Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Ik wil van mijn stereotype af (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1907715)

JKap 04-12-2015 21:32

Ik wil van mijn stereotype af

Hallo iedereen.
Ik ben een jongen van 15 jaar en ben slim en handig met computers. Nu denken mensen echter dat ik helemaal niks anders wil of kan. Dit is echter niet waar. Ik wil vrienden waarmee ik af en toe gezellig mee kan zitten. Helaas accepteren mensen mij niet. Ik heb 2 vrienden in mijn klas, maar dat zijn gamers en die willen nooit stappen als ik het vraag.

Ik zoek dus vrienden die gezellig zijn en willen stappen, maar ik heb een stereotype aan mij vastgebonden. Hoe krijg ik dit stereotype van mij af? Ik praat weinig over dit soort dingen, maar mensen hebben gewoon vragen over hun PC of laptop die ik in een wip voor ze fix. Hierdoor denken mensen dat ik gewoon 24/7 programmeer en dat soort dingen. Dit is echter alleen maar een hobby die ik 1 of 2 uur in een week doe. Voor de rest maak ik huiswerk en doe aan sport.

Hoe kom ik dus van dit stereotype af?

Groeten,
Ik

Elin3 04-12-2015 21:35

Is het mogelijk om wat duidelijker zichtbaar een sportliefhebber te zijn? Misschien doorbreekt dat het stereotype een beetje?

Binkyboy97 04-12-2015 23:04

Hallo. Ik ben ook veel met computers bezig en het is ook een grote hobby van mij en ik game ook veel, alleen er is geen "stereotype" aan mij verbonden. Misschien kleed je je ook zo? Of straal je het op een andere manier uit. Probeer is met andere mensen te praten over bijvoorbeeld voetbal en maak nieuwe vrienden.

Fitematrulle 05-12-2015 01:27

Ik denk niet dat mensen denken dat je niks anders wil of kan, maar dat je er gewoon goed in bent en zo iemand is gewoon altijd handig om in je leven te hebben. En als je ergens goed in bent word je altijd benaderd om te helpen, kijk maar naar mensen die supergoed kunnen klussen enzo.

fizzle-fluffy 05-12-2015 06:58

Durf je in je eentje uit te gaan? Dan ontmoet je sowieso mensen met wie je kunt stappen!

JKap 05-12-2015 09:41

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 33946914)
Is het mogelijk om wat duidelijker zichtbaar een sportliefhebber te zijn? Misschien doorbreekt dat het stereotype een beetje?

Ik probeer dit. Ik doe namelijk aan een vechtsport, wat niet echt een sport is voor mensen die VWO doen. Ik straal dit ook niet uit. Ik kleed me gewoon zoals iedereen. Alleen ik doe mijn haar nooit, omdat ik dik en zwaar haar heb wat niet blijft zitten. Misschien straalt dat het een beetje uit?

JKap 05-12-2015 09:42

Citaat:

fizzle-fluffy schreef: (Bericht 33947127)
Durf je in je eentje uit te gaan? Dan ontmoet je sowieso mensen met wie je kunt stappen!

Ik woon in een klein dorp en zit op een zeer grote school. Alleen stappen ga ik sowieso niet doen. In het dorp zitten de barren en de dealers, waar ik me niet in wil vermengen.

JKap 05-12-2015 09:47

Citaat:

Fitematrulle schreef: (Bericht 33947085)
Ik denk niet dat mensen denken dat je niks anders wil of kan, maar dat je er gewoon goed in bent en zo iemand is gewoon altijd handig om in je leven te hebben. En als je ergens goed in bent word je altijd benaderd om te helpen, kijk maar naar mensen die supergoed kunnen klussen enzo.

Op de basisschool ging ik altijd met vrienden leuke dingen doen. Ik ben deze vrienden helaas kwijt geraakt, doordat we allemaal naar andere scholen gingen. 9 van de 10 zijn verhuisd en toen had ik nog geen telefoon. Contact met ze krijgen lukt mij dus niet meer. Ik zoek nieuwe vrienden, maar het lijkt alsof niemand mij accepteerd. Ik ben een beetje wild en mijn broertje heeft ADHD. Ik net aan niet. Ik doe wel altijd beleefd en zo tegen mensen. Ook tegen de meiden. Ik hoef echt niet de stoere jongen te zijn. Maar dat stereotype dat ze aan mij binden zit muurvast.

Misschien is dit wel belangrijk om te zeggen, maar ik las dit forum door en las dat veel mensen met soortgelijke problemen gepest worden en zelfmoord willen plegen. Ik word niet gepest en wil geen zelfmoord plegen.

Elin3 05-12-2015 17:43

Waarom ga je niet eens naar een goede kapper? Een fris mooi kapsel helpt ook om uitstraling te creëren. Als jij er onverzorgd of saai uit ziet zullen mensen ook sneller verwachten dat je saai bent.

GummyBroer4 10-12-2015 19:58

Intresse tonen in een ander onderwerp?

I know how shitty that is!
Ik was vroeger ook zo'n Vraag & Ik Fix het, zo'n Handy Mandy

account#1 14-12-2015 19:41

De volgende keer als mensen je iets vragen als naar hun computer te kijken, vraag een bak bier/ fles sterkedrank als prijs. Biedt als ze deze komen brengen de mensen zelf ook een pintje aan.

deadlock 16-12-2015 18:57

Ik snap nog steeds niet waarom je van het stereotype af zou willen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.