![]() |
Welk afval scheid jij?
Klik klik klik.
|
Menselijk en materieel
|
Ik heb een koelbox waar ik papier in bewaar (blijft het lang goed) en plastic zooi hou ik apart.
|
GFT kan ik helaas niet scheiden, want we hebben alleen een ondergrondse container.
Glas en kleine huishoudelijke apparaten worden eens in de twee wekend aan huis opgehaald als je ze in een zwart kratje doet. Zelfde geldt voor blik, plastic en dranenkartons in een daarvoor bestemde plastic zak. KCA, voornamelijk batterijen, probeer ik eens in ze zoveel tijd weg te brengen. Een plek waar ik kapotte kleding/textiel naar toe kan brengen heb ik nog niet gevonden. Gooi het nu in de vuilnisbak of maak er poetslappen oid van. Grof afval gooi ik eigenlijk alleen maar weg bij verhuizingen, maar dan gaat het netjes naar het afvalplein. En ik ben anders, namelijk vergeten aan te klikken, want ik bewaar doppen van HDPE-materiaal voor KIKA. Als ik de twee dingen die ik nog niet scheid ook kan regelen ga ik denk ik van 8-12 vuilniszakken per jaar naar 2 of 3 overigens :o |
Ik gooi (bijna) altijd glas in de glasbak. Dan neem ik ook meteen plastic mee, maar normaal gaat plastic de prullenbak in, want alles is plastic. Heb niet de plek om alles te scheiden.
Papier recycle ik niet wegens gebrek aan voorzieningen in de buurt. De container zit altijd vol, dus ik probeer het ook niet meer. Als de gemeente het niet wil, dan niet hè. Kleding gaat in de kledingbak. Grofvuil wordt opgehaald of weggebracht, maar soms ook tot huisafval gemaakt. M'n buren typen echt alles in de container, spijkerbroeken, karton, bouwafval. Huishoudelijkapparatuur gaat naar de gamma. Batterijtjes meestal gewoon in de prullenbak. Ik voel wel weerstand om bijv batterijen of glas weg te gooien. |
Citaat:
|
Citaat:
Drankenkartons en blik bijvoorbeeld scheiden scheelt mij denk ik zo'n 30-40% aan volume. |
Maar dan laat je gft dus anderhalve maand gisten in huis?
|
Citaat:
Citaat:
Ik heb een kleine container op het balkon staan waar ik een vuilniszak in heb. Zeker in de zomermaanden knoop ik de zak dicht na verloop van tijd als hij nog niet vol is en doe ik die zak in een nieuwe, lege zak waardoor ik geen stank heb (y) |
Wij hebben ook een papiercontainer, dat maakt het wel makkelijk. Al helemaal omdat we vrij veel reclame krijgen en met enige regelmaat via internet shit bestellen dat in grote dozen wordt geleverd. GFT afval scheid ik ook, maar ik wil daar strikter in gaan zijn betreft groente en fruit weggooien, met name bij koken. Dan gooi ik vaak spul toch uit gemak gewoon in de vuilniszak. Maar ik doe mijn best. We verzamelen plastic ook apart en dat wordt ook opgehaald. Glas gaat naar de glasbak en kleding/schoenen gaan naar de kledingcontainer.
|
Halogeenrijk en halogeenarm.
|
Oh, en sinds ik een hoortoestel heb en dus grootverbruiker van batterijen ben, lever ik die inderdaad ook braaf in. Ik ben daar wel strikter in geworden.
|
Wat zeg je?
|
Of je doof bent.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik wil ook wel GFT en plastic scheiden, maar daar is hier in de buurt geen inzamelpunt voor. Papierafval houdt ik soms apart, karton gooi ik wel altijd netjes in de papierbak.
|
Houdt
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Niets want de afvalstoffenheffing gaat omhoog maar ik moet er zelf meer voor doen en het komt op wat uitzonderingen na toch op dezelfde hoop.
|
Ik scheid niks :|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kusje hoor ;) |
Heb het veranderd! Vind het wel fijn hoor dat je me verbeterd :).
|
verbetert
|
Citaat:
|
:D:D:D
|
Is het niet verbeterd dan? O.o
|
Toch meer dan ik dacht: glas, papier (gaat naar de sportvereniging), KCA, kleding en natuurlijk oude elektra.
|
Doppen voor Kika lever ik in op het werk en op het werk zamelen we die ook in trouwens (y)
|
Oh jah, glas gaat wel apart ja.
|
Alles wat hier mogelijk is. Glas en papier hebben containers. Huisafval en drankkartons worden opgehaald. Grofvuil moet je naar de stort brengen.
|
Ze zijn lekker aan het nudgen hier in Overvecht. Voor papier, plastic en GFT heb je thuis een bak en voor restafval moet je naar de container lopen. Prima plan wat mij betreft, en gaat hier ook goed. (y) Er gaat nog maar weinig de prullenbak in. Houd zelf verder nog het glas apart.
|
Citaat:
|
Ondergrondse containers zijn gratis hier, maar je moet wel een pasje hebben om de container te openen :o
|
Niks is gratis.
|
Citaat:
|
Er word hier praktisch niets aangeboden want laatst hebben ze de container voor plastic weggehaald :herp: Ik heb wel een kledingcontainer in mijn straat.
Ik verzamel papier, blikken, pakken, glas en doppen apart en breng ze naar het recyclepunt twee straten verderop. |
Volgens mij wordt plastic eens in de paar weken opgehaald hier. Ik ga het eens opzoeken, want plastic scheiden is weinig extra moeite.
|
In Tilburg moest ik beter scheiden dan ik deed. Plastic apart enzo. Vlak voordat ik er wegging kreeg ik daar nog even een officiële waarschuwing voor :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
alleen kleding en grofvuil.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11. |