![]() |
ER (ernstige rekenproblemen)-toets
Hallo mensen,
Mijn pseudoniem is ''Kiritsugu.'' Ik ben nieuw op dit forum van Scholieren.com. Hopelijk krijg ik het hier naar mijn zin met jullie :) Naar aanleiding van het onderwerp ''ER (ernstige rekenproblemen)-toets'' wil ik vermelden dat ik het schooljaar doubleer, dat mijn opleidingsniveau VMBO (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) is en ik binnenkort een rekentoets moet afleggen. In het kader van de komende rekentoets kom ik zogenaamd in aanmerking met de zogeheten ''ER (ernstige rekenproblemen)-toets.'' De ER (ernstige rekenproblemen)-toets is een aangepaste rekentoets met hulpmiddelen (veelvuldig gebruik van een rekenmachine, rekenkaart, tijdsverlenging enzovoort) bestemd voor leerlingen met dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen op basis van hun leerbelemmeringen omtrent de basiskennis van het rekenen. Ik vraag mezelf af hoe ik hiervoor in aanmerking ben gekomen, want ik weet van mezelf dat ik niet lijd aan dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen. Vorig schooljaar was er sprake van een vergelijkbaar incident omtrent de indicatie voor de ER (ernstige rekenproblemen)-toets, maar ik had het gecorrigeerd in het kader van mijn eigen welzijn, en ik mocht de reguliere 2F-rekentoets afleggen. Om in aanmerking te komen met de ER (ernstige rekenproblemen)-toets moet men voldoen aan deze voorwaarden: a. In het voortraject in het onderwijs is vastgesteld dat door dyscalculie of ernstige rekenproblemen de eisen van de standaardtoets niet haalbaar zijn, ook niet nadat in dat voortraject sprake was van remediëring en daarbij behorende extra inspanning (oefening) door de leerling. b. voorafgaand aan de afname van de aangepaste toets door de school een trainingstraject is geboden, gericht op de aangepaste afname, en dat traject ook door de leerling met extra inspanning (oefening) is gevolgd. c. er een goed toegankelijk dossier is van de leerling waarin de onderdelen a. en b. zijn beschreven. Ik voldoe niet aan deze voorwaarden, hoewel ik in het primair onderwijs bijles voor rekenen kreeg in het kader van enkele rekenmoeilijkheden, maar dat waren algemene rekenproblemen. Zelfs als er in mijn toestand sprake was van dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen (ik kan je verzekeren dat dit niet het geval is), dan werd er nooit een trainingstraject aan mij geboden, gericht op de aangepaste afname (zoals vermeld in voorwaarde b). Ik heb al hierover met de examensecretaris gesproken, maar hij legt de nadruk dat ik zogenaamde aantoonbare rekenproblemen heb naar aanleiding van ''Got it?!'' (online rekenprogramma met rekenonderdelen uitgedrukt in een percentage), wiskunde, economie en mijn prestaties van vorig schooljaar omtrent de rekentoets. Volgens de examensecretaris is Got it?! een indicatiefactor voor de twee rekentoetsen (2F en 2ER), maar het staat vreemd genoeg niet vermeld in de algemene criteria omtrent de ER (ernstige rekenproblemen)-toets. Ik heb een benedengemiddelde score op Got it?! op basis van de criteria van de school. Hierdoor denkt de examensecretaris dat ik lijd aan ernstige rekenproblemen, maar ik heb een goede reden voor mijn benedengemiddelde score op Got it?!. In mijn toestand is er sprake van luiheid omtrent het rekenen, en door mijn luiheid werkte ik niet veel op Got it?! (ik maakte weinig opdrachten en toetsen). Ook herinner ik me dat ik voor een lange tijd een verkeerd referentieniveau had op Got it?!, en pas jaren later op 2F werd geplaatst (dit had invloed op mijn score). De examensecretaris gebruikte ook mijn prestaties voor wiskunde en economie als indicatie voor de ER (ernstige rekenproblemen)-toets. Wiskunde en economie staan los van het rekenen, ondanks de overeenkomsten. Ik vind het nogal oneerlijk dat de examensecretaris de vakken wiskunde en economie erbij betrekt, want zelfs een gemiddelde of goede rekenaar kan slecht zijn in wiskunde en/of economie. Zelfs als men dit als indicatiefactor kon benaderen op basis van slechte prestaties omtrent deze twee specifiek genoemde vakken dan is het nog steeds foutief in mijn toestand, want ik krijg ook rekenen op de vakken boekhouden en bedrijfsgetallen (waar ik goed voor sta vergeleken met wiskunde en economie). Naast twee vakken als indicatiefactoren te noemen had hij het ook over mijn prestaties van vorig schooljaar omtrent de prestaties van de rekentoets. Vorig schooljaar mocht ik de reguliere 2F-rekentoets afleggen in het kader van mijn correctie. Ik haalde de eerste keer een vier voor de rekentoets in het kader van stress omtrent mijn vervolgopleiding, omdat ik niet geoefend had en lui was. Ik moest de rekentoets van mijn ouders herkansen, dus ik moest tegen mijn wil de rekentoets opnieuw afleggen. Ik haalde weer een vier voor de rekentoets, omdat ik weer niet geoefend had en wanhopig was. Naar aanleiding van mijn prestaties van vorig jaar bestempelt de examensecretaris mij als een ''slechte/zwakke rekenaar'', terwijl ik zelf weet dat dit het geval niet is. Zijn advies en van een rekendocent is ''Maak de ER (ernstige rekenproblemen)-toets en als er sprake is van een gemiddeld of goed cijfer, dan mag je het herkansen met de reguliere 2F-rekentoets.'' Ik ging niet akkoord, want ik weet van mezelf dat ik echt niet lijd aan dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen. Waarom zou ik dan de ER (ernstige rekenproblemen)-toets in de eerste instantie afleggen? :confused: De examensecretaris denkt dat ik in de ontkenningsfase zit en mijn ''eer'' wil verdedigen, maar ik kan je verzekeren dat dit niet het geval is. Ik weet van mezelf dat ik tekortkomingen heb. Ik mag weer de reguliere 2F-rekentoets afleggen door middel van een brief van mijn ouders, ondanks ik hoogstwaarschijnlijk nog steeds in het ER (ernstige rekenproblemen)-traject zit. Hoe kan ik bewijzen dat ik niet lijd aan dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen? Ik wil niet aangekeken worden met zo'n label. Ik heb zelf nagedacht om de examencommissie te bellen, of andere instanties. Tips en adviezen zijn altijd welkom. Bedankt voor het lezen :) |
Je scoort "benedengemiddeld"/onvoldoendes voor rekenen. Zeggen dat dat alleen komt doordat je lui was of er geen zin in had, is natuurlijk niet heel overtuigend en moeilijk te controleren voor de examensecretaris ;)
Ik snap ook niet direct dat je niet gewoon vorig jaar de kans hebt aangegrepen om een ER-rekentoets te maken en te laten zien dat je wel kunt rekenen door daar gemiddeld (of beter) op te scoren. Gemiddeld scoren op de ER-rekentoets was al genoeg om nu de volwaardige rekentoets te mogen maken! Als je dit soort dingen gaat weigeren, stel je je niet echt coöperatief op. Je kiest zo echt niet de snelste en makkelijkste weg, want zo wordt de kans groot dat je bent aangewezen op formele bezwaar- en beroepsprocedures waarvan de uitkomst veel onzekerder is. Voor zover ik weet heeft deelname aan de ER-rekentoets op vmbo-niveau overigens geen gevolgen voor mogelijke vervolgopleidingen. Maak je je dan toch niet alleen druk om je "eer"? |
Citaat:
Dat is ook meteen de makkelijkste manier om het te "bewijzen": laat je ouders dat briefje schrijven en maak de reguliere 2F-rekentoets voldoende. |
Citaat:
Vorig jaar ging ik de ER (ernstige rekenproblemen)-toets niet afleggen, omdat het een aangepaste rekentoets met hulpmiddelen (veelvuldig gebruik van een rekenmachine, rekenkaart, tijdsverlenging enzovoort) bestemd voor leerlingen met dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen op basis van hun leerbelemmeringen omtrent de basiskennis van het rekenen. Ik lijd niet aan dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen. Dat is een reden waarom ik de ER (ernstige rekenproblemen)-toets niet heb afgelegd. De ER (ernstige rekenproblemen)-toets heeft inderdaad geen invloed op de doorstroommogelijkheden omtrent mogelijke vervolgopleidingen. Het wordt wel strenger beoordeeld op het HBO (hoger beroepsonderwijs). Ik kan je verzekeren dat het niets met ''eer'' te maken heeft, want waarom zou ik een toets afleggen waar ik niet eens in aanmerking voor kom? Je kan het vergelijken met een niet-dyslectische leerling die een d (dyslexie)-versie van de rekentoets moet afleggen. Dat gezegd te hebben wil ik vermelden dat ik in het verleden vaker verkeerde indicaties kreeg en onderschat werd door mensen en instanties. Trouwens, ik had vorig schooljaar een zogeheten ''AMN-test'' afgelegd. Ik scoorde daar bovengemiddeld voor het rekenen, maar zwak voor taal en ruimtelijk inzicht (sommige vragen had ik foutief in het kader van de zenuwen omtrent de tijdslimiet). Dit kan men als een indicatiefactor benaderen tegen de ER (ernstige rekenproblemen)-toets. |
Citaat:
Ik heb ook met de examensecretaris gesproken over mogelijke concentratiestoornissen en/of concentratieproblemen. Mijn mentor van het vorig schooljaar dacht hier ook aan. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ga gewoon de reguliere 2F-toets afleggen en zo bewijzen dat ik niet lijd aan dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen (y) Bedankt voor je advies! :) |
Citaat:
Er zitten ook leerlingen op het vmbo die eigenlijk wel havo konden doen, maar "te lui" zijn: dat komt overal in het onderwijs voor. Citaat:
Citaat:
|
Wat Axel zegt: maak gewoon die toets en werk je uit de naad zodat je een voldoende haalt en jezelf bewijst.
Je hebt tot nu toe jezelf/je rekenskils nog niet laten zien. Dan kun je dus heel boos worden dat ze een verkeerd beeld van je hebben maar als ik je verhaal zo lees denk ik dan meer aan een gevalletje eigen schuld (dikke bult). Met die boze/verbaal agressieve manier van verdediging zul je dan denk ik ook niet ver komen. Als jij bang bent dat je als nog in een ER-traject beland wanneer je een voldoende haalt dan zou ik dit bespreekbaar proberen te maken. Anders kan het voor je motivatie averechts gaan werken en blijf jij met deze angst/frustratie zitten. Vertel ze rustig dat je denkt dat het beeld wat ze van je hebben niet klopt. Dat jij denkt dat er veel meer in je zit en dat je dat graag wilt laten zien tijdens de normale toets. Vraag of het traject van die toets mag afhangen: voldoende -> geen traject, onvoldoende -> acceptatie en meewerken aan het traject. |
Citaat:
Trouwens, ik was destijds niet goed voorbereid voor de reguliere 2F-toets. Ik had een vreemde gedachtegang en dacht ''Ik ga die toets met gemak halen!'' Ik ben erachter gekomen dat je altijd voor toetsen moet leren. Rekenproblemen of geen rekenproblemen (y) |
Citaat:
Laat ik het maar uitleggen met een voorbeeld: Mijn vriend (die wel geslaagd is voor zijn examen) had vorig jaar de reguliere 2F-toets afgelegd (hij zit niet in een ER-traject). Hij heeft tweemaal een onvoldoende gehaald net zoals ik (lager dan ik). De reguliere 2F-toets afsluiten met één of meerdere onvoldoendes maakt je nog geen ''zwakke rekenaar.'' |
Offtopic: je nederlands is gruwelijk goed
|
Citaat:
|
Ik moet na de kerstvakantie ook die toets gaan maken en we hebben geen enkele voorbereiding :confused:
|
Citaat:
|
Ik heb de examencommissie gebeld voor vragen omtrent het (adaptief/passend) onderwijs. Volgens de examencommissie is het ten strengste verboden om de ER (ernstige rekenproblemen)-toets nogmaals aan te bieden (er zijn geen uitzonderingen met betrekking tot eventuele doublering) als een leerling de reguliere 2F-toets al afgelegd heeft (dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen of niet). In mijn toestand is er geen sprake van dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen, dus ik vind het nogal absurd. Ik kreeg hetzelfde advies weer als mijn mentor van vorig schooljaar en van dit topic: "Gewoon de reguliere 2F-toets afleggen en zo bewijzen dat er geen sprake is van dyscalculie en/of ernstige rekenproblemen."
|
Zeik niet zo en maak gewoon die toets als je zo slim kunt praten
|
Niet een 8 of hoger halen voor de 3F toets :')
Amateurs |
Citaat:
|
Hoogstwaarschijnlijk is je probleem niet je rekenvaardigheid maar je defaitistische attitude.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Totaal geen rekenproblemen verder. |
Citaat:
Klaar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.