
|
In tabel 66C van Binas wordt een overzicht van de naamgeving van koolstofverbindingen gegeven. Aan de hand daarvan kun je ook nagaan hoe de structuurformule van een bepaalde verbinding er precies uit moet zien.
|
super handig, nogmaals bedankt !
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46. |