Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Onzin (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=49)
-   -   Een vraag voor de hout-kenners/superhandige doe-het-zelvers/papierkenners van onzin (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1905172)

Miekepieke 29-10-2015 15:47

Een vraag voor de hout-kenners/superhandige doe-het-zelvers/papierkenners van onzin

Ik zit met een probleem(pje). Als ik een ets druk, doe ik dat op vochtig papier. De drukken moeten naderhand drogen, maar liefst natuurlijk niet gebobbeld.

Nu heb ik een reeks droog-papieren waar ik ze tussen leg. Deze papieren liggen tussen twee houten platen, op de bovenste plaat leg ik een gewicht. Tussen die papieren leg ik mijn drukken neer. Nu zag ik vanmiddag, toen ik ging kijken, dat mijn droog-papieren (inclusief drukken) gebobbeld waren :eek: en mijn drukken dus ook. Dat is niet de bedoeling!

Op de academie gebruikten we dikke droogkartons, maar die zijn niet zo goed te vinden. Dikke kartons nemen natuurlijk meer vocht op, waardoor ze niet zo snel bobbelen. Nu ben ik een beetje aan het brainstormen naar een alternatief en dacht, waarom niet gewoon tussen houten platen? Die gaan over het algemeen niet kreukelen en als ik ze, wanneer ik ze niet gebruik, omhoog zet zodat ze kunnen drogen zullen ze vast niet gaan schimmelen/rotten?Of neemt hout misschien niet zoveel vocht op?

Wat denken jullie? :Bloos: Als iemand een ander briljant idee heeft hoor ik dat natuurlijk ook graag! :lief:

Miekepieke 29-10-2015 15:49

Ahja, en heeft iemand ook verstand van zuur-vrij gebeuren? Mijn etsen zijn op zuurvrij papier gedrukt, als ik ze dan tussen zuur bevattend materiaal leg, komen ze daar alsnog mee in aanraking denk ik?

Miekepieke 29-10-2015 15:50

En welke houtsoort kan ik dan het beste nemen, als ik dat idee zou uitvoeren?

zeehond23 29-10-2015 15:59

Waarom gebruik je geen zinkplaat?

Regenboog 29-10-2015 16:04

vilt neemt veel vocht op. Vilt tussen 2 houten platen?

bloodyb 29-10-2015 17:08

Balsahout is erg zacht maar ik weet niet of dat goed vocht opneemt. Mss kan je dat eens proberen. Je moet dan wel voor grotere oppervlakken stukken aan elkaar lijmen want is geloof ik alle te krijgen in planken van 10 cm breed. En dan zou ik een dikte nemen van 5 á10 mm.

zoef de haas 29-10-2015 17:38

Ik had vroeger een unit om bloemen mee te drogen, dat waren 2 stevige stukken hout steenachtig materiaal, en daartussen dun karton waar je dan je bloemen tussen deed, en op elke hoek een bout en een moer waarmee je ze dan kon aandraaien.

Miekje* 29-10-2015 17:39

Hout neemt wel vocht op, maar heel langzaam. Hoeveel vocht het opneemt, hangt af van de dichtheid van het hout, maar verder weet ik er het fijne niet van.

Ik denk dat vilt ook een goede optie is :y

Carn 29-10-2015 17:57

mdf?

ecnelis 29-10-2015 20:37

Bobbelen ze ook als je ze gewoon niet tussen twee platen droogt? Ik legde etsen altijd gewoon in een droogrek en heb echt nooit dat ze gebobbeld opdrogen? Misschien moet je er gewoon juist geen druk op zetten?

deadlock 29-10-2015 20:39

Ik vind bobbelen een heel fijn woord. Groetjes.

Dekaloog 29-10-2015 22:52

Citaat:

ecnelis schreef: (Bericht 33889306)
Bobbelen ze ook als je ze gewoon niet tussen twee platen droogt? Ik legde etsen altijd gewoon in een droogrek en heb echt nooit dat ze gebobbeld opdrogen? Misschien moet je er gewoon juist geen druk op zetten?

Dit, ja! Zelfs m'n A1-formaat-ets bleef op die manier recht.

Daantje_0705 30-10-2015 07:17

Filtreerpapier erop en dan iets zwaars of trekt de verf/inkt van je ets dan ook in het filtreerpapier?

Regenboog 30-10-2015 09:53

Ik zat me af te vragen waar ik nogmeer vilt in een pers had gezien, maar dat was in t papieratelier waar ik een tijdje dingen deed (Y)

rensend 30-10-2015 10:32

Hout gaar vaak bol staan als het vocht op neemt

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.