Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   advies vrijstelling leerplicht (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1909539)

Quinten203 05-01-2016 13:15

advies vrijstelling leerplicht

Hallo,

Ik ben Quinten, en ik ben 16 jaar oud, ik ben een tijdje geleden alweer van me opleiding afgegaan. Nu zit ik al een tijdje in een orientatieklas, inmiddels weet ik via deze klas al welke opleiding ik wil doen (Toerisme), echter begint die pas volgend jaar.. (geen instroom helaas)

Nu moet ik iets vinden om vrijstelling te krijgen van leerplicht. Dit kan zijn een baan (28 uur per week met 1 dag vrijwilligerswerk), vrijwilligerswerk, lessen volgen, of iets anders dergelijks. Mijn vraag is of iemand advies voor mij heeft voor een leuk baantje, of iets wat ik kan doen om vrijstelling te krijgen? Misschien heeft iemand hetzelfde meegemaakt en nog advies/tips? Of gewoon een tip voor een leuk baantje (geen supermarkt of MacDonalds oid). aan vrijwilligerswerk dacht ik aan het rode kruis of vlucthelingenwerk.

Alvast bedankt! :)

Elin3 05-01-2016 13:27

Waarom geen supermarkt of MacDonalds? ;)

Quinten203 05-01-2016 13:32

Citaat:

Elin3 schreef: (Bericht 33980496)
Waarom geen supermarkt of MacDonalds? ;)

Nou het is best wel saai om dat 28uur per week de komende 4 maanden te doen. :s dus liever niet haha.

Axel11 05-01-2016 13:33

Even voor de zekerheid: de leerplichtambtenaar heeft je verteld dat hij/zij je vrijstelling geeft als je 28 uur per week ergens gaat werken en een dag vrijwilligerswerk doet?

Elin3 05-01-2016 13:37

Citaat:

Quinten203 schreef: (Bericht 33980535)
Nou het is best wel saai om dat 28uur per week de komende 4 maanden te doen. :s dus liever niet haha.

Ik heb zelf jarenlang (op zaterdag) bij een marktkraam gewerkt. Je maakt lange dagen, maar ik vond het zelf wel heel leuk afwisselend werk, omdat ik druk was met verkoop en bijvullen, en veel contact met collega's en klanten had.
Je zou ook kunnen proberen om te solliciteren bij een winkel waar ze dingen verkopen die jij persoonlijk interessant vindt. Misschien een tuincentrum, gamewinkel, dierenwinkel, bouwmarkt, de bakker. Dat is toch net weer iets anders dan vakken vullen in de supermarkt.

Quinten203 05-01-2016 13:53

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 33980544)
Even voor de zekerheid: de leerplichtambtenaar heeft je verteld dat hij/zij je vrijstelling geeft als je 28 uur per week ergens gaat werken en een dag vrijwilligerswerk doet?

Nee, maar als je dat voorstelt kan je wel vrijstelling aanvragen. Je moet iets hebben daarvoor, verder word dat geregeld met een gesprek met mij en mijn docent. Zoiets kunnen we voorstellen en er is dan een grote kans dat dat geaccepteerd word.

Axel11 05-01-2016 14:04

Citaat:

Quinten203 schreef: (Bericht 33980607)
Nee, maar als je dat voorstelt kan je wel vrijstelling aanvragen. Je moet iets hebben daarvoor, verder word dat geregeld met een gesprek met mij en mijn docent. Zoiets kunnen we voorstellen en er is dan een grote kans dat dat geaccepteerd word.

Oké, ben benieuwd of "geen zin meer/verkeerde opleidingskeuze" + gaan werken wordt geaccepteerd :o

Laat ons in ieder geval even weten hoe het afloopt.

sjorz99 05-01-2016 20:49

idd ben benieuwd heb eigenlijk hetzelfde probleem alleen ik mag nog niet stoppen van men ouders tenzij ik het cker weet dat het kan

Axel11 05-01-2016 21:55

Citaat:

sjorz99 schreef: (Bericht 33981267)
idd ben benieuwd heb eigenlijk hetzelfde probleem alleen ik mag nog niet stoppen van men ouders tenzij ik het cker weet dat het kan

Je moet sowieso eerst vrijstelling aanvragen en krijgen voordat je kunt stoppen ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.