Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Profielkeuze (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1906218)

mrAnonymous 11-11-2015 21:16

Profielkeuze

Hoi,

Ik zit nu in de 3e, en ik zit erg te twijfelen aan minn profielkeuze. Ik zou graag als vervolgopleiding iets met informatica doen, aangezien ik al van kinds af aan druk bezig ben met computers. Ik had al even gezocht, dan zou technische informatica het beste bij mij passen, maar daar is wiskunde B voor nodig. Ik ben wel goed in economie, dus zou een computerwinkel dan ook nog kunnen?

Axel11 11-11-2015 21:16

Waarom is wiskunde B een probleem denk je?

Durian 11-11-2015 23:15

Doe gewoon wiskunde B als je het kan

Fool_ 12-11-2015 01:04

Waarom wil je liever de vervolgopleiding Technische Informatica in plaats van Informatica volgen, wat denk jij dat de verschillen zijn?

deadlock 12-11-2015 12:24

Technische informatici neem ik aan, informatici vraag ik niet eens op gesprek.

Axel11 12-11-2015 12:34

Citaat:

Fool_ schreef: (Bericht 33912153)
Waarom wil je liever de vervolgopleiding Technische Informatica in plaats van Informatica volgen, wat denk jij dat de verschillen zijn?

Wat is de relevantie van deze vraag voor iemand in de 3de klas, aangezien voor beide studies hetzelfde profiel/wiskunde B nodig is?

deadlock 12-11-2015 12:48

Voor een computerwinkel heb je trouwens geen papieren nodig behalve die er nodig zijn voor een winkel.

Elin3 12-11-2015 12:59

Je zou je ook eens kunnen verdiepen in de studie Informatica & Economie, als beiden vakgebieden je interessant lijken. Een profiel kiezen met informatica of economie is niet nodig voor zo'n vervolgopleiding, WisB is wel verplicht als je informatica wil gaan studeren.

Met een economie-opleiding hoef je echt niet in een winkel te belanden ;)

mrAnonymous 12-11-2015 14:57

Het probleem is, dat ik ontzettend slecht ben in Wiskunde, en wiskunde B ontzettend afgeraden word, maar ik het wel graag wil. Het verschil tussen informatica en technische informatica is dat je bij techn. Informatica meer met hardware bezig bent.

Fool_ 12-11-2015 20:12

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 33912873)
Wat is de relevantie van deze vraag voor iemand in de 3de klas, aangezien voor beide studies hetzelfde profiel/wiskunde B nodig is?

Bij Technische Informatica ga je veel verder met de wiskunde, dus als iemand bewust Technische Informatica wilt doen in plaats van 'gewone' Informatica zoek ik naar de reden dat deze persoon de extra wiskunde wilt doen, vooral wanneer hij/zij zelf al problemen heeft met de wiskunde.

Citaat:

mrAnonymous schreef: (Bericht 33913401)
Het probleem is, dat ik ontzettend slecht ben in Wiskunde, en wiskunde B ontzettend afgeraden word, maar ik het wel graag wil. Het verschil tussen informatica en technische informatica is dat je bij techn. Informatica meer met hardware bezig bent.

Je moet je beseffen dat het verschil groter is dan enkel 'meer met de hardware' bezig zijn is. Ik studeer zelf Technische Informatica en de hardware is slechts een klein deel van onze bezigheid. Andere verschillen zijn bijvoorbeeld dat wij veel meer met computertheorie(turing machine), netwerken en verschillende soorten wiskunde bezig zijn.

Als je deze onderwerpen boven andere trekken zou ik Wiskunde B als een kans zien om iets beter te leren dat je nog niet kunt; je hebt nog lang de tijd om te oefenen en als je het wilt kun je zeker leren hier beter grip op te krijgen, zodat je ook de vervolgopleiding kunt doen die je wilt. Ook bij gewone Informatica zou ik zeggen dat je er best baat bij kunt hebben om wiskunde B te leren, ook al zit er weinig wiskunde in de vervolgopleiding.

Ik zou zeggen: Als je graag een informatica-vervolgopleiding wilt doen, kies dan lekker wiskunde B als vak en zoek ondersteuning voor dit vak/steek er net dat beetje extra in. Dat je ergens slecht in bent betekend niet direct dat je het nooit gaat leren, vóóral bij wiskunde-vakken moet vaak net dat kwartje vallen en moet de tijd er gewoon ingaan voordat je het leert. Het zou zonde zijn als je je vervolgopleiding niet kunt kiezen omdat je niet de tijd genomen hebt bezig te gaan met één vak!

(Mocht je trouwens op VWO zitten, dan kun je vaak wel HBO Technische Informatica doen zonder dat je wiskunde B hebt gevolgt)

Axel11 12-11-2015 20:39

Citaat:

Fool_ schreef: (Bericht 33914265)
Bij Technische Informatica ga je veel verder met de wiskunde, dus als iemand bewust Technische Informatica wilt doen in plaats van 'gewone' Informatica zoek ik naar de reden dat deze persoon de extra wiskunde wilt doen, vooral wanneer hij/zij zelf al problemen heeft met de wiskunde.

Ja, maar voor de profielkeuze maakt het niets uit. Bovendien zegt het weinig voor de beslissing Informatica of Technische Informatica hoe moeilijk iemand die net in 3 vwo zit wiskunde vindt.

Citaat:

Als je deze onderwerpen boven andere trekken zou ik Wiskunde B als een kans zien om iets beter te leren dat je nog niet kunt; je hebt nog lang de tijd om te oefenen en als je het wilt kun je zeker leren hier beter grip op te krijgen, zodat je ook de vervolgopleiding kunt doen die je wilt. Ook bij gewone Informatica zou ik zeggen dat je er best baat bij kunt hebben om wiskunde B te leren, ook al zit er weinig wiskunde in de vervolgopleiding.
Ook voor Informatica is wiskunde B verplicht, dus het is geen keuze. Dat is al gezegd in dit topic.

En weinig wiskunde? Je weet dat je met een "gewone" Informatica-bachelor door circa 50 studiepunten extra te doen ook een Wiskunde-bachelor hebt? Ik denk niet dat het voor Technische Informatica heel anders is ;)

Elin3 12-11-2015 21:30

Informatica gaan studeren als je heel slecht bent in onderbouw-wiskunde is i.m.o. een heel slecht idee.

Fool_ 12-11-2015 22:38

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 33914310)
Ja, maar voor de profielkeuze maakt het niets uit. Bovendien zegt het weinig voor de beslissing Informatica of Technische Informatica hoe moeilijk iemand die net in 3 vwo zit wiskunde vindt.

Ook voor Informatica is wiskunde B verplicht, dus het is geen keuze. Dat is al gezegd in dit topic.

Daar heb je inderdaad gelijk in, ik weet dat ik een aantal jaar geleden nog kon kiezen voor een Informatica (geen technische) studie waarvoor ik geen wiskunde B nodig had gehad, dat kan ik echter niet terugvinden en zal dus wel verwisseld zijn. My bad.

Citaat:

En weinig wiskunde? Je weet dat je met een "gewone" Informatica-bachelor door circa 50 studiepunten extra te doen ook een Wiskunde-bachelor hebt? Ik denk niet dat het voor Technische Informatica heel anders is ;)
Echt? Dan zal dat op de universiteit zijn en enigszins anders dan het verschil dat mij is uitgelegd door HBO studenten informatica en technische informatica. Thanks voor de verbetering, dan heb ik niets gezegd. :)

Axel11 12-11-2015 23:09

Citaat:

Fool_ schreef: (Bericht 33914589)
Echt? Dan zal dat op de universiteit zijn en enigszins anders dan het verschil dat mij is uitgelegd door HBO studenten informatica en technische informatica. Thanks voor de verbetering, dan heb ik niets gezegd. :)

Ik was, aangezien topicstarter op het vwo zit, automatisch uitgegaan van beide studies aan de universiteit ja, maar dat hoeft natuurlijk niet per se :o

Fool_ 13-11-2015 17:57

Oh, dat haalde ik nergens uit dit verhaal. Die kennis miste ik. :D

Axel11 13-11-2015 18:12

Excuses, ik ben in de war met iemand anders, topicstarter zit op de havo, negeer mijn laatste post maar :facepalm:

mrAnonymous 14-11-2015 16:36

Dankjulliewel voor de reacties. Ik zal zien wat ik ga doen. Waarschijnlijk bijles wiskunde :)

Elin3 14-11-2015 17:36

Citaat:

mrAnonymous schreef: (Bericht 33918717)
Dankjulliewel voor de reacties. Ik zal zien wat ik ga doen. Waarschijnlijk bijles wiskunde :)

Ze kunnen je bij bijles een hoop trucjes leren, maar helaas is "inzicht" niet te koop. Ik weet niet hoe groot de rol is die WisB speelt bij Informatica op HBO niveau, maar op de universiteit is wiskundig inzicht wel echt een vereiste.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.