![]() |
Dames: lijden jullie aan vocal fry?
Geloof het of niet, de manier waarop Britney, Kim, Kourtney en Khloe klinken heeft een wetenschappelijke naam: vocal fry.
Mijn corpsmeisjes-collega klinkt bijvoorbeeld zo. Met bijbehorende heesheid, waarvan ik altijd dacht dat het het gevolg was van een goede biercantus of overmatig supporteren op het hockeyveld, maar waarvan ik nu begin te vermoeden dat het aangemeten is. Wie van jullie klinkt er zo? Vocaroo mag worden ingezet om het bewijs te leveren! *O* |
Wat bedoel je met 'aangemeten'?
Verder heb ik dat natuurlijk niet |
Citaat:
|
Ik heb hier veel over nagedacht de afgelopen tijd, omdat ik een aantal podcasts luister waarin de vrouwelijke presentatrices zo praten. Ik vind het fascinerend, want het is een vrij recent iets en het komt vrijwel alleen voor bij jonge vrouwen. Waarom praten ze ineens zo? Het klinkt imo super verveeld en alsof de spreekster niet eens de energie heeft om er een normaal geluid uit te persen. Zeker voor mensen die een radioprogramma maken vind ik dit niet okee, en dan vooral niet als het om wat serieuzere onderwerpen gaat. Het klinkt automatisch dommer (imo) en dat is jammer, want veel van die vrouwen zijn absoluut niet dom en het leidt af van het onderwerp.
Nogmaals, ik vind het fascinerend, en ik wil er meer over lezen. |
Nemen mensen niet constant dit soort dingen van elkaar over?
|
Ik herken het wel in series die ik kijk.
|
:bob:
|
Citaat:
En ik ben het heel erg met HO eens. Ik vind het hel erg dom, ongeïnteresseerd, verveeld overkomen. Ik ken het uit de film Clueless, maar daar was het nog een parodie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
In Amerika is dat toch al best lang iets? Misschien wordt het overgenomen uit Amerikaanse series.
|
Natuurlijk. Net zoals het verbasteron van de laatste e in een woord tot een o. Jongons.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Corpsmeisjes-schor klinkt heel anders vind ik :o
|
Corpsmeisjes schor is het niet goed sluiten van de stembanden door slijtage. Dat is ook wat anders.
|
Ja, maar je hebt corpsmeisjes schorheid en je hebt corpsmeisjes kraakstem.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Geil.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
'functionele heesheid'
|
Corpsmeisjes :ertur:
|
Ik vind het maar een vervelend klinken. Ik associeer het ook direct met domme trienen die permanent rond Venice Beach leven.
|
Citaat:
|
Wat bedoel je met metro?
|
De laatste man die ik sprak doiedit deed is trouwens de ex van mijn GBF. Toen hij erachter kwam dat ik biseksueel ben, zei hij: panseksueel is beterr.
En hij deed dat kraken ook Dus ik snap een beetje wat je bedoelt. En ook- beter voor wat? :confused: |
Die mensen klinken als kikkers.
|
Vind het op zich wel hilarisch.
https://youtu.be/UsE5mysfZsY |
This american life heeft er een item aan geweid omdat ze haatmail kregen over radiomedewerksters met een vocal fry
http://www.thisamericanlife.org/radi...all-caps?act=2 |
Nou zijn TAL-luisteraars volgens mij ook wel een beetje zure zeikerds, maar ik vind wel dat als je in de media werkt je bewust moet zijn van hoe je stem klinkt en hoe die op anderen overkomt.
Sowieso is dat wel iets om over na te denken. Je stem (en accent en woordkeuze en zulksoortdingen) heeft vaak een onbewuste invloed op mensen, want mensen zijn een bevooroordeeld zooitje. |
Citaat:
|
Deze dude lijdt ook aan vocal fry:
|
Blugh. Hoe moet je een ander nou iets leren als je er zelf niet eens enthousiast over klinkt?
Hoe meer ik erover nadenk, hoe naarder ik vocal fry's vind. |
Citaat:
|
Hoe kun je nou aan iemands stem zijn of haar seksualiteit horen?
|
Niet! Dat zegt toch ook niemand?
|
Citaat:
|
Citaat:
Zou je ook kunnen horen of iemand top of bottom of vers of bi is? En bij vrouwen hetzelfde verhaal? Ik ben een beeeetje sceptisch. |
Citaat:
|
Een groot deel van de tijd ja. En mijn vriend is bi. Ze praten niet anders dan anderen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zal ook wel aangeleerd zijn.
|
Lijkt me wel ja.
Misschien praat ik wel verkeerd want ik word altijd heel hetero ingeschat. |
Bi-vrouwen/lesbische vrouwen hoor ik geloof ik ook nooit iets aan...
|
Dan is het dus sowieso aangeleerd.Maar misschien is het iets Amerikaans ofofzo.
|
fizzle! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04. |