![]() |
Mijn schrijfsels
Hallo allemaal!
Ik werk sinds dit jaar mee aan het boekje van mijn studentenvereniging, maar voordat ik daar mijn schrijfsels in ga publiceren, zou ik graag eerst een beetje feedback van jullie krijgen. Het feit dat veel mensen die ik ken dat boekje lezen, houdt me namelijk een beetje tegen omdat ik zelf zelden tot nooit helemaal tevreden ben over een gedicht of verhaal. Bovendien krijg ik ook gewoon graag eerlijke feedback over mijn schrijfsels, zodat ik weet waar ik aan kan werken ;-) Daarom dus dit topic, met een selectie uit alles wat ik neerschrijf. Op het moment zijn het vooral gedichtjes, maar er zijn ook periodes waarin ik meer (kort)verhalen schrijf. In poëzie volg ik niet één bepaalde stijl, ik schrijf gewoon naar mijn gevoel en probeer wat uit. Dit is een eerste gedicht: Je naam Je naam was als prachtige poëzie hij klonk zo zacht en warm in mijn oren een melodie die nooit mocht stoppen Ik zei hem, zong hem, droomde hem altijd aanwezig in mijn hoofd en hart alles wat ik deed, deed ik alleen voor jou Met potloodstreken krabbelde ik hem overal hij was zo fantastisch om te lezen, de letters dansten voor mijn ogen Maar nu klinkt hij als kattengejank, als een kraai die in mijn oren roept en ik wil zo graag dat het ophoudt Mijn mooie dromen werden nachtmerries je zalige aanwezigheid deed me plots pijn ik kon je niet meer zien of horen Ik heb hem uitgegomd, die naam die vreselijke letters, die pijnlijke herinnering en ik heb jou uitgegomd met hem En toch blijft hij zichtbaar, je naam ondanks het gommen, ondanks de pijn voor altijd in mijn hart geschreven – met liefde Ik ben benieuwd wat jullie vinden! Zelf heb ik hier een beetje het gevoel dat er iets wringt, maar ik weet niet goed wat, dus als iemand van jullie datzelfde gevoel heeft en wel weet waar het zit, zou ik dat graag horen :-) |
Niet perfect, maar zeker wel mooi! Je weet de emoties goed over te brengen op de lezer. (y)
|
Dankje :)
|
Oude liefde
Als een lang vergeten boek verdwenen onder een laag stof Als een oude jeugd-CD bekrast in het versleten doosje Als een naam gekerfd in een rots pas na eeuwen herontdekt Aanwezig, weggestopt, verdrongen naar de achtergrond, maar nooit helemaal verdwenen Zo ben ook jij, ergens in mijn hart want oude liefde roest niet |
Citaat:
Je naam Een zoete, eeuwige aanwezigheid in mijn hoofd en hart Mijn potloodstreken krabbelden hem neer letters dansend op papier - wij zwevend in mijn dromen Nu een schaduw over mijn ziel - jij degene die me wakker houdt Mijn gom heeft hem gewist die naam, die afschuwelijke letters Mijn hoofd heeft jou gewist Maar ondanks alles altijd zichtbaar in mijn hart – met liefde |
Wauw, wat een verbetering! Je bent heel goed omgegaan met het commentaar dat je de gevoelens niet letterlijk zou moeten beschrijven.
Ik vind het ritme van 'eeuwige aanwezigheid' heel mooi, die woorden geven prettig het zwevende gevoel dat je daarna beschrijft. Wat zou je nog kunnen doen met ritme, binnenrijm, alliteratie? Als dit een lied zou moeten worden, van waar tot waar zou je een melodielijn laten lopen? |
Mooi! Het wordt een compleet ander gedicht zo, met toch hetzelfde thema!
|
Dankjullie! Ik ben aan het uitproberen wat ik nog met het ritme etc. kan doen ;)
|
Wat leuk om te zien hoe je elke strofe opnieuw bekeken hebt, en de essentie eruit hebt gelicht! Superleerzaam, zeker ook voor degenen die hier meelezen. Post gerust je tussenversies, ook van andere gedichten!
|
Mooie leugens
zalige verzinsels en loze beloftes Hoop aan diggelen verdwenen vertrouwen pijn aan het hart Zachte smeekbeden in dovemansoren “laat me niet alleen” Gebroken hart nieuwe "hallo" hart geheeld of Mooie leugens zalige verzinsels en loze beloftes Hoop aan diggelen verdwenen vertrouwen pijn aan het hart Zachte smeekbeden in dovemansoren “laat me niet alleen” Gebroken hart Ik denk dat ik zelf de tweede versie de beste vind. |
Ik vind je nieuwe versie ook spannender. Het happy end van de eerste gaat zo snel terwijl je verder veel tijd neemt voor de fragmenten en de verbeelding daartussen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49. |